bonaqua Skrevet 21. januar 2007 #1 Skrevet 21. januar 2007 Min samboer har så gjerne lyst å skaffe seg noen høns. Men vi har ikke noe særlig kunnskap om hønsehold. Hva er det vi må tenke på og hva skal til for å hønsene til å trives? Ønsker også tips om forskjellige/spesielle hønse-typer. Har googlet litt og sett ganske mange tøffe høns. Mvh. bonaqua
Bladlusa Skrevet 22. januar 2007 #2 Skrevet 22. januar 2007 Har ikke peiling på hønsehold, annet enn fra et nabosynspunkt. Der har jeg til gjengjeld god erfaring, og kan gi et par tips: 1) Eventuelle naboer liker ikke hanegal med 10 min. mellomrom fra kl. 04.30 - 06.00. Etter et par uker med dette begynner coq au vin å friste naboen sterkt. 2) Eventuelle naboer vil muligens synes det er bare koselig når frittgående høner kommer på besøk og tripper rundt i hagen. Det gjorde vi, helt til hønene begynte å karre opp og hakke istykker blomsterløk etc. for å se etter godbiter... 3) Hanekyllinger tar fort på seg jobben som "vaktbikkje". Eventuelle gjester vil muligens synes det er litt slitsomt å måtte snu seg hvert 5. skritt for ikke å bli hakket i hælene. Til gjengjeld fikk vi oss mang en god latter av å stå i stuevinduet og se på naboen forsøke å "gjete" hønene ut av hagen vår med piasawakost...
Gjest gjesta Skrevet 22. januar 2007 #3 Skrevet 22. januar 2007 Gå inn på mattilsynets sider der finner du informasjon om det meste av husdyrshold.
gerotten Skrevet 22. januar 2007 #4 Skrevet 22. januar 2007 Da har du ikke tenkt å lade altfor mye kylling framover håper jeg?? Husk at høns er veldig kloke fugler De trenger god plass og utemuligheter, ihvertfall om sommeren Det er nok ikke det enkleste dyret å ha... Best å sjekke alt før dere bestemmer dere..har dere tid?råd?muligheter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå