rugrat Skrevet 21. januar 2007 #1 Skrevet 21. januar 2007 Er det vanlig? At en unge på 2 1/2 år teller til 10 uten en eneste feil? Gutten vår gjør det, har gjort det flere ganger i det siste. Vi har ikke gått aktivt inn for å lære han det, så det er nok noe han har plukket opp når vi har drevet telletrening med storebror. I tillegg sier han hele navnet sitt, som består av 3 navn der to av dem ikke er spesielt lette å si. Synes det er litt imponerende jeg, men det er kanskje ikke så uvanlig?
Gjest gjesta Skrevet 21. januar 2007 #2 Skrevet 21. januar 2007 Det er nok ikke uvanlig, men det er absolutt lov til å være stolt!
Gjest Gjesta Skrevet 21. januar 2007 #3 Skrevet 21. januar 2007 Det blir jo som å lære seg en regle eller et vers. Tror heller ikke det er veldig uvanlig at så små barn kan si hele navnet sitt. Høres ut som du har en kvikk liten gutt Hvis du f.eks spør han hvilket tall som kommer etter 6, sier han da at det er sju? Uansett er det utrolig morsomt å følge med på barns utvikling og læring
Gjest Kristin_ Skrevet 21. januar 2007 #4 Skrevet 21. januar 2007 Det høres ut som dere har en flink liten gutt ja Sikkert lurt å stimulere han masse hvis han virker ivrig til å lære... Men veldig uvanlig tror jeg ikke at det er.
Far til 2 Skrevet 21. januar 2007 #5 Skrevet 21. januar 2007 Jeg vet ikke hva som er "vanlig", men tror ganske bestemt at det er ganske få barn på denne alderen som gjør det samme. Hadde det vært mine barn hadde jeg vært stolt som en hane. Hos oss lærte ikke barna å telle før de siste årene i barnehagen.
Frujuli Skrevet 21. januar 2007 #6 Skrevet 21. januar 2007 Tja.....noen barn lærer dette tidlig. Uten at de har forståelse hva 5 eller 7 er,men vær stolt du. for noen barn blir det som å lære en regle.
ToveM Skrevet 21. januar 2007 #7 Skrevet 21. januar 2007 Tror ikke det er noe "alle" 2-3 åringer kan nei, så vær stolt av gutten din du, min mellomste var en reser på å regne/telle allerede som 3 åring, mens de to andre var mye senere
Gjest StoreSky Skrevet 21. januar 2007 #8 Skrevet 21. januar 2007 Av fire 2,5 åringer på jobben så kan tre av disse telle til ti. Alle til fire/fem.. er som en regle, rim, vers..
momo Skrevet 21. januar 2007 #9 Skrevet 21. januar 2007 Tror nok det er ganske vanlig ja. Men flink er han ja. Her kunne vel jenta våres telle til 10 når hun var 2, hun prata flytendes som 2 åring og. Som 2,5 åring begynnte hun og lære seg bokstaver og lærte og skrive navnet sitt. Vi oppmuntra henne ikke til noe av dette. Ble jo helt sjokkert jeg når hun plutselig kjennte igjen og starta og skrive bokstaver. Men i dag som hun er 5,5 år så er hun ikke noe smartere eller flinkere enn sine jevnaldrene. Hun er jo fortsatt flink og lærer fort, men ikke noe mer enn de andre. Hun kan fortsatt ikke lese eller skrive selv om hun startet tidlig og vise interesse for bokstaver. Hun kan vel de fleste bokstaver og kan skrive en god del ord og kan jo lese de ordene hun kan skrive. Men selve lese koden har hun ikke knekt ennå.
Gjest Gjesta Skrevet 22. januar 2007 #10 Skrevet 22. januar 2007 Min datter kunne faktisk både prate helt rent, telle til langt over tyve, skrive hele navnet sitt og klippe ordentlig med saks da hun var to og et halvt år. Det er ganske stor forskjell på unger, noen får til alt sånt her kjempetidlig, mens andre, som fex min sønn, fikser det ikke. Han er ni og greier fremdeles ikke å skrive alle navnene sine riktig *fnis* -men klart at det går mer på gidd enn evne
Jerle Skrevet 22. januar 2007 #11 Skrevet 22. januar 2007 Snuppa vår gjorde det måneden etter hun fylte 2. Så det er ikke uvanlig, men som andre sier: Du har grunn til å være stolt Tror mye kommer an på hva de gidder, ikke alle er opptatt av å gidde dette.
la Flaca Skrevet 22. januar 2007 #12 Skrevet 22. januar 2007 Jeg tror ikke det er uvanlig. Vår lille frøken er 2 år og 3 mndr og teller ihvertfall til 5 uten at noen har lært henne det. Det virker som hun har har litt forståelse for hva tallene innebærer også, siden hun for eksempel kan si at det mangler 3 klosser hvis hun har rotet dem bort. Å telle til ti og tyve blir jo som å lære en sangtekst egentlig, men stolt har man lov til å være.
Helen Skrevet 22. januar 2007 #13 Skrevet 22. januar 2007 Min 10 åring kunne telle til 10 da han var 2 år, han kunne de fleste vanlige bilmerker da han var 2,5 år han kjente også igjen bokstavene til familiemedlemmer f.eks M for mamma, B for Berit osv. Han tok ting veldig lett da han var liten, men han er ikke noe flinkere enn gjennomsnittet i klassen sin for det nå. Mens min 6 åring kunne ikke telle ordentlig til 10 før han begynte på skolen. Så det er stor forskjell på ungene.
Gjest Møremor Skrevet 22. januar 2007 #14 Skrevet 22. januar 2007 Min gutt på 2 år og 4 md kan telle til 16-17. Og kan kjenne igjen 6-7 bokstaver. Vet ikke hvor vanlig det er,- men tror kanskje det er vanligere å "bare" kunne telle til 5 i denne alderen.
Elmat Skrevet 23. januar 2007 #15 Skrevet 23. januar 2007 Da nevøen min var to og et halvt år var hele familien sikre på at vi hadde et geni i slekta. Han kunne bokstavene til alle i familien. A var Anna sin, og T var Tomas sin og så videre. - Men han insisterte på at J var bestefar sin bokstav, selv om bestefar hette Peter. Dette fikk vi han ikke fra, og gutten hentet i harnisk sin bestefars J-formede stokk, som bestefar alltid brukte når han gikk... Så selv om nevøen min var og er en flink gutt, hadde han nok ikke forstått helt dette med bokstaver
tuji Skrevet 23. januar 2007 #16 Skrevet 23. januar 2007 Dette er det bare uvanlig intelligente barn som klarer. Som for eksempel min datter . Hun teller helt til "fjarten".
rugrat Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #17 Skrevet 23. januar 2007 Ikke et geni jeg har altså. Hehe... Det er vel kanskje mer vanlig enn jeg innbilte meg ja, men selvfølgelig er jeg stolt! Han har kunnet bokstavene til de fleste i familien siden han var knappe 2 år og tar de fleste ting ganske kjapt. Flinke gutten min.
Laban75 Skrevet 24. januar 2007 #18 Skrevet 24. januar 2007 Tror ikke det er veldig uvanlig. Vår minste kunne telle til 16 når h*n var 2,5. Men så har utviklingen på telleområdet stått stille det siste halve året (blir snart 3)... De lærer i rykk og napp. Det er morsomt å følge med og det er absolutt lov å være stolt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå