Gå til innhold

Merket dere noe på kroppen etter p-pilleslutt?

Anbefalte innlegg

Gjest Maritaa
Skrevet

Jeg sluttet på Yasmin p-pille for en måned siden. Er litt nysgjerrig på hvilke virkninger dere har merket etter at dere sluttet, enten for godt eller i en periode?

Jeg har nemlig fått litt mer kviser (som ventet), men også hår som blir mye fortere fett. Tar vel litt lengre tid før jeg merker noe mer! Interessant å høre om andres erfaringer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk mindre pupper jeg... Gikk opp en cup str når jeg gikk på Yasmin!

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Merket det på psyken og sexlysten, men det tok litt tid.

Skrevet

Kviser ja, og ellers på sexlyst og humørsvingninger (mer lyst, mindre grining)

Håret mitt har jeg kke merket noe på, et er fortsatt tørt og blir ikke egentlig fett på MANGE dager (så jeg vsker det før det er blitt fett, ellers hadde jeg ikke trengt å vaske det mer enn en gang iuka eller oe sånn...) å om det blir fortere ftt har ikke ejg merket det i alle fall, men som sagt så blir det egentlig ikke fett spesielt ofte da...

Skrevet

Jeg hadde få bivirkninger av p-pillene, brukte Trinordiol først og så Cerazette. Med Cerazette hadde jeg småblødninger hele tiden, de forsvant umiddelbart etter at jeg sluttet. Ellers merket jeg lite, bortsett fra at jeg 4-5 mnd senere var omtrent kvitt migrene som jeg hadde vært plaget med i mange år.

Skrevet

Ja, jeg merket at egglösningen kom tilbake. Jeg har også lagt på meg litt og fått större pupper, men det kan godt hende det ikke har noen sammenheng med p-pillene.

Det vitigste var at jeg ble kvitt den forferdelige hodepinen jeg hadde hatt gjennom flere år! :hoppe:

Skrevet

Jeg fikk et nytt liv da jeg sluttet på p-piller. Hadde mange bivirkninger på Trionetta og sluttet med de etter altfor mange år. Begynte på Cerazette i oktober, men hadde mellomblødninger hele tiden. Det ble så slitsomt, at jeg sluttet helt på piller i desemer.

Humøret mitt har blitt stabilt, jeg gråter nesten aldri lenger og jeg føler meg generelt mer lykkelig.

Hvis jeg skal trekke fram noe negativt, må det være at mensen varer lenger nå enn før. Tidligere varte den max 4 dager, nå blør jeg nesten en uke (men veldig lite de siste dagenen da).

Skrevet

Et annet merke, men svarer alikevel.

-Gikk ned ca 30 kg.

-Ble kvitt en form for kviser/byller jeg trodde var et pubertetsfenomen. Det forsvant nærmest over natten. En slags eksem forsvant også, men det kan ha vært pga at jeg kutet ut melk (magen min tåler det ikke)

-Fikk livslysten tilbake. Tilbrakte flere år i en dyp depresjon som trolig var i hovesak pga p-pillene.

-Gikk fra flere migreneanfall i måneden, til et par i året.

Kort sagt, jeg LEVER igjen. Eneste problemene jeg har er noe sterkere menssmerter og blødninger, og en viss dose bitterhet pga at jeg nå vet at flere år av livet mitt ble mer eller mindre ødelagt pga p-pillene...

Skrevet
Kort sagt, jeg LEVER igjen. Eneste problemene jeg har er noe sterkere menssmerter og blødninger, og en viss dose bitterhet pga at jeg nå vet at flere år av livet mitt ble mer eller mindre ødelagt pga p-pillene...

Ja, vet du hva?! Jeg blir provosert jeg!

Selv var jeg 16 år da jeg begynte på Trionetta, og på den måten "vokste opp på hormoner". Jeg trodde det var sånn jeg var, at jeg var en ekstrem følsom kvinne og kanskje til og med var psykisk ustabil. Også på en blunk - forsvinner alle tunge tanker idet jeg slutter på pilla! Legen ga med henvisning til psykolog uten å stille et eneste spørsmål om p-pillene! :frustrert:

Så den følelsen av bitterhet, DEN kjenner jeg!

Beklager avsporingen på tråden, men bare måtte få det ut!

Skrevet

Jeg fikk sexlysten tilbake ( den var veldig svekket da jeg gikk på pillene), har kanskje gått litt ned i vekt (ei venninne sa at det kunne gå opp mot et år før man beynte å ta av, kan det stemme?!?) ellers har jeg ikke merket noe mer, jo jeg har jo litt mer menssmerter nå da

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Ja, vet du hva?! Jeg blir provosert jeg!

Selv var jeg 16 år da jeg begynte på Trionetta, og på den måten "vokste opp på hormoner". Jeg trodde det var sånn jeg var, at jeg var en ekstrem følsom kvinne og kanskje til og med var psykisk ustabil. Også på en blunk - forsvinner alle tunge tanker idet jeg slutter på pilla! Legen ga med henvisning til psykolog uten å stille et eneste spørsmål om p-pillene!  :frustrert:

Så den følelsen av bitterhet, DEN kjenner jeg!

Beklager avsporingen på tråden, men bare måtte få det ut!

Signerer. Spurte til og med legen om det kunne komme av p-pillene, siden det faktisk står som vanlig bivirkning i pakningsvedlegget, men neeeeei, det kunne han aaaaaldri tenke seg. :roll:

Klart at pillene har reddet mange tenåringer (og andre, selvsagt) fra uønskede svangerskap, men av og til lurer jeg på om ikke det hadde vært bedre med gratis gummi til alle fram til man faktisk klarte å lage en p-pille som funket uten å ødelegge balansen i kroppen så totalt. Eller en form for midlertidig sterilisering.

• Liker 1
Skrevet

Signerer på at sexlysten øker. Hos meg forsvant den ganske gradvis, merket det ikke selv før helten påpekte det. Jeg har blitt litt "fastere i fisken", men det kan være av andre grunner. Hodeverken har blitt kraftig redusert, og er mulig å lindre med paracet nå. Men jeg har fått en hel haug med ekstra kviser :sur: Jeg føler meg direkte stygg for tida, satser på at det kommer til å gå over og trøster meg med det.

Brukte først Trinordiol, så Yasmin. I 9 år...

Jeg skal aldri i mitt liv ta en p-pille igjen, men forstår at det er "praktisk" i ungdomsårene. Håper uansett det kommer et bedre alternativ snart.

Gjest koffeine
Skrevet
Signerer. Spurte til og med legen om det kunne komme av p-pillene, siden det faktisk står som vanlig bivirkning i pakningsvedlegget, men neeeeei, det kunne han aaaaaldri tenke seg. :roll:

Klart at pillene har reddet mange tenåringer (og andre, selvsagt) fra uønskede svangerskap, men av og til lurer jeg på om ikke det hadde vært bedre med gratis gummi til alle fram til man faktisk klarte å lage en p-pille som funket uten å ødelegge balansen i kroppen så totalt. Eller en form for midlertidig sterilisering.

Samme her. Etter at jeg sluttet med p-piller ble jeg et nytt menneske, humøret er mye bedre og jeg føler meg mer energisk og lettere i kroppen. Gikk ned ca. 5 kg. Fikk også litt mer kviser og litt mer mensplager, men vil mye heller ha det enn å være trist så ofte som jeg var.

Virker som om legene ikke har noen betenkeligheter med å skrive ut p-piller til hvem som helst. Det er skremmende å tenke på hvor mange som sliter med dårlig humør og til og med depresjoner uten å vite at det skyldes pillene. Husker jeg spurte legen min om dette en gang fordi jeg hadde litt depresjoner, men hun mente at det var vel bedre med "litt dårlig humør" enn en uønsket graviditet. :frustrert: Hallo? Det finnes jo alternativer, og det er en uting at det nærmest er forventet at man skal bruke hormonell prevensjon dersom man er i et forhold.

Skrevet

Jeg vil også påstå at jeg ble MEG SELV igjen etter at jeg sluttet på pillen.

Brukte Trinordiol i 6 år, og deretter en eller annen minipille i to år. Bare ved overgangen til minipille merket jeg stoor forandring: Humøret mitt kom tilbake (på pillen var humøret mitt flatt - ikke særlig glad, men ikke særlig trist heller) og jeg følte meg som andre her mer levende.

Jeg kommer aldri til å bruke noen form for hormonprevansjon igjen! Jeg tror rett og slett ikke det er sunt for vår naturlige hormonbalanse, og jeg tror heller ikke langtidseffekten er kartlagt godt nok.

Nå bruker jeg Ladycomp sok prevansjon, og den fungerer flott på meg. Fikk kanskje en anelse mer kviser og større menssmerter når jeg sluttet på pillen, men bedre det enn å være "nummen" fra verden...

Skrevet

Hmh... Dette er veldig interessant! Det som går igjen, er leger som ikke kan skjønne at p-pillene har noen sammenheng med ustabilt humør. Fytte rakkern!

Hvorfor er det sånn??

Er det ingen leger eller legestudeneter her, som kan svare oss? Blir de betalt av p-pilleprodusenter for å hive resepter etter oss?

Jeg, som flere andre over her, kunne aldri tenke meg å gå tilbake til hormonprevensjon.

Skrevet

Det er merkelig det der.

Ja, jeg BA legen om p-piller, og jeg fikk det. Jeg var 21 år gammel, og burde kanskje visst bedre, men det gjorde jeg altså ikke. Merkelig nok, jeg har lest og lært mye om dette i ettertid, men tenkte ikke på det der og da. Min feil kanskje.

Han sa aldri noe om bivirkninger. Han nevnte aldri hva de kunne gjøre med meg. Han SPURTE heller aldri senere om jeg hadde merket noe (da hadde jeg kanskje forstått tidligere hva som gjorde det? Jeg trodde det var slik jeg var...)

Men jeg kommer aldri til å begynne med det igjen, i alle fall!

Skrevet

Jeg sluttet med pillen (Microgynon) i begynnelsen av november. Jeg har brukt p-piller i ca 10 år med forbausende få bivirkninger. Grunnen til at jeg slutter er ene og alene at vi ønsker oss barn. Så jeg har vel vært blant de få heldige.

Siden jeg sluttet har jeg merket at jeg har fått litt kviser - spesielt i hårfestet og i nakken (av alle ting). Det er sånne store, utrolig vonde kviser som jeg tror kalles kloracne. Håper de forsvinner snart! Synes jeg har blitt litt bedre de siste ukene.

Jeg har kanskje også gått ned bittelitt i vekt. Men det kan jo skyldes andre ting også.

Det er likevel ganske tydelig at kroppen min er litt ute av sync. Jeg fikk mensen for første gang sist uke - 6 uker etter jeg skulle fått den. Og så varer den kun i to dager! Det er helt ulikt meg. Både før jeg begynte på pillen og mens jeg gikk på den varte mensen i ca en uke. Og ikke hadde jeg ømme bryster eller de mentruasjonssmertene jeg alltid hadde i "gamle dager". Isteden hadde jeg en annen form for smerte: små stikk på høyre side.

Håper alt snart stabiliserer seg. Det er så urolig kjedelig å ikke "kjenne igjen" sin egen kropp :tristbla:

Skrevet
Håper alt snart stabiliserer seg. Det er så urolig kjedelig å ikke "kjenne igjen" sin egen kropp  :tristbla:

Noe som egentlig er veldig ironisk! Tenk at vi må bli kjent med kroppene våre, slik som de egentlig er. Og når den plutselig er helt uten hormoner, kjenner vi den ikke igjen :roll:

Skrevet

Jeg syns det er merkelig det dere skriver om leger og p-piller. Hver gang jeg byttet p-pille merke så avtalte jeg en ny time hos legen 3 måneder etterpå for å snakke om hvordan pillene fungerer. Det var legen som foreslo dette.

Og når jeg opplevde svingende hunør og manglende sexlyst av noen piller så anbefalte legen en annen type som han syntes ville passet meg bedre. Så jeg brukte p-sprøyte som fungerte helt supert for meg, og Cerazette som er mini pille. Mye av sexlysten er tilbake og den svingende humøret er borte. Men jeg bruker fortsatt Cerazette og føler meg mye mer som meg selv enn på andre p-piller jeg brukte (Yasmin og en til før det som jeg ikke husker navnet på).

Skrevet

går ned nesten en str pupper, får store kviser, blir mer humørsyk...

Så jeg har det bedre med p-piller/ring

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...