Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som det er mange oppegående mennesker her inne, og derfor vil jeg gjerne ha deres synspunkter på noe.

Saken er nemlig den at jeg har ei venninne (som jeg har hatt siden skoletiden) som de siste månedene har begynt å oppføre seg heller dårlig mot meg. Hun kommer med spydigheter og små, sårende kommentarer flettet inn i det hun skriver på msn og i tekstmeldinger, mens når vi møtes personlig så er alt helt fint og hun virker som hun er en helt annen jente. Det hele gjør meg ganske forvirret i grunnen!

Disse kommentarene går på meg personlig: på vekten min, og hun kan finne på å skrive nedlatende ting til meg i over en halvtime dersom jeg (gud forby!) skulle finne på å produsere skrivefeil eller noe lignende i det jeg skriver til henne. Om jeg for eksempel sier at jeg gruer meg til første dag i ny jobb sier hun "er det noe å pingle over da?", noe som ikke akkurat gjør ting bedre. Små, sårende, stikkende kommentarer som andre knapt reagerer på vil jeg tro, men hvis man samler dem opp over lang tid blir det...veldig sårende, om dere skjønner. Dette er altså bare et lite utvalg (vanskelig å sette ord på det hele), og andre venner jeg diskre har diskutert saken med sier at de aldri i verden hadde funnet seg i noe sånt.

Tingen er bare den at hun aldri har gjort dette før! I de 8 årene vi har kjent hverandre har hun oppført seg eksemplarisk, og vært en snill, god og nær venninne. Aldri hatt noe å utsette på henne utover småting som man tross alt må tolerere i et vennskap. Det er altså de siste månedene ting har endret seg, uten noen åpenbar grunn. Ting har altså vært helt som før, bortsett fra at hun har begynt slik. Hvis jeg prøver å ta det opp med henne sier hun at hun ikke skjønner hva jeg prater om, og når vi møtes er jo som nevnt alt helt greit. Men det er tydeligvis ikke det, for hvorfor ville hun ellers gjort slikt?

Jeg har diskutert saken med en nær venn av meg, og han sier at han hadde reagert for lenge siden. Han sier også at han ikke kan tenke seg noen negative personlige egenskaper jeg har som kunne utløst det hele, og det samme sier to andre venninner av meg når jeg ber dem svare helt ærlig på om jeg gjør noe som irriterer dem. De foreslo dermed at forklaringen på oppførselen hennes kunne være misunnelse: Jeg er nemlig utdannet innet et annet fagfelt, men har likevel gjort det mye bedre (som frilanser) innenfor det yrket hun selv har utdannet seg til. Men..jeg trodde misunnelse og det å være slem mot noen pga at de gjør det bra tilhørte barneskolen til? Er det virkelig mulig at folk er slem med andre pga misunnelse? Det kunne aldri falt meg inn i allefall - hvis en venninne gjør det godt er jeg glad på hennes vegne, jeg begynner ikke å kaste dritt av den grunn!

Dermed klarer jeg ikke å la være å tro at det er meg det er noe galt med, og jeg har ransaket meg selv og grublet uendelig mange gjentatte ganger for å finne ut hva det kan være. Det hele knekker selvtilliten min rett og slett, siden jeg ikke har endret meg i det hele tatt siden det hele begynte. Synes rett og slett mange hopper til konklusjonen om misunnelse altfor lett!

Hva mener dere folkens? Hvis en venninne hadde kastet skit til deg hver gang dere kommuniserte (ikke ansikt til ansikt), hadde dere da konkludert med at det var du selv som hadde gjort noe galt som hun var sur for men ikke klarte å ta opp, eller at hun var misunnelig? Refleksjoner mottas med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, og det er vanskelig å syns noe om det på bakgrunn av det du skriver. Det er snakk om sms kommunikasjon, kanskje hun skriver det i spøkefull tone mens det framstår som kritisk og negativt på deg? Kanskje dine sms'er til henne er veldig problemorienterte og at hun derfor er litt krass?

Uansett - jeg tror ikke du skal regne med at misunnelse og smålighet er noe som man nødvendigvis vokser av seg med alder. Selv om hun er glad i deg kan det godt hende hun sliter litt med at du har lyktes så mye bedre enn henne på hennes felt.

Skrevet

Så lenge hun ikke har vært slik før,så hadde jeg reagert på oppførselen hennes jeg også.Kan du ikke teste ut hvordan hun reagerer ved å svare henne med samme mynt på sms og msn.Da kan det hende hun skjønner hintet og skjerper seg,du må rett å slett sette henne på plass.

Jeg tror hun føler at hun har litt makt over deg,og det at du blir lei deg og usikker gir henne mere makt.

Hva som får noen til å gjøre slikt mot venner er meg en gåte,men jeg har vært utsatt for slike små tvetydige stikk selv av en venninne som jeg etterhvert ikke gadd å ta mere kontakt med,det var andre ting i livet mitt da som jeg ville fokusere på isteden for å bli usikker å nedkjørt.

Mange mener man skal ta opp slikt med den det gjelder,men den gangen visste jeg det bare ville komme bortforklaringer,og da syntes jeg ikke det var verdt det!!

Skrevet

Enig i at det er vanskelig å si noe konkluderende på grunnlag av det du skriver, men jeg tror nok både misunnelse og usikkerhet kan utløse sånne kommentarer. Kanskje det ikke har med deg, din suksess eller deres forhold å gjøre en gang, men at hun ike har det spesielt bra for tida? Dårlig selvtillit, stress osv, jeg vet om mange (også meg selv) som lar sånt gå utover andre, mer eller mindre ubevisst.

Jeg har også hatt ei venninne som kunne bruke ting ala skrivefeil eller noe dumt man hadde sagt omigjen og omigjen . men i hennes tilfelle oppfattet jeg det faktisk ikke som slemt ment, bare at hun manglet litt sosiale evner og ikke fant på noe bedre eller morsommere å si. Så det trenger ikke være ment stygt heller...

Skrevet

Dessverre er misunnelse et ganske vanlig fenomen blant venner. Et venninneforhold kan veltes av mange ting, og misunnelse kan være en av disse. Det høres ut som om du mistenker at det er dette som ligger under for det du oppfatter som spydigheter og sarkasme. Om hun ikke klarer å "bære" sin frustrasjon på en annen måte enn å utsette deg for ubehageligheter syns jeg du skal markere dine grenser der du vil ha de.

Når du oppdager fenomenene du beskriver, så still spørsmål om hvorfor med en gang. Fortell henne akkurat hva du føler om det du oppfatter. Slår hun det vekk som "ikkesak" ville jeg likevel poengtert det. Gir hun seg ikke får du vurdere hvor mye du finner deg i.

Skrevet

Hei du, av hva jeg får inntrykk av ,må jeg si at det er helt klart denne venninnen din som har store problemer. utifra hvordan du beskriver henne. Jeg får også litt tanker om at hun oppfører seg som om hun er missunnelig på deg. Men jeg tror det må være det at hun umulig kan ha det bra med seg selv, når hun oppfører seg sånn mot deg. Jeg syns du er altfor snill og tålmodig, hva skal du med en sånn venn. det er ikke ekte godt vennskap. Flott at du tok opp oppførselen hennes ,med henne. Men når hun ikke kan være oppriktig og ærlig mot deg, gjennom flere år er det ikke håp,høres det ut som. Hun viser dessverre at hun ikke har så mye respekt for deg. og falsk, som to personer. hva skal du med en sånn person, tenk over hva som er best for deg, og gjør det. :)

oppmuntrende klem :klem:

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke et orakel, men misunnelse er velkjent. Har egentlig ingen råd, for jeg har aldri prøvd/praktisert det selv, men du kan ...kanskje bare ta en prat med henne (det nytter ikke, tror jeg, da blir hun verre og går rett i selvforsvarposisjon)

Kutt henne ut. Rett og slett. (Lett for meg og si, som blir bomba med spydige sms pga at hun har masgtergrad osv og ikke jeg, men jeg vet hun sliter, men jeg blir så sliten av det, og må snakke med andre for å ikke falle helt ned i skolettene...)

Hun vet selvsagt ikke selv at hun er misunnlelig, hva som skjer i hodet på folk som psyker andre ned når de til og med er edru, vet jeg ikke (heldigvis).

Dvs jeg har vært frekk og ekkel selv, men da har jeg krøpet til korset og sagt at jeg er lei meg.

Skrevet

Hvis hun innrømmer at hun er sjalu på ts, hva kan ts gjøre da? Kan et vennskap overleve sterk sjalusi?

Skrevet

Hva med å spørre henne? Eller er du ikke bedre venninne?

Skrevet

Hvis du skal finne ut hva din venninne mener med sine kommentarer, må du spørre henne, og du må være konkret. Du kan feks. ta vare på en sms eller tre og så vise den til henne og spørre hva og hvordan hun mente det hun skrev. Prøv å ikke anklage henne, men si at du ikke skjønte hva hun mente og be henne forklare. Når hun har forklart, kan du ta det derfra. Om hun kommer med noen innrømmelser, tar du utgangspunkt i dem og prøver å få til en samtale om det. Om hun tydelig bortforklarer, kan du si at du oppfatter det som spydig, at du håper hun kan forstå det , selv om det ikke er ment slik og be henne om å formulere seg litt rundere i fremtiden. Om hun forklarer ting på en måte slik at du skjønner at du har overreagert, sier du at det var fint å få klarhet i det, og enten at du for fremtiden vil se annerledes på det, eller at du likevel ber henne om å være litt rundere.

Jeg vil fraråde deg å spekulere mer på dette, enten alene, sammen med venner eller her inne. Du vil ikke kunne få endret på situasjonen på den måten, det er veldig lite sannsynlig at du finner ut hva hun tenker, og i verste fall kan du dra feilaktige konklusjoner som får deg til å gjøre noe som bærer galt avsted.

Lykke til. Ikke morsomt når vennskap blir "vanskelige".

Skrevet
Hvis hun innrømmer at hun er sjalu på ts, hva kan ts gjøre da? Kan et vennskap overleve sterk sjalusi?

Mulig ting kan blir bedre om en får satt ord på ting. Om ikke, så vet hun i hvert fall hvor landet ligger, å spekulere er sjelden en god ting.

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Jeg fikk faktisk løst situasjonen på en litt annen måte enn jeg regnet med. I stedet for å bli sint (jeg kjenner henne så godt at da ville helvete vært løs om jeg prøvde på en konfrontasjon) gjorde jeg alt jeg kunne for å være kjempesnill, oppmuntrende og omtenksom mot henne - og gjett hva? Det funka faktisk. Har ikke vært et slikt sårende stikk på lenge. Sånn går det når man er altfor konfliktsky for sitt eget beste og hater krangler :(

Teorien min var at det ville være vanskeligere å være slem mot noen som er veldig snill mot en nemlig, og det stemte - nå er hun tilbake til vanlig. Bare dumt at jeg må overøse henne med masse mer positiv oppmerksomhet enn noen andre venninner trenger for at hun ikke skal bli slem igjen, men..

Takk igjen alle sammen.

Gjest Gjest 1
Skrevet
Hva mener dere folkens? Hvis en venninne hadde kastet skit til deg hver gang dere kommuniserte (ikke ansikt til ansikt), hadde dere da konkludert med at det var du selv som hadde gjort noe galt som hun var sur for men ikke klarte å ta opp, eller at hun var misunnelig?

Ingen av delene. Jeg ville ha konkludert med at hun var svært ustabil og jeg ville ha tatt en avgjørelse på om jeg gadd å fortsette "vennskapet".

Jeg ville ha prioritert bort folk som tapper meg for energi og som ikke klarer å være stabile slik at en stort sett vet hvor en har dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...