Gjest Vintersol Skrevet 22. januar 2007 #1 Skrevet 22. januar 2007 Alle er utro, enten psykisk, fysisk eller begge deler.. Sånn er livet folkens, deal with it. skrev en bruker i en annen tråd, og jeg begynte å tenke på hva utroskap egentlig er... Jeg kan ikke skjønne hva psykisk utroskap er Slår vi opp i "Boksmålsordboka", er utroskap definert som "skilsmissegrunn", så den definisjonen ble jeg ikke særlig mye klokere av... Min definisjon på utroskap er "alt en ikke kan gjøre foran sin partner, og alle handlinger som må holdes skjult for sin partner, er utroskap". Hvordan kan en da snakke om psykisk utroskap? All utroskap er jo handling... Det er ikke utroskap å tenke på/drømme om noen andre, men med en gang tankene/drømmene gjør seg utslag i konkrete handlinger, da er det utroskap! Hva er deres definisjon på utroskap?
Gjest Vintersol Skrevet 22. januar 2007 #2 Skrevet 22. januar 2007 Må bare føye til: Bokmålsordboka, søkeord "utro": som har seksuelt forhold utenfor ekteskapet el. annen fast erotisk forbindelse være sin ektefelle u- / være u- mot sin ektefelle / være u- med en tidligere venn Her er det da definert kun som seksuell eller erotisk forbindelse...
Gjest Frk Åberg Skrevet 22. januar 2007 #3 Skrevet 22. januar 2007 Jeg merker at jeg er litt inkonsekvent. Jeg tenker at kyssing er en form for utroskap, og ville ikke tillatt at kjæresten kysset på andre. Samtidig så snakker jeg egentlig om samleie når jeg diskuterer utroskap i debatter på kg.
Gjest gjesta Skrevet 22. januar 2007 #4 Skrevet 22. januar 2007 "Psykisk", eller følelsesmessig utroskap som jeg ville kalt det, synes jeg er hvis den ene parten i et forhold blir forelsket i en annen.
Gjest =tentacle= Skrevet 22. januar 2007 #5 Skrevet 22. januar 2007 Hvordan kan en da snakke om psykisk utroskap? All utroskap er jo handling... Det er ikke utroskap å tenke på/drømme om noen andre, men med en gang tankene/drømmene gjør seg utslag i konkrete handlinger, da er det utroskap! Hva er deres definisjon på utroskap? ← Et eksempel på psykisk utroskap kan være hvis en person som er i et forhold er forelsket i en annen, og utvikler et dypt forhold til den andre, uten at det inkluderer sex. Det er den andre som får fortrolighet, de gode ordene og energien i hverdagen, det kan være tanker om å forlate nåværende partner og skape et forhold med den man er forelsket i, motivasjonen til å fikse forholdet man er i forsvinner fordi ens drømmer og lojalitet ligger hos en annen osv. Jeg vil si at hvis man forelsker seg utenom forholdet, er det psykisk utroskap hvis en ikke tar ansvar for å jobbe imot sin forelskelse, og unngår den man har fått følelser for. Sex er bare en del av det være et par.
Gjest gjesta Skrevet 22. januar 2007 #6 Skrevet 22. januar 2007 "Psykisk", eller følelsesmessig utroskap som jeg ville kalt det, synes jeg er hvis den ene parten i et forhold blir forelsket i en annen. ← Da er det vel mange som er utro? Man velger jo ikke hvem man forelsker seg i. Man velger hva man gjør i en sånn situasjon.
Gjest gjesta Skrevet 22. januar 2007 #7 Skrevet 22. januar 2007 Da er det vel mange som er utro? Man velger jo ikke hvem man forelsker seg i. Man velger hva man gjør i en sånn situasjon. ← Jepp, helt enig i det. =tentacle= har en bedre definisjon.
Gjest gjesta Skrevet 22. januar 2007 #8 Skrevet 22. januar 2007 Jepp, helt enig i det. =tentacle= har en bedre definisjon. ← Jeg definerte ingenting. Jeg bare spilte litt ball Enig at =tentacle= definerte det på en god måte.
Gjest gjesta Skrevet 22. januar 2007 #9 Skrevet 22. januar 2007 Jeg definerte ingenting. Jeg bare spilte litt ball Enig at =tentacle= definerte det på en god måte. ← En bedre definisjon enn meg, mente jeg.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 22. januar 2007 #10 Skrevet 22. januar 2007 Egentlig er det vel opp til hvert enkelt par å definere dette? Man har jo ulike grenser. Så det må vel da bli alt man ikke kan gjøre foran øynene på partneren. Noen har såkalt "åpent" forhold, og for de er det jo ikke utroskap å ha sex med andre. Så definisjonen må jo være å gå bak ryggen på den andre, og handlinger man er blitt enige om ikke er ok!?
Gjest Vintersol Skrevet 22. januar 2007 #11 Skrevet 22. januar 2007 Et eksempel på psykisk utroskap kan være hvis en person som er i et forhold er forelsket i en annen, og utvikler et dypt forhold til den andre, uten at det inkluderer sex. Det er den andre som får fortrolighet, de gode ordene og energien i hverdagen, det kan være tanker om å forlate nåværende partner og skape et forhold med den man er forelsket i, motivasjonen til å fikse forholdet man er i forsvinner fordi ens drømmer og lojalitet ligger hos en annen osv. Jeg vil si at hvis man forelsker seg utenom forholdet, er det psykisk utroskap hvis en ikke tar ansvar for å jobbe imot sin forelskelse, og unngår den man har fått følelser for. Sex er bare en del av det være et par. ← Jeg er helt enig i dette, dette er også utroskap i mine øyne. Men dette blir jo likevel en konkret handling, og dermed blir det en fysisk handling... Det er ikke bare snakk om følelser, tanker og drømmer, men at en faktisk gjør noe konkret ut av følelsene, tankene og drømmene...
Gjest koddei Skrevet 9. mars 2009 #12 Skrevet 9. mars 2009 lol Utro? utro ska ikke finnas xD 1 girl 1 life , Enjoy !
Pingting Skrevet 10. mars 2009 #13 Skrevet 10. mars 2009 Egentlig er det vel opp til hvert enkelt par å definere dette? Man har jo ulike grenser. Helt enig! Noen synes det er greit at partneren flørter med andre, mens noen tar seg veldig nær av slikt. Man får finne ut hva begge to kan tåle og leve med. De fleste vil nok oppleve å bli forelsket i andre enn partneren. Jeg tror det er viktig å være klar over det, så får man kanskje mindre dårlig samvittighet når det skjer, og det er lettere å avfeie det med "det skjer med alle" - og ikke følge opp forelskelsen slik =tentacle= nevner. Jeg blir ikke såret om kjæresten min blir forelsket i noen andre så lenge han oppfører seg som om det er meg han vil være sammen med (men han kan godt la være å fortelle meg at han har blitt det )
Gjest Gjest_Madelene_* Skrevet 10. mars 2009 #14 Skrevet 10. mars 2009 Jeg ville synes det var langt værre om mannen min utvekslet hemmelige mailer og sms med en kvinne han helt tydelig var betatt av enn om han i fylla (på byen) kysset en kvinne han ikke var interessert i. Å være forelsket er i seg selv ikke utroskap for meg. Man kan jo være litt sånn avstandsforelsket uten at man gjør noe med det også går det over. Jeg kan være litt småforelska i Brad Pitt, men jeg er ikke utro for det! Utro blir man det øyeblikket man gjør noe med det. Og det trenger ikke være sex. For meg er utroskap at man deler noe med et annet menneske som er forbeholdt parforholdet man lever i.
Reveal Skrevet 10. mars 2009 #15 Skrevet 10. mars 2009 Jeg synes denne regelen er en god pekepinn: (siden vi er på et kvinneforum bruker jeg "han" i regelen) Det han ikke kan si eller gjøre til sin mor eller søster, kan han heller ikke gjøre med andre jenter...
Gjest Wind Skrevet 10. mars 2009 #16 Skrevet 10. mars 2009 Jeg synes denne regelen er en god pekepinn: (siden vi er på et kvinneforum bruker jeg "han" i regelen) Det han ikke kan si eller gjøre til sin mor eller søster, kan han heller ikke gjøre med andre jenter... Men dette kommer jo så utrolig an på hva slags forhold man har til sin mor eller søster. Noen kan snakke om alt med sin mor, f.eks., mens andre er veldig lite åpne. Skal man da ikke kunne snakke med venner av det motsatte kjønn om ting man aldri i livet ville nevnt for sin mor? Jeg har f.eks. ikke et sånt åpent forhold til min mor. Hun vet veldig lite av det som foregår inne i hodet mitt, eller følelser og lignende. Skal jeg da ikke kunne snakke med min beste venn (som er mann) om slike ting?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå