thei Skrevet 20. januar 2007 #1 Skrevet 20. januar 2007 hei.. hadde en tråd om dren her tidligere... nå har vesla på 2 år fått dren. det kommer blod og graps ut fra ørene. noe som ikke skal være så vanlig..... hun syns det er pyton å spyle dem... noen erfaringer?? husker evelina hadde dårli erfaring???
Gjest Gjesta Skrevet 20. januar 2007 #2 Skrevet 20. januar 2007 Jeg syns du skal ringe lege eller øre-nese-halsavdelingen hvis du er usikker! Her er det så mange ulike erfaringer med dren, og så lenge ingen av oss er øre-nese-halsspesialister eller leger, er ikke dette rett sted å søke svar
Gjest Gjesta Skrevet 21. januar 2007 #3 Skrevet 21. januar 2007 Evelina hadde dritdårlig erfaring. Men det finnes de med god erfaring også. Dren blir satt inn for at verk og puss skal komme ut istedet for å bli liggende og skape gjentatte myringittilstander. Serøs myringitt er fryktelig vondt, og derfor er det viktig å få gørra ut. Men noe særlig med blod skal ikke komme ut, selvom ørene kan se ut som de mest snørrete neser. Litt rødfarget kan det godt være, men ikke i lange tider etter en operasjon. Om barnet ditt får feber eller nedsatt allmentilstand bør du kontakte lege umiddelbart. Hvor lenge er det siden ditt barn fikk satt inn dren?
Gjest Gjesta Skrevet 21. januar 2007 #4 Skrevet 21. januar 2007 og har du fått noe å dryppe ørene med? Terra-Cortril fex?
thei Skrevet 21. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 21. januar 2007 hei!! ja har fått cortil til å skylle med men vesla syns det er forferdeligt og griner til hun mister pusten for å slippe..... det ser ut som snørret nese i det ene øret og er ganske blodet i det andre...... blir helt fortvilet. dette skulle jo være slutten på sykdommer......... skal ringe øre,nese hals spsialist i morgen igjen. er bare interesert i erfaringer her inne!! Takk....
thei Skrevet 21. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 21. januar 2007 fikk satt inn dren for nesten to uker siden.....
Gjest Gjesta Skrevet 21. januar 2007 #7 Skrevet 21. januar 2007 hvis blodet er rødt og friskt bør du kontakte lege. Min sønn holdt på slik som ditt barn i over tre mnd, før vi omsider fikk gjennomslag for å få fjernet drenene igjen. han hadde ikke på noe tidspunkt på de tre mnd under 38,5 i kroppstemp. Da drenene var fjernet begynte jeg å gi han grapefruktkjerneekstrakt. Etter fjorten dager var han frisk, og har så godt som ikke hatt ørebetennelser siden, nå er han nesten ti år
Gjest Turi Skrevet 22. januar 2007 #8 Skrevet 22. januar 2007 Du skal ikke SKYLLE med dråpene du får? Det er viktig!! Da drenet til vesla gikk tett her, ville ikke en gang legen ta på seg å rense dem, de fikk klare seg selv. Dråpene er til å DRYPPE inn, de skal ikke ut igjen. Forøvrig er det ikke alltid dren settes inn for å drenere dritten UT. Vi fikk satt dem inn for å slippe luft INN. Ved å slippe til luften som ikke klarer å komme inn via tett nesegang, slipper man væsken i mellomøret, den kommer aldri og trenger derfor heller ikke dreneres ut... Blod høres rart ut. Vi har hatt noen runder med væske i løpet av året vi har hatt drenene inne hos Vesla, men det er mer "tynn snørr", ikke betent og ikke noe blod. Ville sjekket det ja.
thei Skrevet 22. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 22. januar 2007 skal det i morgen..... blir godt å få sjekket ut. Stakars liten , skulle være i orden nå.
Tule Skrevet 24. januar 2007 #10 Skrevet 24. januar 2007 hvis blodet er rødt og friskt bør du kontakte lege. Min sønn holdt på slik som ditt barn i over tre mnd, før vi omsider fikk gjennomslag for å få fjernet drenene igjen. han hadde ikke på noe tidspunkt på de tre mnd under 38,5 i kroppstemp. Da drenene var fjernet begynte jeg å gi han grapefruktkjerneekstrakt. Etter fjorten dager var han frisk, og har så godt som ikke hatt ørebetennelser siden, nå er han nesten ti år ← hei av ren nysgjerrighet, vor gammel var han når han fikk det? jeg slet med ørebetenelser noen ganger i året til jeg var omtrent åtte, da ble det borte av seg selv, jeg viste heller ikke om mange med dren da, men en stund etterpå husker jeg at en del jeg kjente fikk oprert inn det og at det ble mer vanlig, lurer pa vor grundig di sjekket i vert tilfelle at dette var nodvendig hilsen
Tule Skrevet 24. januar 2007 #11 Skrevet 24. januar 2007 Du skal ikke SKYLLE med dråpene du får? Det er viktig!! Da drenet til vesla gikk tett her, ville ikke en gang legen ta på seg å rense dem, de fikk klare seg selv. Dråpene er til å DRYPPE inn, de skal ikke ut igjen. Forøvrig er det ikke alltid dren settes inn for å drenere dritten UT. Vi fikk satt dem inn for å slippe luft INN. Ved å slippe til luften som ikke klarer å komme inn via tett nesegang, slipper man væsken i mellomøret, den kommer aldri og trenger derfor heller ikke dreneres ut... Blod høres rart ut. Vi har hatt noen runder med væske i løpet av året vi har hatt drenene inne hos Vesla, men det er mer "tynn snørr", ikke betent og ikke noe blod. Ville sjekket det ja. ← hei av ren nysgjerrighet til deg og, har hun da fat unersøkt nesa om det er andre "feil" der? jeg slet og med tett nese og orebetenlser da jeg var liten, jeg fikk fjernet polypper og mandler men jeg var likevel veldig tett, da jeg var voksen var det en øre nese hals lege som fant ut at jeg hadde store nesemuslinger og skeivt neseben, dette ble korigert i en operasjon med lokalbedøvelse og na er jeg helt åpen og har ikke noen problemer jeg vil rade deg og henne til og be om mer undersokelser vis nesa ikke bli bra når hun er større eller om hun har andre problemer tilknytet nesen hilsen
Gjest Gjesta Skrevet 25. januar 2007 #12 Skrevet 25. januar 2007 hei av ren nysgjerrighet, vor gammel var han når han fikk det? jeg slet med ørebetenelser noen ganger i året til jeg var omtrent åtte, da ble det borte av seg selv, jeg viste heller ikke om mange med dren da, men en stund etterpå husker jeg at en del jeg kjente fikk oprert inn det og at det ble mer vanlig, lurer pa vor grundig di sjekket i vert tilfelle at dette var nodvendig hilsen ← Min sønn var to år og to mnd da han fikk satt inn dren, og to år og fem mnd da han fikk tatt det ut. I hans tilfelle var det så definitivt nødvendig å prøve absolutt alle løsninger, han var konstant sjuk og hadde forbud mot å gå i barnehage.
