Gjest Lovely Skrevet 20. januar 2007 #1 Skrevet 20. januar 2007 http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=107623 Hva sier dere, skal tenåringen få snu døgnet?? Jeg ser det slik at hvis de får sove halve søndagen så sovner de ikke før mandags morgen, dermed går all læring på mandager bort Jo lengere de får våke, jo mere blir døgnet snudd.. Hvis de skal få snu døgnet i ferier - når skal de være sammen med familien da? Skal de sitte oppe alene hele natten i syden ogsove mens vi er på stranden??Sommerjobb? Middagen - skal den være frokost? Osv..
Albertine Skrevet 20. januar 2007 #2 Skrevet 20. januar 2007 Tenåringer har ofte vanskeligheter med søvn, men jeg syns det er helt feil at de skal få snu helt om på døgnet. Vi som foreldre har et ansvar og jeg syns vi skal sette grenser for når tenåringene må gå i seng. Vi har 2 tenåringsbarn (13 og 15 år) og de får ikke være oppe så lenge de vil. I helgene får de lov til å være oppe litt lenger. Ingen protester på det.... I helgene har vi alltid felles frokost, ihvertfall på søndager og da hender det at vi vekker dem ( det er da snakk om i 10 - halv 11 tiden). Det setter vi alle stor pris på og har en hyggelig frokost sammen. Og de gangene vi har spist hver for oss får vi høre :Har dere spist allerede?". Jeg tror det er viktig at vi har noen tradisjoner som tenåringene setter pris på. Og som du sier, hva når vi er på ferie? Skal tenåringene være med på å styre hvordan døgnrytme vi skal ha? Nei, jeg syns ikke middag skal være frokost. Hvis man snur døgnrytmen helt kommer man inn i en ond sirkel. Jeg sier ikke at vi aldri skal være oppe om natten og sove lenge dagen etter. Av og til skader ikke... Men i det store og det hele syns jeg vi som foreldre skal være med på å påvirke våre barns døgnrytmer.
Gjest Gjesta Skrevet 20. januar 2007 #3 Skrevet 20. januar 2007 Her får ingen ban sove etter klokken 10.00. Uansett. Ja, med mindre de er syke så klart.
Gjest Bodillen Skrevet 20. januar 2007 #4 Skrevet 20. januar 2007 Tenåringer har faktisk en "innebygget klokke" som er annerledes enn vår. Det er ikke bare "nykker" eller latskap som gjør at tenåringer trenger å legge seg senere og å sove lenger om morgenen - det er biologisk. Enkelte fagfolk har faktisk lansert tanken på å la tenåringer få begynne senere på skolen på grunnlag av dette, nettopp fordi kroppen og hodet ikke fungerer optimalt for dem så tidlig på morgenen som 8-halv 9. 16-åringen vår er ikke av de verste, han er stort sett oppe ved 11-12-tiden, og det er helt greit. Ikke søren om jeg vekker han så han skal tvangskose seg ved frokostbordet sammen med oss. Nå går han på videregående, og der har de faktisk vært smarte nok til å begynne dagen kl halv ti på mandager - med kjempesuksess.
Gjest Madam Felle Skrevet 20. januar 2007 #5 Skrevet 20. januar 2007 Her i huset får de sove så lenge de vil lørdagen, men søndagen blir de vekket tidligere. I ferier sover de en del når vi er hjemme, men våkner ganske tidlig når vi er på ferie. De vil ha med seg mest mulig de også. Men jeg drar ikke en tenåring opp av sengen tidlig, for jeg liker også å sove når jeg har fri. Når barna har blitt tenåring er ikke familien første prioritet, og det syns jeg man skal resepktere. Man kan ikke tvinge de til å være sammen emd familien, for da får en i alle fall tenåringer som gjør opprør. La tenåringene styre litt selv, for før eller siden skal de tross alt ta alle valgene selv, og et sted må man begynne.
Gjest Gjesta Skrevet 20. januar 2007 #6 Skrevet 20. januar 2007 om min tenåring får sove lengre enn til ti, sovner hun gjerne ikke før ved ett tiden natt til mandag og det er ikke spesiellt ok
Gjest Bodillen Skrevet 20. januar 2007 #7 Skrevet 20. januar 2007 om min tenåring får sove lengre enn til ti, sovner hun gjerne ikke før ved ett tiden natt til mandag og det er ikke spesiellt ok ← Men er ikke hun veldig tidlig i tenårene? 13? Døgnrytmen forandres gjerne litt senere i tenårene, og selvfølgelig er det individuelle forskjeller. Min tenåring får i hvert fall følge sin egen rytme så langt det er mulig.
Brunhilde Skrevet 20. januar 2007 #8 Skrevet 20. januar 2007 Min tenåring får i hvert fall følge sin egen rytme så langt det er mulig. ← Det samme gjelder her i huset. Vekker bare om det er tvingende nødvendig - noe av luksusen ved å være tenåring er jo å kunne sove leeeeeenge. Jeg våkner som regel senest 8 - og misunner 16-åringen som sover og sover og sover til klokka er både 12 og 13!
Gjest Gjesta Skrevet 20. januar 2007 #9 Skrevet 20. januar 2007 Men er ikke hun veldig tidlig i tenårene? 13? Døgnrytmen forandres gjerne litt senere i tenårene, og selvfølgelig er det individuelle forskjeller. Min tenåring får i hvert fall følge sin egen rytme så langt det er mulig. ← Joda, hun er rimelig fersk som tenåring. Men like fullt tenåring. Og for meg er det det samme om hun er tretten, fjorten, femten eller seksten. Vi sover ikke etter klokka ti, da er det dagen.
Albertine Skrevet 20. januar 2007 #10 Skrevet 20. januar 2007 Det hørtes så ille ut da jeg leste at noen ikke ønsker å dra tenåringen opp av sengen for å tvangskose seg ved frokostbordet... Her er det ikke snakk om at de tvinges opp for å tvangskose seg. Dette er noe de selv ønsker og ønsker de å sove lenger får de selvfølgelig lov til det. Men vi opplever at de ikke sover noe lenger enn til 11 tiden - så vi er kanskje heldige. Foreløpig har det ikke vært noe problem. Jeg syns det er hyggelig at de prioriterer familien så lenge det varer... Er de oppe sent en kveld går de å legger seg litt tidligere neste kveld for å prøve å ta igjen litt søvn. Kanskje alle skoler burde begynne med å starte kl. 930 på mandager - det hørtes ut som en kjempefin løsning....
Gjest gjesta Skrevet 20. januar 2007 #11 Skrevet 20. januar 2007 (endret) På vgs jeg gikk begynte vi 10 på 10 på mandager. Var veldig kjekt, og veldig lite fravær. Endret 20. januar 2007 av jack
Gjest Bodillen Skrevet 20. januar 2007 #12 Skrevet 20. januar 2007 Det hørtes så ille ut da jeg leste at noen ikke ønsker å dra tenåringen opp av sengen for å tvangskose seg ved frokostbordet... Her er det ikke snakk om at de tvinges opp for å tvangskose seg. Dette er noe de selv ønsker og ønsker de å sove lenger får de selvfølgelig lov til det. ← Selvfølgelig, ønsker de det selv er det en helt annen sak - men min tenåring ønsker å sove, og da får han det. For han hadde blitt "tvangskosing", og da mener jeg det er bedre å la vær. Man trenger ikke lage konflikter...
Gjest Bodillen Skrevet 20. januar 2007 #13 Skrevet 20. januar 2007 Joda, hun er rimelig fersk som tenåring. Men like fullt tenåring. Og for meg er det det samme om hun er tretten, fjorten, femten eller seksten. Vi sover ikke etter klokka ti, da er det dagen. ← Hm...glad moren min ikke var av det kaliberet, gitt - da hadde konfliktnivået vært høyt.
Gjest Lovely Skrevet 20. januar 2007 #14 Skrevet 20. januar 2007 Selvfølgelig, ønsker de det selv er det en helt annen sak - men min tenåring ønsker å sove, og da får han det. For han hadde blitt "tvangskosing", og da mener jeg det er bedre å la vær. Man trenger ikke lage konflikter... Nei, men man trenger ikke hjelpedem å snu døgnet heller Og for vår del så ville konfliktene komme mandagsmorgen uansett, så vi "velger" å ta den en sjelden gang, det er nemlig ikke så ofte det blir klaget på da Jeg mener ikke at de skal stå opp kl 07 00 i helgene, men ei heller våke seg tullete på natten og sove hele dagen - nei - da går både søndag og mandag til å komme på rett kjøl - det kan umulig være sunt for kroppen eller hodet. Og hvis det har hjulpet å starte skolen en time halvannen etter normalt, ja da er det jo ikke så mye det er snakk om, da kan vi med god samvittighet vekke ungene til frokost i 10 tiden
Gjest Bodillen Skrevet 20. januar 2007 #15 Skrevet 20. januar 2007 Nei, men man trenger ikke hjelpedem å snu døgnet heller Og for vår del så ville konfliktene komme mandagsmorgen uansett, så vi "velger" å ta den en sjelden gang, det er nemlig ikke så ofte det blir klaget på da Jeg mener ikke at de skal stå opp kl 07 00 i helgene, men ei heller våke seg tullete på natten og sove hele dagen - nei - da går både søndag og mandag til å komme på rett kjøl - det kan umulig være sunt for kroppen eller hodet. Og hvis det har hjulpet å starte skolen en time halvannen etter normalt, ja da er det jo ikke så mye det er snakk om, da kan vi med god samvittighet vekke ungene til frokost i 10 tiden ← Men jeg vet det ville blitt konflikter ut av det i forhold til vår sønn, og da er det jo like greit å la ham være i fred, ikke sant? Jeg vet jo at det å spise frokost med oss absolutt ikke ligger øverst på hans prioriteringsliste - hvorfor tvinge det på han? Og om han henger med hue' på mandag fordi han har sovet til 12 i helgen, så er jo det hans problem, han er tross alt 16 og går på videregående. Han får lære av egne erfaringer. Søndager og resten av hverdagene legger han seg i rimelig tid, og han kommer seg opp om morgenen, så jeg ser ikke problemet. Men jeg kunne godt tenkt meg at de flyttet skolestart til f.eks halv ti hver dag - det er nemlig først da en tenårings kropp og hode er i tilfredsstillende stand til å ta imot lærdom... For å trekke en paralell - kan tenke meg hvordan mine dager ville vært om jeg skulle tvinges til å stå opp klokka halv fem for å begynne på jobb halv seks. Jeg ville vært sur og grinete og antagelig ikke fått til mye fornuftig fordi kroppen min var i hvilemodus.
Gjest Gjesta Skrevet 21. januar 2007 #16 Skrevet 21. januar 2007 Hm...glad moren min ikke var av det kaliberet, gitt - da hadde konfliktnivået vært høyt. ← hmm spenstig kommentar. For å ta igjen, jammen er jeg glad jeg har bedre styring på ungene mine enn du tydeligvis har. For å trekke en paralell - kan tenke meg hvordan mine dager ville vært om jeg skulle tvinges til å stå opp klokka halv fem for å begynne på jobb halv seks. Jeg ville vært sur og grinete og antagelig ikke fått til mye fornuftig fordi kroppen min var i hvilemodus. ← alvorlig talt, må man på jobb så må man på jobb da du
aline Skrevet 21. januar 2007 #17 Skrevet 21. januar 2007 Det hørtes så ille ut da jeg leste at noen ikke ønsker å dra tenåringen opp av sengen for å tvangskose seg ved frokostbordet... Her er det ikke snakk om at de tvinges opp for å tvangskose seg. Dette er noe de selv ønsker og ønsker de å sove lenger får de selvfølgelig lov til det. Men vi opplever at de ikke sover noe lenger enn til 11 tiden - så vi er kanskje heldige. Foreløpig har det ikke vært noe problem. Jeg syns det er hyggelig at de prioriterer familien så lenge det varer... Er de oppe sent en kveld går de å legger seg litt tidligere neste kveld for å prøve å ta igjen litt søvn. Kanskje alle skoler burde begynne med å starte kl. 930 på mandager - det hørtes ut som en kjempefin løsning.... ← det er stor forskjell på tenåringer også, så det kan godt hende du har ungdom som ikke har like mye behov for lengesoving som andre kan ha. vet at hjemme hos oss, der vi var to tenåringer på ett tidspunkt, så sov den ene leeeeeenge, var lenger oppe på natta og trengte mer søvn på morgenen. dette var ikke fordi mamma ikke hadde kontroll nok over oss eller fordi vi hadde for slakke tøyler, men rett og slett fordi søvn-mønsteret var totalt forskjellig. får man ikke sove før sent, uansett om man er på rommet, har det mørkt og er stille, så er det ikke pga trass men pga søvnmønster som følger kroppen. etter hva jeg forstår av reportasjen det er linket til, gjelder dette i stor grad tenåringer, og når til og med SKOLENE vurderer å endre åpningstidene pga at dette er ett tema, så vil jeg tro at dette har lite med hvor flinke foreldrene er til å jage ungdommen i seng og jage dem opp på morgenen. og jeg synes sammenligningen med å få oss voksne opp klokka fem hver morgen, var god jeg. joda, må man så gjør man det, men det er ikke snakk om hvor mye man kan tvinge folk, det er snakk om hva som er best om man skal være mest mulig funksjonabel etter hva behovene er i forskjellige faser av livet. hadde jeg hatt en jobb jeg måtte begynne på klokka seks, så skulle jeg alltids klart å snu døgnet slik at jeg la meg grytidlig og stod opp grytidlig, men jeg ville ikke ytt like bra som om jeg får legge meg når det er naturlig for min kropp og stå opp i relativt naturlig tid. Og det er jo det det er snakk om å tillatte tenåringer også. jeg synes man skal ha regler også for tenåringer, men de kan godt være tilrettelagt tenåringer og ikke voksne eller barn.
Gjest Bodillen Skrevet 21. januar 2007 #18 Skrevet 21. januar 2007 (endret) hmm spenstig kommentar. For å ta igjen, jammen er jeg glad jeg har bedre styring på ungene mine enn du tydeligvis har. ← Voksent... Du mener altså at hvis din datter om et par år føler hun har behov for å sove til elleve- tolv i helgene, så kommer du til å tvinge henne opp til frokost klokka ti, for da bestemmer du at ingen skal sove...? Og om hun sitter der ved frokostbordet dritsur og vrang og forpester stemningen, så skal hun likevel på død og liv sitte der å "kose seg"? Det er forskjell på å ha styring på ungene sine og å styre med jernhånd, vil nå jeg si. Det gjelder å velge sine kamper med omhu. Man får tidsnok viktigere ting å ta tak i... Endret 21. januar 2007 av Bodillen
Brunhilde Skrevet 21. januar 2007 #19 Skrevet 21. januar 2007 Det gjelder å velge sine kamper med omhu. Man får tidsnok viktigere ting å ta tak i... ← Jeg ble glad over akkurat det utsagnet ditt, Bodillen! Jeg pleier å si at jeg har større kriger å kjempe. Det er ikke viktig for meg at 16-åringen står opp på et bestemt klokkeslett i helga, men det er viktig at h*n står opp uten protest i ukedagene. Noe h*n også gjør. Barn skal oppdras, ikke dresseres og jeg tror dessverre at det finnes foreldre som ikke ser forskjellen.
Gjest Gjesta Skrevet 21. januar 2007 #20 Skrevet 21. januar 2007 du begynte. og dessuten har jeg ikke sagt noe sted at folk her i huset er tvunget ned til frokost. Å innbilde seg at man må sove på en bestemt tid på døgnet er fullstendig tåpelig. Å lure seg sjøl til å tru at man MÅ sove fra sene natten til sene dagen er komplett idioti. JA man trenger x antall timer søvn i døgnet. Og det smarteste er å holde en nogenlunde jevn døgnrytme hele uka. Står du vanligvis opp sju, bør du ikke drøye natten lengre enn ti når det er helg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå