Gå til innhold

Alkoholrus

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hmm... Altså, etter å ha smakt/bælma/drikki/nytt/avskydd.... Alkohol i en del år nå, så har jeg den erfaring at alkohol endrer meg: jeg blir avslappet, fnisete, tør å si ting som jeg ikke tør ellers(som feks å ta opp sensitive ting med kjæresten) altså- jeg kjenner alkoholen endre kroppen min og tankene mine...

og så ser jeg ravende fulle nordmenn pisse på åpen gate, slåss, sovne i rennesteinen/buskas, ha sex med vilt fremmede, ta avgjørelser som kan være farlige for seg selv og andre...

Hallo? dette er da å ruse seg?? vi ruser oss systematisk ukentlig!!(noen færre og flere antall ganger)

jeg har jobba på psykiatrisk institusjon og jobba med folk som har fått i seg for mye alkohol.

hvorfor er det så jævla greit å tylle i seg hjemmebrent og annenn alkoholdrikker, men ikke å røyke hasj feks?? (kjenner også folk som har røyka og fått problemer, eller røyka fordi de har hatt problemer, så jeg er ikke naiv!!)

har venner med utenlandsk bakgrunn, der det å røyke hasj er uproblematisk for dem(feks franskmenn eller engelskmenn:sier ikke at ALLE i nevnte land er for,men at det er generell åpenhet om det)-på lik linje med nordmenns holdning til å bli full(=bli rusa) så hvorfor er det ene så gruelig mye verre enn det andre!? hvorfor er den ene rusen tabubelagt, mens den andre rusen skal nesten bli påtvinga oss??

det handler om kulturforskjeller dette her altså, gjør det ikke?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bodillen
Skrevet

Jeg synes det er feil å sette det ene rusmiddelet opp mot det andre - de dårlige sidene ved alkohol gjør ikke hasj til noe bedre.

Jeg synes personlig det er veldig greit å være avholdsmenneske. Jeg synes ikke noe om rus, jeg føler det ubegagelig å være sammen med mennesker som er påvirket av rusmidler,samme hva slags rusmidler det dreier seg om. Rus gjør absolutt ingenting positivt for meg personlig.

Synes det er trist at noen føler at alkoholrus nesten blir påtvunget dem. Man har fri vilje - det er bare å ta et valg. :)

Skrevet (endret)

Eg ser på rus som noko naturleg, som vi mennesker har drive med i alle år, frå urmennesket fram til i dag. Dette vil sjølvsagt ikkje seie at det er BRA, men det ligg i naturen vår som noko mange sikkert treng av og til for å flykte unna kvardagen.

Lover og regler er så relative, og nettopp dette gjer at eg har problemar med å ta dei alvorleg. I eitt land er noko "fy og fy!!" og i eit anna land er det heilt lovleg og normalt. Eg trur i allefall ikkje at dei norske lovar og reglar til ei kvar tid er dei beste og mest rette!

Eg har og vore mykje i sentraleuropa der det er ei meir avslappa haldning til hasj og slikt, og eg meiner at folk må ta ansvar for seg sjølv og elles følgje kardemommeloven. Eg har aldri vore i noko miljø der folk har fått problemer pga alkohol eller narkotika, berre i kretsar der det blir brukt i ny og ne for å skape ekstra stemning på ein fest el.l., eller eksperimentert *forsiktig* med. Så eg har aldri opplevd problemar relaterte til rus i min omgangskrets, kjenner ingen som er avhengige.

Kanskje eg ville hatt eit anna syn på saka då?

Endret av Badlands
Gjest Bodillen
Skrevet (endret)
Eg ser på rus som noko naturleg, som vi mennesker har drive med i alle år, frå urmennesket fram til i dag. Dette vil sjølvsagt ikkje seie at det er BRA, men det ligg i naturen vår som noko mange sikkert treng av og til for å flykte unna kvardagen.

Lover og regler er så relative, og nettopp dette gjer at eg har problemar med å ta dei alvorleg. I eitt land er noko "fy og fy!!" og i eit anna land er det heilt lovleg og normalt. Eg trur i allefall ikkje at dei norske lovar og reglar til ei kvar tid er dei beste og mest rette! 

Eg har og vore mykje i sentraleuropa der det er ei meir avslappa haldning til hasj og slikt, og eg meiner at folk må ta ansvar for seg sjølv og elles følgje kardemommeloven. Eg har aldri vore i noko miljø der folk har fått problemer pga alkohol eller narkotika, berre i kretsar der det blir brukt i ny og ne for å skape ekstra stemning på ein fest el.l., eller eksperimentert *forsiktig* med. Så eg har aldri opplevd problemar relaterte til rus i min omgangskrets, kjenner ingen som er avhengige.

Kanskje eg ville hatt eit anna syn på saka då?

Jeg er enig med deg i at man må ta ansvar for seg selv når det gjelder dette. Kardemommeloven er fin, den! :)

Når det gjelder rus og rusmidler har jeg erfart at mange bare "gjør som de andre" uten egentlig å ta tenke igjennom hva dette er og hva det gjør eller ikke gjør for dem personlig - og ta et standpunkt utifra det.

Jeg tror nok du ville hatt et annet syn på saken hvis du hadde sett mye til skyggesidene av rus og rusmidler.

Selv har jeg opplevd (og opplever) føgene av både alkohol- og narkotikamisbruk i nær familie over flere år. Hadde sønnen min begynt å flørte med hasj ville jeg fått totalt panikk - basert på opptil flere triste eksempler jeg har vært og er vitne til.

Om det er naturlig eller ikke for oss mennesker å ruse seg har jeg ikke tenkt så mye på. Det som imidlertid er en kjennsgjerning, er at mange mennesker er disponert for rusavhengighet. Det er genetisk, og det er arvelig.

Det finnes så mange andre og mer positive måter å "ruse seg" på, hvis man absolutt må. Et skikkelig adrenalinkick på naturlig vis er da mye bedre enn å putte kroppen sin full av dritt?

Jeg synes det er på tide å slutte å sette det ene rusmiddelet opp mot det andre, og heller stille seg selv kritiske spørsmål rundt ens eget rusbehov, hvorfor man ruser seg, virkningen og hva en personlig får eller ikke får ut av det jeg kaller kunstig rus.

Endret av Bodillen
Skrevet (endret)
Jeg tror nok du ville hatt et annet syn på saken hvis du hadde sett mye til skyggesidene av rus og rusmidler.

Så lenge man har opplevd begge sidne av det vil man som regel sitte igjen med ett nyansert bilde. Jeg har opplevd den siden av ulovlige stoffer som Badlands beskriver. Og jeg har også opplevd de negative sidene ved alle rusmidler, via både familie og venner som har hatt problemer, og også i jobbsammenheng. Og jeg mener fortsatt at det må være opp til hver enkelt å avgjøre hvordan de ønsker å ruse seg, enten det innebærer alkohol, partydop eller fallskjermhopping.

Og når det gjelder foreldres reaksjoner når de oppdager at barna deres har prøvd narkotika så er det å få panikk den mest destruktive reaksjonen du kan få, både for deg og barna dine. Så dersom du noen gang kommer i den sistuasjonen, så værsåsnill å forsøk å hold deg i skinnet og vær så saklig som mulig, selv om jeg vet at det kan være vanskelig.

Endret av Eir
Gjest Bodillen
Skrevet
Så lenge man har opplevd begge sidne av det vil man som regel sitte igjen med ett nyansert bilde. Jeg har opplevd den siden av ulovlige stoffer som Badlands beskriver. Og jeg har også opplevd de negative sidene ved alle rusmidler, via både familie og venner som har hatt problemer, og også i jobbsammenheng. Og jeg mener fortsatt at det må være opp til hver enkelt å avgjøre hvordan de ønsker å ruse seg, enten det innebærer alkohol, partydop eller fallskjermhopping.

Og når det gjelder foreldres reaksjoner når de oppdager at barna deres har prøvd narkotika så er det å få panikk den mest destruktive reaksjonen du kan få, både for deg og barna dine. Så dersom du noen gang kommer i den sistuasjonen, så værsåsnill å forsøk å hold deg i skinnet og vær så saklig som mulig, selv om jeg vet at det kan være vanskelig.

Jeg har også opplevd begge sider av saken, men de negative sidene har selvsagt hatt størst effekt på mine holdninger.

Voksne mennesker kan sikkert ha et greit og avslappet forhold til rusmidler, men når vi snakker om svært unge mennesker kan det fort gå galt. De har lite forutsetninger for å håndtere rusmidler generelt, og narkotika spesielt, vil jeg påstå.

Om jeg skulle oppdage at noen av barna mine brukte narkotika, kan jeg berolige deg med at jeg er et menneske som vanligvis tenker før jeg handler :)

Skrevet

"Og når det gjelder foreldres reaksjoner når de oppdager at barna deres har prøvd narkotika så er det å få panikk den mest destruktive reaksjonen du kan få, både for deg og barna dine."

er alkohol narkotika? vi blir jo rusa av det, ikke sant? og mange bruker det bevisst for å bli rusa?

Skrevet
er alkohol narkotika? vi blir jo rusa av det, ikke sant? og mange bruker det bevisst for å bli rusa?

Definisjonen av "narkotika" er juridisk, dvs det som står på listen over ulovlige stoffer er narkotika, dermed er ikke alkohol narkotika, da det er lovlig. Fellesdefinisjonen av disse er etter min mening "rusmidler", og utover den juridiske forskjellen sidestiller jeg dem i praksis.

Skrevet
Definisjonen av "narkotika" er juridisk, dvs det som står på listen over ulovlige stoffer er narkotika, dermed er ikke alkohol narkotika, da det er lovlig. Fellesdefinisjonen av disse er etter min mening "rusmidler", og utover den juridiske forskjellen sidestiller jeg dem i praksis.

ja, det er altså noen som har bestemt hva som er lovlig og ikke lovlig... og noe er lovlig, som alkohol, og noe er ulovlig, som hasj... Og jeg veit ikke hva jeg mener ang å legalisere hasj... men jeg synes det er helt på trynet, at det er greit å tylle i seg sprit/hjemmebrent hver helg, men å ta en røyk noen ganger i året- det er ulovlig og livsfarlig lissom! henger ikke på greip! det er så ulogisk, synes jeg!

jeg hadde blitt mer redd om ungen min på 17-18 hadde drikki seg kav dritings på hjemmebrent, enn å prøve ren hasj! (for å sammenlikne og sette ett eksempel...)

men dette er jeg nok alene om å mene!!

Gjest Gjest 1
Skrevet (endret)
Det handler om kulturforskjeller dette her altså, gjør det ikke?

Ja, det må handle om kulturforskjeller - i Norge.

Tydeligvis er det altfor mange harry og vulgære foreldre i dette landet, som ikke evner å ha et naturlig og uanstrengt forhold til denne drikken som er ment til nytelse i balanserte mengder - og alt til sin tid.

Hjemmebrent er dødsharry, det hadde vært enklere om det kun fantes rødvin.

Endret av Gjest 1
Gjest Ferskvannsblekksprut
Skrevet
ja, det er altså noen som har bestemt hva som er lovlig og ikke lovlig... og noe er lovlig, som alkohol, og noe er ulovlig, som hasj... Og jeg veit ikke hva jeg mener ang å legalisere hasj... men jeg synes det er helt på trynet, at det er greit å tylle i seg sprit/hjemmebrent hver helg, men å ta en røyk noen ganger i året- det er ulovlig og livsfarlig lissom! henger ikke på greip! det er så ulogisk, synes jeg!

jeg hadde blitt mer redd om ungen min på 17-18 hadde drikki seg kav dritings på hjemmebrent, enn å prøve ren hasj! (for å sammenlikne og sette ett eksempel...)

men dette er jeg nok alene om å mene!!

Neida, jeg er helt enig med deg jeg. Men nå er jo ikke jeg noen du skal høre på da jeg er en dum narkoman som har fått hjernen oppspist av hasj :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...