Lilith Skrevet 21. januar 2007 #1 Skrevet 21. januar 2007 Hei, jeg lurer på om noen kan bidra med fakta/erfaringer. Jeg har nemlig to innekatter i en liten leilighet midt i Oslo. Nå tenker jeg litt på å flytte, og plutselig slo det meg at det kanskje kan bli vanskelig for meg å finne en ny leilighet når jeg har to katter med på lasset? Jeg informerte aldri styret her jeg bor nå da jeg gikk til anskaffelse av kattene, og har ikke fått noen negative reaksjoner (de plager jo ingen!). Men hvordan er egentlig reglene her? Og plikter jeg å oppgi at jeg har husdyr hvis jeg legger inn bud på en leilighet? Kan noen nekte meg å kjøpe en leilighet fordi jeg har innekatter? Håper noen kan hjelpe
Gjest Eir Skrevet 21. januar 2007 #2 Skrevet 21. januar 2007 (endret) Både dersom du leier eller eier skal det ekstremt mye til før noen kan blande seg i dyreholdet ditt, så jeg ville ikke nevnt det i det hele tatt. For at noen skal kunne klage på kattene dine må de dokumentere at de feks er til ulempe for naboene, og siden du har innekatter er du helt safe i forhold til det, siden det ikke er mulig for en innkatt å plage naboene. Endret 21. januar 2007 av Eir
Hobgoblin Skrevet 22. januar 2007 #4 Skrevet 22. januar 2007 Men flere borettslag krever at man melder fra om dyr, og at man undertegner en erklæring om dyrehold. Vet ikke hvordan det stiller seg med innekatter. Her hvor vi har kjøpt, kan man bare ha et dyr pr leilighet, og man må melde fra. Et annet sted hvor vi var på visning, sa megleren rett ut at styret avviste kjøpere som hadde dyr. Jeg ville ha sjekket om det var tillatt i borettslaget før jeg gadd å gå på visninger, fordi det kan bli veldig kjipt om du kjøper et sted hvor det ikke er lov OG det blir oppdaget... (Skal ikke mer til enn at du har en sær (Narvestad-)nabo som ser at du kjøper kattemat.) Når det er sagt, synes jeg det er drøyt at borettslag/ sameier får bestemme hvorvodt folk har dyr.
MiniMjau Skrevet 22. januar 2007 #5 Skrevet 22. januar 2007 Sjekk her: http://home.no.net/huskatt/ menypunktet "Dyr i borettslag". Det finnes en høyesterettsdom på at det er lov å ha dyr i borettslag, så lenge det ikke er til stor sjenanse for andre beboere. Og en INNE-katt er definitivt ikke til sjenanse for andre beboere. Jeg har akkurat vært på flyttefot selv, og det er utrolig mange sære borettslagsregler i Oslo... Jeg har utekatt og da var det omtrent umulig å finne et sted å bo. Har måttet vinke farvel til noen drømmeleiligheter pga syke dyrehold-regler....
Gjest Eir Skrevet 22. januar 2007 #6 Skrevet 22. januar 2007 Når det er sagt, synes jeg det er drøyt at borettslag/ sameier får bestemme hvorvodt folk har dyr. ← Og ikke har de lov til det heller. Det finnes rettpraksis på at slike regler kan man bare overse, når det er snakk om innekatter. Likevel ville jeg også sjekket reglene, både fordi det er greit å opprettholde gode naboforhold, og fordi jeg ikke hadde ønsket å bo i ett dyrefiendtlig miljø med mine dyr. Men dersom det viste seg at det var umulig å finne noe som godtar dyr, så ville jeg heller løyet enn å bo på gata, for å si det sånn...
Hobgoblin Skrevet 22. januar 2007 #7 Skrevet 22. januar 2007 Likevel ville jeg også sjekket reglene, både fordi det er greit å opprettholde gode naboforhold, og fordi jeg ikke hadde ønsket å bo i ett dyrefiendtlig miljø med mine dyr. Men dersom det viste seg at det var umulig å finne noe som godtar dyr, så ville jeg heller løyet enn å bo på gata, for å si det sånn... ← Ikke sant! Men det er slitsomt å ha "krig" med naboer og borettslag, så jeg vet jammen ikke om jeg hadde tatt sjansen... Ville heller funnet et sted hvor man kan ha dyr uten bråk - heldigvis finnes det også i Oslo.
Gjest Fresh Skrevet 22. januar 2007 #8 Skrevet 22. januar 2007 Jeg ville nok sagt i fra, bare for sikkerhets skyld. Jeg vet om noen som måtte kvitte seg med innedyr (ilder) fordi naboene i etasjen under syntes de lagde så mye bråk når de trampet på laminaten.
aimee Skrevet 22. januar 2007 #9 Skrevet 22. januar 2007 Jeg fikk meg (inne)katt etter jeg flyttet til et borettslag her i Trondheim. De har ganske strenge katteregler, og alle kattene som bor der, må "meldes inn". Men jeg har ikke hatt noen problemer med det. I en OBOS-leilighet i Oslo derimot, kan det være ulovlig med husdyr. Det står imidlertid tydelig i boligannonsene. Husk å se etter det på merknader når du går i gang med husjakten.
MiniMjau Skrevet 22. januar 2007 #10 Skrevet 22. januar 2007 Men Obos sitt "husdyrforbud" er jo lovstridig!!! En kan jo ikke gå i mot en høyesterettsdom.
Arkana Skrevet 22. januar 2007 #11 Skrevet 22. januar 2007 Jeg mener å huske at man ikke kan bli nektet å ha husdyr som ikke er til sjenanse for naboene, at det altså er ulovlig å ha i reglene at husdyr ikke er tillatt. Og allergi hos naboen er heller ikke grunn nok. Men som flere andre påpeker er det jo greit å ha et ok forhold til styret i borettslaget og til naboene. I borettslaget vårt (som forøvrig tilhører OBOS) står det i reglene at det kun er tillatt med én hund eller én katt per leilighet og husdyret må meldes fra til styret. Vi har imidlertid to katter og har aldri meldt fra om noen av dem. Naboen vår (som forøvrig passer kattene våre når vi er bortreist) sitter i styret og har aldri nevnt dette noen gang, så enten er hun klar over at de egentlig ikke kan si noe på det, eller så har hun egentlig ikke noe å utsette på dem (og det burde hun ikke ha heller).
Adonia Skrevet 22. januar 2007 #12 Skrevet 22. januar 2007 i borettslag-reglene våre står det at katter må godkjennes av alle i oppgangen. men jeg har ikke sagt noe til noen jeg.. hadde jeg fått nei av en så måtte jeg nok ha avlivet pusen min, for er ikke lett å gi bort en voksen hannkatt. det har gått fint til nå, og håper jeg ikke får noen problemer med det seinere heller. han er for det meste inne, men er ute noen ganger om natta. og han går inn/ut gjennom verandaen vår- vi har laget en kattetrapp synes det er idiotisk med slike regler. når det gjelder innekatt, kan det umulig være til noe bry for andre!
Frida Frosk Skrevet 22. januar 2007 #13 Skrevet 22. januar 2007 Enig når det gjelder innekatt, de kan da umulig være til bry for noen. Men hva med når utekatter er til bry for naboene? Her jeg bor er det flere som har katter. En av disse kattene (vi vet ikke hvem) driter på trappa til flere av oss naboene. Hvis vi klager på det, vil det bety at katteeierne kanskje må kvitte seg med kattene? Det er jo kjipt for de som har katter som oppfører seg skikkelig. Når vi flyttet inn fikk vi forøvrig beskjed om at dyrehold var forbudt. Noen som vet?
MiniMjau Skrevet 23. januar 2007 #14 Skrevet 23. januar 2007 Første en kan forsøke for å få ro i utemiljøet i borettslaget er jo å "kreve" at eierne skal kastrere/sterilisere/øremerke/vaksinere kattene sine. At de er kastr/ster gjør jo trafikken av potensielle frier-katter mindre og kattene selv blir også roligere. Bæsj på trappa, kan jo være en slags markering av revir... , evt at katten er syk. Det KAN jo også være en katt "utenfra". Å si at det ikke er lov å ha katt i ett borettslag hjelper lite, så lenge nabo-blokka har lov å ha katt. Katter vandrer jo rundt som dere vet...
Lilith Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #15 Skrevet 23. januar 2007 Hmm ... nå ble jeg litt usikker igjen, men jeg tror nesten jeg bare får se det an litt. Oppgir de i boligannonsen om det er lov å holde dyr, altså? Kan ikke huske å ha sett dette tidligere, men det er kanskje bare fordi jeg ikke så etter det ...
Hobgoblin Skrevet 23. januar 2007 #16 Skrevet 23. januar 2007 Oppgir de i boligannonsen om det er lov å holde dyr, altså? Kan ikke huske å ha sett dette tidligere, men det er kanskje bare fordi jeg ikke så etter det ... ← Ofte gjør de det, eller så står det alltid i prospektet. Og det går jo an å ta en telefon til megler før man går på visning også.
MiniMjau Skrevet 23. januar 2007 #18 Skrevet 23. januar 2007 Ofte gjør de det, eller så står det alltid i prospektet. Og det går jo an å ta en telefon til megler før man går på visning også. ← Ikke i annonsene, men i prospektet og du må finlese litt. Min erfaring, etter et par måneder på visning, er at om du spør megleren, så svarer han helt generelt. "Det er ikke lov å nekte folk å ha dyr". Men det er jo du som må ta støyten, om borettslaget likevel har regler mot dyrehold. Om det står i husreglene at "Dyrehold er tillatt", så kan du jo likevel risikere at det neste styret endrer den regelen, og hva skjer med pus da?
Lilith Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #19 Skrevet 23. januar 2007 (endret) Ja, man kan aldri vite, men et sted må jeg jo bo! Endret 23. januar 2007 av Lilith
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå