Gå til innhold

Allergisk mot koffein?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en merkelig reaksjon på kaffe. Jeg drikker det svært sjelden, bare når jeg skal holde meg våken om natta, gjerne på fest i kombinasjon med alkohol. Det er aldri mer enn to kopper, men dagen etter får jeg en veldig merkelig tilstand, fysisk og psykisk. Jeg sover aldri over tre timer, og våkner med en mild, konstant mageknip. Resten av dagen kjennes det ut som jeg må på do hele tiden. Men det psykiske er det verste. Jeg føler meg helt skjør, skvetter av den minste ting, og føler at virkeligheten er langt borte. Som om det er skjedd en feilkobling i hjernen, en følelse av å være fremmedgjort fra alt. Beina føles kortere når jeg går, de fysiske omgivelsene oppleves på en merkelig måte å være forskjøvet. Jeg føler meg ikke tilstede mentalt, samtidig som jeg blir overfølsom for lyder og bevegelser. Hva er dette for noe? Det er vanskelig å beskrive, men jeg lurer igrunnen bare på om andre har opplevd det samme. Skulle gjerne visst hva som foregår i hodet, hvordan alt kan bli så utrolig rart. Det er en ganske ubehagelig tilstand som ingenting annet enn tiden hjelper mot. Dagen etter er jeg fin igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan ha noe med at du drikker det sjelden. Ellers så tenker jeg at det kan være reakjson på noe annet du har fått i deg kvelden før, siden du sier du drikker det i forbindelse med fest og alkohol. ;)

Det høres utrolig ubehagelig ut. :overrasket:

• 4 år senere...
Gjest anonym12345
Skrevet

Det kan vær du er allergisk mot kaffe da.

Skrevet

Reagerer du lignende når du inntar andre koffeininnholdende drikker da? Tenker på cola, energidrikk og te.

Gjest anonym12345
Skrevet

Det er jo en god del koffein i kaffe i forhold til andre drikker da. Jeg blir også meget uvel når jeg drikker kaffe . Veldig ubehag i magen, nervøs og sjelvende.

Skrevet (endret)

Allergi er det nok ikkje (allergi vil seie at immunforsvaret produerer histaminar som reaksjon på enkelte stoff), men det kan nok vere at du er ekstra var for koffein. I følgje forelesaren min i cellebiologi, har dei funne ut at vi faktisk har ulik toleranse for koffein, uavhengig av kor mykje kaffi vi drikk. Nokre kan rett og slett bryte det ned betre enn andre.

Endret av dobby

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...