Gjest loren Skrevet 21. januar 2007 #1 Skrevet 21. januar 2007 Okei... med fare for å bli ansett som usedvanlig dum spør jeg dere her inne.... Hvis jeg har en varmeovn med termostat på 18-20 grader, og det henger en gardin foran denne ovnen... vil det da begynne og brenne? Jeg føler for å spørre istedet for å teste ut...
Gjest Blondie65 Skrevet 21. januar 2007 #2 Skrevet 21. januar 2007 Det KAN begynne å brenne. Gardin foran ovn bør du ikke ha.
Gjest loren Skrevet 21. januar 2007 #3 Skrevet 21. januar 2007 okei, takk jeg skal nemlig sy gardiner i morgen, og har aldri hatt en ovn under et vindu før, så jeg bare måtte spørre
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 21. januar 2007 #4 Skrevet 21. januar 2007 Lurt å sy gardinen så det er mest mulig avstand til ovnen, ja.
Kristin Skrevet 21. januar 2007 #5 Skrevet 21. januar 2007 Jeg bruker å la gardinen stoppe 10-15cm over ovnen.
Gjest Gjesta Skrevet 21. januar 2007 #6 Skrevet 21. januar 2007 -det tok fyr hos naboen min. Vi fikk plutselig uventede overnattingsgjster
Gjest Gjesta Skrevet 21. januar 2007 #7 Skrevet 21. januar 2007 På ovenen din står det vel "må ikke dekkes til" - det er sansynligvis en veldig god grunn for at det står det. La gardinen slutte et godt stykke over ovnen du, så slipper du å måtte overnatte hos naboen
skrue Skrevet 22. januar 2007 #8 Skrevet 22. januar 2007 Okei... med fare for å bli ansett som usedvanlig dum spør jeg dere her inne.... Hvis jeg har en varmeovn med termostat på 18-20 grader, og det henger en gardin foran denne ovnen... vil det da begynne og brenne? Jeg føler for å spørre istedet for å teste ut... ← Man kan jo teste det ut, men det må gjøres i trygge omgivelser. Det er slik at en flate med en lav overflatetemperatur vil bli varmere om luftsirkulasjonen hindres. Dette kan en termostat motvirke, men da er man avhenging av at termostaten virker samt at den skur av ovnen fort nok. Mange termostater er litt "trege" for å hindre for mange av/på vekslinger. Så er det tilleggsspørmålet om termostaten kan skrus opp til noe mer enn 18-20 grader. Kan den det vil det også skje en eller annen gang. Jeg ville ikke dekket til.
Bladlusa Skrevet 22. januar 2007 #9 Skrevet 22. januar 2007 Det finnes "gardinsikre" panelovner å få tak i, men med mindre man er 110 % sikker på at det er slike man har er det veldig dumt å la gardinene henge inntil ovnen.
MiniMjau Skrevet 22. januar 2007 #10 Skrevet 22. januar 2007 men hvorfor er panelovner oftest plassert under vinduer? Jeg må kanskje flytte litt på mine, men er litt usikker på hvordan "plasserings-reglene" for panelovner er..
Bladlusa Skrevet 22. januar 2007 #11 Skrevet 22. januar 2007 Panelovner plasseres under vinduet for å ta av for trekk/kulderas fra vinduet, og motvirke at det blir gulvkaldt.
MiniMjau Skrevet 22. januar 2007 #12 Skrevet 22. januar 2007 Panelovner plasseres under vinduet for å ta av for trekk/kulderas fra vinduet, og motvirke at det blir gulvkaldt. ← Takk. Det var logisk, men veldig oppklarende. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå