Gjest gjesta Skrevet 21. januar 2007 #1 Skrevet 21. januar 2007 Vi skal muligens få oss en kattunge ganske snart. Har to katter fra før, ei sterilisert pusi på 7 år, og en kastrert mons på litt over ett år. Jeg tenkte med en gang at skulle vi ha en katt til så ville jeg ha pusi. Sambo har mest lyst på mons. Så, har dere noe erfaring med hvilke kjønn som går lettest overens med hverandre, eller er det bare tilfeldigheter og "kjemi" som gjelder?
Gjest Eir Skrevet 21. januar 2007 #2 Skrevet 21. januar 2007 Sannsynligvis vil det gå greit uansett kjønn, så lenge de får tid til å bli kjent. Siden du har en hver fra før vil det kunne bli noe rivalisering uansett, enten hann-hann eller hun-hun, men det vil gå seg til etterhvert. Den mest naturlige sammensetningen fra naturens side i en flokk vil være en hannkatt med ett "harem" av hunnkatter, så du kan jo bruke det som argument.
Gjest Ballerina Skrevet 21. januar 2007 #3 Skrevet 21. januar 2007 Akkurat nå har vi tre hankatter (hadde fire, men den ene døde for to uker siden...). De tre går fint sammen, ikke noen problemer. Var litt mer "problematisk" før når vi også hadde en hunkatt (det er flere år siden). Hun var litt mer utenfor på en måte... men da var det jo flertall av hankattene. Vi har ikke hatt det andre veien fordi det er mye lettere å ha flere hanner enn hunner (hehe... da trenger vi ikke avlive kattunger hvis vi ikke får gitt dem bort...). Jeg hadde nok tatt en mons med tanke på hva som passer best sammen - men det er jo mine erfaringer. Det har jo med kattenes personlighet og alt...
Gjest gjesta Skrevet 22. januar 2007 #4 Skrevet 22. januar 2007 (hehe... da trenger vi ikke avlive kattunger hvis vi ikke får gitt dem bort...). ← Sorry, men denne kan nesten ikke stå uimotsagt. For hvis man kastrerer kattene slipper man kattunger. Og kattunger blir født for deretter avlivet burde jo tilsi at det blir produsert altfor mange kattunger. Til TS: Så lenge du kastrerer kattene dine spiller det ingen rolle hvilket kjønn, de blir som intetkjønn å regne. Kastrer jattene så tidlig som mulig (dvs fra 5-6 mnd), så unngår du hormonadferd i det hele tatt, og fare for kattunger. jeg har sett flere katter bo sammen i ulike sammensetninger, og kjønnet er i utgangspunktet ikke det som avgjør hvor godt overens de går. Men: du må gi det tid når du kommer med en ny i hus, det er ikke sikkert de andre kattene blir venn med nykomlingen i løpet av første måneden, kanskje det tar mer enn ett år også. Og det er viktig å gi de elsdste kattene mye oppmerksomhet, så de ikke blir sjalu.
Gjest Eir Skrevet 22. januar 2007 #5 Skrevet 22. januar 2007 Til TS: Så lenge du kastrerer kattene dine spiller det ingen rolle hvilket kjønn, de blir som intetkjønn å regne. Kastrer jattene så tidlig som mulig (dvs fra 5-6 mnd), så unngår du hormonadferd i det hele tatt, og fare for kattunger. ← Og jeg må bare kommentere denne: Synes at det er ett tvilsomt motiv for tidlig kastrering dersom man ønsker å begrense kattens naturlige adferd og utvikling. Dersom man ikke takler kattens naturlige kjønnsadferd burde man etter min mening kanskje droppe å ha katt. Å tidligkastrere for å unngå kattunger er forsåvidt greit, men jeg reagerer negativt derom folk har ett grunnleggende ønske om å hemme dyrenes naturlige adferd. Og det stemmer heller ikke at de blir som intetkjønn å regne. Akkurat som alle andre dyr er katter født med ett kjønn, dette er ikke noe som oppstår i puberteten. Du vil begrense denne kjønnsadferden i stor grad ved å kastrere tidlig, men du vil aldri kunne fjerne den helt. Og i forhold til å skaffe seg en ny katt vil dennes forhold til de eksisterende kattene etableres de første ukene, dvs lenge før den kastreres uansett.
Gjest gjesta Skrevet 22. januar 2007 #6 Skrevet 22. januar 2007 Takk for svar, alle sammen. Får se hva vi ender opp med.
Gjest Ballerina Skrevet 23. januar 2007 #7 Skrevet 23. januar 2007 Sorry, men denne kan nesten ikke stå uimotsagt. For hvis man kastrerer kattene slipper man kattunger. Og kattunger blir født for deretter avlivet burde jo tilsi at det blir produsert altfor mange kattunger. ← Vi har funnet ut at en hunnkatt må få et kull før hun blir sterilisert... har prøvd uten, men da ble kattene litt "rare" - vet ikke hva, men ikke som de som hadde fått minst et kull først... Og ja, det blir produsert altfor mye kattunger fordi det er maaange som ikke gidder sterilisere hunkattene sine fordi det er for dyrt... det er fælt å måtte avlive dem, men man kan ikke ha seks ekstra katter heller...
Arwen Skrevet 23. januar 2007 #8 Skrevet 23. januar 2007 Mine jentepuser forandret ikke atferd i det hele tatt etter at vi steriliserte de selv om de ikke har fått kattunger. Trodde det bare var en myte at de måtte få et kull først jeg.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 27. august 2009 #9 Skrevet 27. august 2009 Vi har funnet ut at en hunnkatt må få et kull før hun blir sterilisert... har prøvd uten, men da ble kattene litt "rare" - vet ikke hva, men ikke som de som hadde fått minst et kull først... Og ja, det blir produsert altfor mye kattunger fordi det er maaange som ikke gidder sterilisere hunkattene sine fordi det er for dyrt... det er fælt å måtte avlive dem, men man kan ikke ha seks ekstra katter heller... DETTE ER HELT FEIL OG EN SKUMMEL HOLDNING SOM ER EN MEDVIRKENDE ÅRSAK TIL AT DET FØDES OG AVLIVES SÅ MANGE KATTER! Ingen katter jeg har hatt og kjent har blitt "rare" av å ikke ha hatt noen kull! Rar??? Alle katter er jo rare og unike i seg selv. Mennesker som ikke føder barn blir vel heller ikke "rarere" enn mennesker som gjør det. Nei, steriliser kattene med god samvittighet, de blir akkurat så fine som de skal være. Ikke bidra til bruk- og kastholdninga som fortsatt dessverre er rådende når det gjelder katter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå