Dalila Skrevet 20. januar 2007 #1 Skrevet 20. januar 2007 Hva synes dere? Jeg har en venninne som tar med seg 5-åringen inn i damegarderoben på svømmehallen, og dette er etter min mening helt greit. Hvis hun ikke kunne gjøre det, så kunne heller ikke gutten kommet seg i bassenget. Han er jo altfor liten til å klare seg selv. Men hvor går grensen? Når er gutter blitt for store?
ashera Skrevet 20. januar 2007 #2 Skrevet 20. januar 2007 Skolealder - i utgangspunktet. En seks - sjuåring må kunne skifte og dusje selv. Samtidig forstår jeg de som ikke vil sende en guttunge alene inn i en uoversiktilig herregarderobe - med tanke på evt. overgripere e.l.
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 20. januar 2007 #3 Skrevet 20. januar 2007 Det var en lignende diskusjon her for noen måneder siden, men da om hvor lenge jenter kunne være med pappa i garderoben. Link De aller fleste var enige om at skolealder var en grei grense. Etter den tid burde en finne andre løsninger om barnet ikke greide å dusje og skifte på egen hånd, eller om en var redd for overgrep...
Pasha Skrevet 20. januar 2007 #4 Skrevet 20. januar 2007 skolealder. og er det så vansklig for mor å slippe gutten alene inn i garderoben så får hun ta med seg en kamerat til han eller at faren eller at et annet voksent menneske er med han inn i riktig garderobe
Gjest gjesta Skrevet 20. januar 2007 #5 Skrevet 20. januar 2007 Min kommer nok til å være med til han begynner i 2 ihvertfall. Han er litt engstelig av seg og hadde nok fått ganske så stort sjokk av å være alene i en stor garderobe.
Brunhilde Skrevet 20. januar 2007 #6 Skrevet 20. januar 2007 Min kommer nok til å være med til han begynner i 2 ihvertfall. Han er litt engstelig av seg og hadde nok fått ganske så stort sjokk av å være alene i en stor garderobe. ← Så ville jeg protestert om jeg var i svømmehallen på samme tid som deg. Jeg vil ikke dele garderobe med gutter som er 7-8 år!
Laban75 Skrevet 20. januar 2007 #7 Skrevet 20. januar 2007 Så ville jeg protestert om jeg var i svømmehallen på samme tid som deg. Jeg vil ikke dele garderobe med gutter som er 7-8 år! ← De er jo bare barn! Jeg mener nok at man i den alderen bør finne en løsning der barnet går i riktig garderobe - men ville ikke sendt mine barn i en anne garderobe alene heller... Hvis den skjer en og annen gang gjør det da ikke noe. Protestere hadde jeg ikke fått meg til iallefall.. Er du sjenert?
Brunhilde Skrevet 20. januar 2007 #8 Skrevet 20. januar 2007 Er du sjenert? ← Har det om jeg er sjenert egentlig noe med saken å gjøre? I "min" svømmehall er aldersgrensen for å være med i "motsatt" garderode 6 år, det syns jeg alle må forholde seg til. Om noen har problemer bør de enten finne en av samme kjønn som barnet kan ha følge med i riktig garderobe, alternativt vente med å bruke svømmehallen til barnet er gammelt nok til å klare seg alene i garderoben.
Gjest Bodillen Skrevet 20. januar 2007 #9 Skrevet 20. januar 2007 Det var faktisk opptil flere som sendte oss blikk da min gutt på 16 var med meg inn i garderoben sist vi var på badeland. Men han er utrygg, og kropp og kjønn er da det naturligste i verden! Nei, snerpete holdning, synes jeg.
Brunhilde Skrevet 20. januar 2007 #10 Skrevet 20. januar 2007 Det var faktisk opptil flere som sendte oss blikk da min gutt på 16 var med meg inn i garderoben sist vi var på badeland. Men han er utrygg, og kropp og kjønn er da det naturligste i verden! Nei, snerpete holdning, synes jeg. ←
Gjest gjesta Skrevet 20. januar 2007 #11 Skrevet 20. januar 2007 Helt enig i at etter skolealder bør barn gå i rett garderobe i forhold til kjønn. Tenk på barnet også; sikkert ikke veldig gøy for en gutt på syv år å treffe på en jente fra klassen i garderoben.
Gjest Bodillen Skrevet 20. januar 2007 #12 Skrevet 20. januar 2007 Helt enig i at etter skolealder bør barn gå i rett garderobe i forhold til kjønn. Tenk på barnet også; sikkert ikke veldig gøy for en gutt på syv år å treffe på en jente fra klassen i garderoben. ← Akkurat det tror jeg faktisk min sønn ville likt veldig godt.
Gjest gjesta Skrevet 20. januar 2007 #13 Skrevet 20. januar 2007 Akkurat det tror jeg faktisk min sønn ville likt veldig godt. ← Han på 16?
Hu i Svingen Skrevet 20. januar 2007 #14 Skrevet 20. januar 2007 Det var faktisk opptil flere som sendte oss blikk da min gutt på 16 var med meg inn i garderoben sist vi var på badeland. Men han er utrygg, og kropp og kjønn er da det naturligste i verden! Nei, snerpete holdning, synes jeg. ← Men seriøst: Barn som går på skolen trenger vel ikke hjelp til å dusje eller kle på seg?
Gjest Bodillen Skrevet 20. januar 2007 #16 Skrevet 20. januar 2007 Men seriøst: Barn som går på skolen trenger vel ikke hjelp til å dusje eller kle på seg? ← Det hender vel, det. Vet de har relativt store problemer med å få til dusjing etter gymtimene på småskoletrinnet hos oss. Enkelte syr vanvittig med puter under armene på ungene sine, vet du.
Gjest gjesta Skrevet 20. januar 2007 #17 Skrevet 20. januar 2007 I så fall er det jammen på tide at de lærer det. Kan de ikke / vil de ikke / tør de ikke gå i garderoben alene, så får man finne en annen praktisk løsning - eller rett og slett la være å gå i svømmehallen.
Gjest Bodillen Skrevet 20. januar 2007 #18 Skrevet 20. januar 2007 I så fall er det jammen på tide at de lærer det. Kan de ikke / vil de ikke / tør de ikke gå i garderoben alene, så får man finne en annen praktisk løsning - eller rett og slett la være å gå i svømmehallen. ← Ja, jeg er enig. Mange nevner faren for overgrep som et argument, men jansen for å oppleve overgrep i garderoben er forsvinnende liten. Man kan ikke gå rundt å tenke sånn. Da skulle man jo ikke tatt sjansen på å sende ungene sine på skolen - det finnes jo mannlige gymlærere der!
Helen Skrevet 20. januar 2007 #19 Skrevet 20. januar 2007 Hvis jeg skal i svømmehallen kommer jeg til å ha med min 6 åring i garderoben, jeg hadde aldri sendt han i guttegarderoben alene. Det er ikke pga at jeg er redd for pedofile men rett og slett at jeg synes han er for liten til å klare seg selv i en garderobe med bare fremmede. Jeg har også en 10 åring, han klarer seg selv så han går i garderoben alene. Hvis han er med kommer jeg til å sende 6 åringen sammen med broren, for da hjelper storebror til hvis det er noe.
Gjest Gjesta Skrevet 20. januar 2007 #20 Skrevet 20. januar 2007 Jeg syns en ordinær 6åring burde kunne ordne seg selv i garderoben. Det er snakk om ferdigheter som å kle av/på seg selv, sette på dusj, såpe seg inn, tørke seg, samle sammen sakene i en bag. Alt dette bør være overkommelige oppgaver for en 6-åring. Det går jo an å trene på det hjemme? Også går det an å ta en ekstra dusj når dere kommer hjem i fall han ikke har dusjet godt nok. Trist med de på 6 eller mer som ikke er i stand til å klare dette på egenhånd, men det kan faktisk ikke være noe andre som også benytter badet skal "lide" for. For å sette det litt på spissen: Hva med psykisk utviklingshemmede gutter og menn på 20 år - skal de også være med inn i jentegarderoben fordi de ikke er i stand til å ordne seg selv? For meg koker det ned til at etter skolealder blir man ikke med inn i motsatt garderobe. Klarer ikke barnet eller ungdommen seg selv må man ordne seg på andre måter. Men ikke la det gå utover andre brukere av svømmehallen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå