Gå til innhold

Dere som studier i utlandet

Bustetroll

Anbefalte innlegg

Får dere ekstra lån av lånekassen til å betale det, det koster å gå på skolen i tilegg til månedtlig stipend og lån?

Feks: Hvis jeg skal studere på en skole som koster 90 000 pr år, vil jeg kunne få låne denne summen av lånekassen til å betale skoleåret i tilegg til å få utbetalt lån og stipend (som vel er ca 8000) pr måned?

Takker for svar. :)

(Har prøvd å søke både på lånekassen, og her (i gamle tråder), men fant ikke noen svar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg studerte i utlandet for noen år siden. Du får akkurat like mye lån som de som studerer i Norge (dvs 50 000 i året), men du får mye høyere stipend. Da jeg studerte fikk man vel 47 000 ekstra som skulle dekke skolepenger. Altså de vanlige 80 000 som alle får + 47 000 som er stipend. Det er jo mulig at det er endret nå, men da jeg studerte var det maxsummen uansett hvor mye skolepenger du betalte. Jeg hadde 75 000, men England er billig å bo i så jeg levde godt og trengte heldigvis ikke jobbe ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Tusen takk for svar Arkana. :)

Hvis noen har andre erfaringer eller sitter på andre opplysninger del dem gjerne med meg.

Endret av Bustetroll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Får dere ekstra lån av lånekassen til å betale det, det koster å gå på skolen i tilegg til månedtlig stipend og lån?

Feks: Hvis jeg skal studere på en skole som koster 90 000 pr år, vil jeg kunne få låne denne summen av lånekassen til å betale skoleåret i tilegg til å få utbetalt lån og stipend (som vel er ca 8000) pr måned?

Takker for svar. :)

(Har prøvd å søke både på lånekassen, og her (i gamle tråder), men fant ikke noen svar).

Det er sant som Arkana sier, at du får like mye studestøtte som i Norge, pr i dag er dette 81.400 kr(+ evt reisestipend). I tillegg så får du støtte (stipend/lån) til skolepenger: Utenfor Norden kan du få opptil 102.320 kroner i skolepengestøtte per år. Støtten blir gitt med 50 prosent som lån og 50 prosent som stipend på bachelornivå av faktiske skolepenger opptil kr. 52.320. Betaler du skolepenger utover dette, blir resten gitt som lån. Masterstudier blir det gitt en 30/70 fordeling i lån/stipend opp til 52.320 kr. Mer infor finnes her: http://www.lanekassen.no/templates/Page____5644.aspx

Noen studiesteder gir deg også rett på tilleggstipend, les mer om dette på denne siden: http://www.lanekassen.no/templates/Page____7887.aspx

Jeg studerte i utlandet som siste kull som fikk støtte etter de gamle reglene: normal studiestøtte + gebyrstipend på 52.320 kr, ingen tilgang til ekstra lån, slik at jeg betalte resten av skolepengene mine (ca 50.000 kr) av egen lomme. Eneste plusset jeg kan se er at jeg slapp unna med mindre lån, ellers så var det en smule økonomisk tøft i løpet av disse tre årene (jeg hadde veldig høye materialkostnader ved mitt studium + at jeg bodde i en ganske dyr del av UK og betalte derfor endel i boutgifter). Men alt i alt så var det jo verdt det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

En ting til: du får studielånet/stipendet utbetalt to ganger i året, ikke hver måned, siden du skal betale skolepenger i begynnelsen av semesteret/året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...