Gå til innhold

Nki

Pasha

Anbefalte innlegg

jeg har planer om å ta et kurs gjennom nki. Dette kurset gir støtte fra lånekassen, men hvor mye får jeg?

Kurset er satt opp til at det tar et år som deltidsstudium. Vil jeg ta få halvparten av fult lån? Og hvor vil jeg hente den første utbetalingen hen? Da jeg studerte hentet jeg den første på kontoret på skolen og løste den ut i banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis ikke jeg tar helt feil får du støtte til å dekke skolepengene, dvs. kun dette beløpet. Du får pengene inn på den kontoen du oppgir på søknaden til lånekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg både lån og stipend? og utgjør da stipend delen den samme prosentdelen av skolepengene som stipendet vanligvis gjør av hele lånet? (er det ikke ca 30-40% dersom man greier eksamen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg både lån og stipend? og utgjør da stipend delen den samme prosentdelen av skolepengene som stipendet vanligvis gjør av hele lånet? (er det ikke ca 30-40% dersom man greier eksamen?)

Hvis du består eksamen blir deler av lånet gjort om til stipend. Men du får ikke mer stipend enn de som går på offentlig skole, pengene som skal dekke skolepenger er ekstra lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du ved siden av? Jeg studerer deltid på BI og har skolepenger på over 50.000 i året, men fikk bekjed om at jeg ikke hadde rett på støtte pga inntekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar kurs på NKI nå, så jeg kan med sikkerhet fortelle deg at du får 50% av vanlig, fullt lån og stipend fra lånekassen.

Søknaden må du sende via NKI, og de sender deg i posten tilbake når pengene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar kurs på NKI nå, så jeg kan med sikkerhet fortelle deg at du får 50% av vanlig, fullt lån og stipend fra lånekassen.

Søknaden må du sende via NKI, og de sender deg i posten tilbake når pengene kommer.

Også hvis du jobber 100% ved siden av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut kitten. Jeg jobber jo 100% ved siden av. Men siden jeg kommer til å ta kurset over bare et år (og da bare 6 mnd i hvert kalenderår) er jo inntektsgrensen høyre enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også hvis du jobber 100% ved siden av?

Nei, da vet jeg ikke. Fikk ikke med meg at pasha gjorde det. Jeg har bare hatt en litemn biinntekt ved siden av studiene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man jobber ved siden av så gjelder vel samme reglene som for andre studenter regner jeg med.. Hvis du tjener for mye så blir ikke stipendet omgjort til lån. Siden du tar en deltidsutdanning så regner med at du kommer under de som kan tjene 292 458 kr i løpet av et kalenderår, men siden du bare studerer deltid vil du få mindre trekk per tjente krone over det beløpet enn en fulltidsstudent..

Det er iallefall slik jeg forstår det.

For å beholde maksimalt stipend må du ikke ha personinntekt over disse grensene:

År  Ved støtte hele kalenderåret  Ved støtte i sju måneder eller mindre per kalenderår*

2004  kr 104 500  kr 261 250

2005  kr 108 680  kr 271 700

2006  kr 113 027  kr 282 568

2007  kr 116 983  kr 292 458

*Økt inntektsgrense gjelder dersom du følger et utdanningsopplegg som har en varighet på sju måneder eller mindre i et kalenderår, og du bare får støtte til dette opplegget.

Utdanningsstipendet og forsørgerstipendet blir redusert med fem prosent per måned av det beløpet som er over grensene.

Tar du deltidsutdanning, gjelder samme inntektsgrenser som for fulltidsutdanning. Du vil likevel få en mindre reduksjon av stipendet, alt etter hvor mange prosent deltid du tar. Studerer du for eksempel 50 prosent deltid, får du bare halvparten av trekket som en fulltidsstudent ville fått.

Endret av Aylana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...