Gjest Turi Skrevet 25. januar 2007 #13 Skrevet 25. januar 2007 hei av ren nysgjerrighet til deg og, har hun da fat unersøkt nesa om det er andre "feil" der? jeg slet og med tett nese og orebetenlser da jeg var liten, jeg fikk fjernet polypper og mandler men jeg var likevel veldig tett, da jeg var voksen var det en øre nese hals lege som fant ut at jeg hadde store nesemuslinger og skeivt neseben, dette ble korigert i en operasjon med lokalbedøvelse og na er jeg helt åpen og har ikke noen problemer jeg vil rade deg og henne til og be om mer undersokelser vis nesa ikke bli bra når hun er større eller om hun har andre problemer tilknytet nesen hilsen ← Nei, hun har ikke fått undersøkt mer enn det de ser ved å lyse. Hun har nok skjev neseskillevegg tror jeg - jeg har det, og hun ser lik ut. Etter at vi fikk dren har vi ikke hatt en eneste ørebetennelse *bank i bordet*, og selv om hun er snørrete jevne - barnehageunge - så er hun sjelden så tett at vi må til med spray og greier. Avventer inntil videre - men takk for tips
Tule Skrevet 25. januar 2007 #14 Skrevet 25. januar 2007 Min sønn var to år og to mnd da han fikk satt inn dren, og to år og fem mnd da han fikk tatt det ut. I hans tilfelle var det så definitivt nødvendig å prøve absolutt alle løsninger, han var konstant sjuk og hadde forbud mot å gå i barnehage. ← hei isjh det er ikke bra, jeg var ikke konstant syk, men hadde ørebetenelse noen ganger i året, jeg fikk fjernet polypper og mandler og fikk det bedre i det daglige, men da jeg var forkjolet var jeg nesten helt tett fram til jeg var nesten 28 sa provde jeg ulike inhalatorpulvre og nesespray, var ikke sa uheldig som en annen jeg kjenner som ble avhengig men jeg ble ikke mye bedre, til slutt fik jeg en undersøkelse som konkluderte med at operasjon kunne vere noe som hjelper, jeg valgte og gjore det til tross for at legen ikke kunne garantere at jeg ble helt bra, men bare bedre, men det ble bra jeg er ikke lenger tett, om jeg blir lit forkjolet så kan jeg fortsatt puste gjennom nesa og snørra kommer ut, men jeg syns det er iriterende at jeg måtte bli voksen først, na kunne det vert verre bestefaren min som slet med mye av det samme fikk ikke riktig operasjon for han var mit i livet, så det ligger i familien er uanset glad for at jeg fikk ordnet det til slut hilsen
Tule Skrevet 25. januar 2007 #15 Skrevet 25. januar 2007 Nei, hun har ikke fått undersøkt mer enn det de ser ved å lyse. Hun har nok skjev neseskillevegg tror jeg - jeg har det, og hun ser lik ut. Etter at vi fikk dren har vi ikke hatt en eneste ørebetennelse *bank i bordet*, og selv om hun er snørrete jevne - barnehageunge - så er hun sjelden så tett at vi må til med spray og greier. Avventer inntil videre - men takk for tips ← hei sa fint, se forovrig mit svar til Evelina, om hun er veldig tett sa far man og kjopt sanne horn som man kan fyle med en saltvannsløsning og skylle med som alternativ til spray i nesen hilsen
spezitas Skrevet 26. januar 2007 #16 Skrevet 26. januar 2007 Regner med at du sikkert haar fått dette tipset allerede av Øre-nese-hals-avdelignen, men jeg gir deg det alikevel. Bruk BORSYRE!!! Det er ingen vits i å dryppe øredråper inn i øret så lenge ikke øret er skyllet på forhånd...Øredråpenevil ikke trekke inn i selve øret, og vil bare legge seg utenpå "pusset" som allerede er der. Vår datter på 5 år, som forøvrig opererte inn dren for 6. gang i desember, fikk kraftig ørebetennelse på julaften. det kom pus og blod slik du beskriver. Vi kom oss til legen i romjula, og han ga henne en ordentlig hestekur med pencillin (tabletter) denne kuren hjalp desverre ikke, så vi bløe sendt på på sykehuset på ØNH-avdelingen, og der måtte de suge ut alt pusset i øret hennes. (Noe som sikkert gjorde grusomt vondt) Legene kunne fremdeles ikke få øye på drenet, siden øret var så betent, men vi ble sendt hjem med beskjed om å spyle øret hennes med noe som heter BORSYRE, samt dryppe med øredråper. Dette gjorde vi i ei uke, og siden var det ny kontroll. Øret hennes var fremdeles betent, og vi fikk ny type øredråper, og legen ba oss i tillegg øke doseringen og spyle tre ganger daglig med borsyra. Endelig hjalp det!! tre uker etter er hun frisk som en fisk. PS:Borsyre får du kjøpt reseptfritt på apoteket. Dette er en pakke med pulver, som blandes i kokt vann og sprøytes inn i øret med en vakuum ballong (Slik som man bruker til miniklyster) Få gjerne legen til å demonstrere bruken til dere Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå