Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2007 #1 Skrevet 21. januar 2007 Lurer på dette fordi en venninne har det dilemmaet med sin datter. Og så er det vanskelig for henne å moralisere fordi hun selv var tidlig ute og ung mor. Hun liker ikke tanken på at 16-åringen kan bli sammen med en som presser henne til noe hun ikke er klar for, og at hun heller burde vært sammen med en på sin egen alder. Men det er der jeg i hvert fall er litt usikker på om hun har rett. Da jeg var 16 og sammen med en på 17, gjorde han det slutt da jeg ikke ville til sengs med ham. "Nok av andre som vil", som han sa. Mens senere møtte jeg en som var mye eldre, og som ventet tålmodig de månedene det tok før jeg var klar. Hva synes dere, har venninnen min kanskje et litt naivt syn på 16-årige gutter og hvor "trygt" det er å date sånne (om man i det hele tatt kan hindre en 16-åring i å date de hun vil er jo et annet spørsmål)
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2007 #2 Skrevet 21. januar 2007 Tror egentlig ikke det er spesielt "trygt" med en jevnaldrende heller. Kanskje heller omvendt? en 16-17 åring har mer press fra kamerater til å komme seg til sengs med noen så fort som mulig, mens en 20 åring (forhåpentligvis) har vokst fra slikt. Har hun fått en god bagasje når det gjelder å sette grenser for seg selv og sin egen kropp, så hadde jeg ikke vært særlig skeptisk om det var en mann jeg fikk et godt inntrykk av, uavhengig av alder.
Gjest Nattblomst Skrevet 21. januar 2007 #3 Skrevet 21. januar 2007 (endret) Hun liker ikke tanken på at 16-åringen kan bli sammen med en som presser henne til noe hun ikke er klar for,← Nå er jeg kanskje litt stygg, men hvem sier at hun ikke er klar?... Tror ikke moren vet så mye om det. Ikke så veldig mange årene siden jeg var 16 selv, husker godt hva og hvordan jeg tenkte og følte. Mamma visste ingen verdens ting. Datet en på 29 da jeg var 16. Lå ikke med ham, men gjorde andre ting. Angrer ikke på noe av det. Er man 16, er man over den seksuelle lavalder, og foreldre burde backe unna... Det er min mening. Endret 21. januar 2007 av Miss Foxy
Gjest Gjesta Skrevet 21. januar 2007 #4 Skrevet 21. januar 2007 Lurer på dette fordi en venninne har det dilemmaet med sin datter. Og så er det vanskelig for henne å moralisere fordi hun selv var tidlig ute og ung mor. Hun liker ikke tanken på at 16-åringen kan bli sammen med en som presser henne til noe hun ikke er klar for, og at hun heller burde vært sammen med en på sin egen alder. Men det er der jeg i hvert fall er litt usikker på om hun har rett. Da jeg var 16 og sammen med en på 17, gjorde han det slutt da jeg ikke ville til sengs med ham. "Nok av andre som vil", som han sa. Mens senere møtte jeg en som var mye eldre, og som ventet tålmodig de månedene det tok før jeg var klar. Hva synes dere, har venninnen min kanskje et litt naivt syn på 16-årige gutter og hvor "trygt" det er å date sånne (om man i det hele tatt kan hindre en 16-åring i å date de hun vil er jo et annet spørsmål) ← En mor skal vel ikke la være å oppdra barnet sitt selv om hun selv gjorde noen "feil" som ung?! Ser forøvrig ikke helt sammenhengen mellom mann på 20 = sexpress, gutt på 17 = ikke sexpress. Hvis jeg kommer i den situasjonen noen gang vil det nok betyr mer for meg hvilken magefølelse jeg får i fht gutten/mannen og hvordan datteren min er, enn aldersforskjellen. En annen ting er jo om mor får gjort så mye fra eller til. Annet enn å få et dårligere forhold til datteren sin, hvis hun prøver å "snakke henne fra å være kjærest" med denne mannen. ?
Gjest Eir Skrevet 21. januar 2007 #5 Skrevet 21. januar 2007 Jeg mener uansett at når den seksuelle lavalderen er 16, så er det også opp til 16-åringen å bestemme hvem hun ønsker å ha sex med. Når det gjelder hva jeg ville syntes om det er det en annen sak, og kommer helt an på begge partene, og hvor modne jeg vurderer dem som. Men en 16-årig jente og en 20-årig gutt kan fint ha ett likeverdig forhold, siden jenter ofte er mer modne enn gutter, og det er sånn sett en aldersforskjell som ofte fungerer bra. Så jeg tror egentlig bare foreldre bør bli flinkere til å akseptere at barna deres begynner å bli voksne. Er også enig med de over som sier at jo eldre gutten er, jo større er sjangsen for at han er tålmodig på det seksuelle området.
Gjest gjesta Skrevet 21. januar 2007 #6 Skrevet 21. januar 2007 Så lenge det ikke dreier seg om gutter som er kriminelle eller "farlige" på noen annen måte, synes ikke jeg foreldre har noe med hvem en 16-åring dater.
Kayli Skrevet 21. januar 2007 #7 Skrevet 21. januar 2007 Jeg ble sammen med min samboer da jeg var 17 og han var 23. Han presset meg overhodet ikke til noen ting - tvert imot var han mye mer oppmerksom på hva jeg ville enn de guttene jeg hadde vært sammen med før. Mitt poeng er at det er mye viktigere hva slags personlighet han har enn hvor gammel han er. Dessuten er jeg veldig enig med dem som sier at mor ikke nødvendigvis vet så mye om hva datteren hennes tenker i forhold til et eventuelt sexliv. Det holder man vel gjerne for seg selv. Min mor fikk meg da hun var 18, og har bestandig vært opptatt av at jeg skal "passe meg". Min reaksjon ("Det snakker du om!) ble møtt med "Det er derfor jeg sier det". Selv om vi hadde et godt og nært forhold, visste hun ingenting om mine seksuelle erfaringer. Bevisst eller ubevisst la jeg likevel hennes formaninger på minnet, så prevensjon var en selvfølge for meg.
Moshy Skrevet 21. januar 2007 #8 Skrevet 21. januar 2007 Jeg hadde ikke hatt noen problemer med en slik aldersforskjell dersom det var min datter det var snakk om. Det jeg derimot hadde hatt problemer med var hvis han ikke kunne oppføre seg på skikkelig vis. Her er nok guttens personlighet mye mer relevant enn hans alder! Så si til venninnen din du at hvis fyren er skikkelig spiller det liten rolle hva alderen hans viser
momo Skrevet 21. januar 2007 #9 Skrevet 21. januar 2007 Jeg ville ikke hatt et problem med aldersforskjellen. Det er mye viktigere hvordan gutten er. Tror nok ikke det blir mer sex press fra en på 20 enn en på 16 år. Husker selv fra jeg var 15-17 og var sammen med gutter på samme alder, snakk om kåte hormonbomber som bare hadde en ting i huet.
Porcelain Skrevet 22. januar 2007 #10 Skrevet 22. januar 2007 se an fyren er ett godt tips, istedet for å bry seg altfor mye om alder.. møtte selv en 20åring som 16åring som ikke var noe særlig (jeg har gudskjelov nese som kleopatra ;P) , jeg var med 16åringer som maste om puling fra dag en, og jeg var med 16åringer som "venter til begge er klare".. så det går mer på personlighet enn alder. .. hadde forresten skjelt ut min søster på 17 dersom hun hadde blitt sammen med en av mine tidligere klassekamerater, hehe...
Boyah Skrevet 22. januar 2007 #11 Skrevet 22. januar 2007 Ser forøvrig ikke helt sammenhengen mellom mann på 20 = sexpress, gutt på 17 = ikke sexpress. ← Vis meg en 20 år gammel MANN, vær så snill!
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2007 #12 Skrevet 22. januar 2007 Lurer på dette fordi en venninne har det dilemmaet med sin datter. Og så er det vanskelig for henne å moralisere fordi hun selv var tidlig ute og ung mor. Hun liker ikke tanken på at 16-åringen kan bli sammen med en som presser henne til noe hun ikke er klar for, og at hun heller burde vært sammen med en på sin egen alder. Men det er der jeg i hvert fall er litt usikker på om hun har rett. Da jeg var 16 og sammen med en på 17, gjorde han det slutt da jeg ikke ville til sengs med ham. "Nok av andre som vil", som han sa. Mens senere møtte jeg en som var mye eldre, og som ventet tålmodig de månedene det tok før jeg var klar. Hva synes dere, har venninnen min kanskje et litt naivt syn på 16-årige gutter og hvor "trygt" det er å date sånne (om man i det hele tatt kan hindre en 16-åring i å date de hun vil er jo et annet spørsmål) ← Har en 16 åring bestemt seg at hun liker en på 20, så er det lite en mor kan gjøre utenom å gi råd. Medråd mener jeg prevansjon. Som mor har jeg villet snakke om prevensjon uten å tenke på guttens alder. Ville også tatt opp det med han.
Gjest Heloise Skrevet 23. januar 2007 #13 Skrevet 23. januar 2007 Lurer på dette fordi en venninne har det dilemmaet med sin datter. Og så er det .... (om man i det hele tatt kan hindre en 16-åring i å date de hun vil er jo et annet spørsmål) ← Folk er forskjellige... Man kan jo ikke "nekte" en jente på 16 å date en kar på 20, kan jo til og med hende det er "kult" å ha en "eldre" kjæreste.. Men jeg har to eksempler på at folk er vidt forskjellige... : Da jeg var 16 møtte jeg det som var da, og fremdeles er, drømmemannen min. Jeg var 16 og han var 21. Jeg falt for han, han falt for meg. Men de ble ikke oss da, for han syntes jeg var for ung. Vi er sammen nå, nå er jeg 22. Vært sammen ett år Så han gjorde som han sa, ventet til jeg ble eldre... Men min ekskjæreste derimot.. etter meg, ble han sammen med en jente på 15. Han er 27. Han er dødsforelsket, men de er ikke sammen mer. men jeg spør meg selv, blir de sammen med de eldre gutta/mennene fordi gutta er eldre og de har sjansen? Da jeg var "fjortis" og venninner fikk eldre kjærester, var det egentlig bare fordi det var "status". Da jeg var 14 og hadde 16 år gammel kjæreste fikk alle vennene mine store øyne, mens jeg ikke brydde meg om alderen... Forsto aldri det styret med alder, men det var rundt meg overalt.
Gjest lazuli Skrevet 23. januar 2007 #14 Skrevet 23. januar 2007 Tror ikke det handler om at moren, eller at noen annen skal ha fokus på gutten. Ikke ti ville hester holder nok ei forelska jente unna gutten hun vil ha. Det beste vi som rollemodeller kan gjøre tror jeg må være å sørge for at jenta er trygg på seg selv, og ikke sier ja til mer enn hun føler at hun ønsker. I seg selv en stor utfordring.
Gjest Pjusk Skrevet 23. januar 2007 #15 Skrevet 23. januar 2007 Jeg hadde ganske strenge foreldre, men da jeg som 16 åring begynte å henge sammen med en på 22, skjønte de at det ikke var noe poeng i å "true" meg til å bryte kontakten. Vi var sammen i 2 år og jeg tror ikke dette forholdet var en mer negativ eller positiv opplevelse for meg, enn et forhold til en jevnaldrende gutt ville vært.
Amalie_85 Skrevet 23. januar 2007 #16 Skrevet 23. januar 2007 Jeg vil si det kommer ann på hvor gammel de er i hode! Er hun voksen for alderen? Er han det? Sånne ting har mye å si! Så til den som nevnte at når barnet er 16 skal ikke foreldrene bry seg, det syns jeg blir feil, man kan bry seg visst man ser det blir helt feil! Jeg vet om ei som ble redda fordi stemora brydde seg, visst ikke hadde ho sikkert blitt slått ihjel av denne mannen som var 5 år eldre. Ho var da 16!
Gjest Gjesta Skrevet 23. januar 2007 #17 Skrevet 23. januar 2007 for meg kommer det helt an på mitt inntrykk av gutten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå