Gå til innhold

Hva lager dere til lørdagskos?

koldbruna

Anbefalte innlegg

Hva lager dere?

Jeg begynner å bli lei av Pizza,lasagne,taco eller gryterett.

Har noen ett forslag og oppskrifter ville jeg blitt glad.

koldbruna :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

burritos,enchiladas,skinkebiffer med champignong og ris og kantarellsaus, løvbiffer med champignoner.. for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fra biff til gryteretter. I kveld står Italiensk gryte på menyen med loff, det var det mest oppfinnsomme jeg fant på denne dagen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å lage biffsnadder en lørdagskveld,men den ble ikke så god som den du kjøper på gatekjøkken. :roll:

burritos og enchiladas høres jo litt godt ut da.Men åssen lager en det da.Er litt redd for å prøve noe nytt i matveien jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker mye kyllingfilet:

wok

tandoori og annen indisk

innbakt med ost

stekt i ovn med div. tilbehør

også svinefilet er godt i wok + i sursøt saus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale
Er litt redd for å prøve noe nytt i matveien jeg.

Det forklarer kanskje hvordor du så lett gror fast i de samme oppskriftene dine. Kjøp kokebøker, rust opp kjøkkenet ditt med ingredienser og kast deg ut på den kulinariske karusellen. Du har mye godt i vente.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enchiladas :

-tortillalomper

-ildfast form

-ost

-kjøttdeig

-spice krydder ( old el paso ..eller hva de nå heter har det)

stek kjøttdeigen med kryddermix i , ha litt kjøttdeig i hver lompe..rull de sammen som man gjør med pannekaker og ha de i ildfast form og strø ost oppepå. Stek i ovn ( 200) grader til osten er gylden.

Man kan lage eventuell dressing av matyoughurt / rømme ved siden av..

Burritos :

nogenlunde samme konseptet...bare at man setter fram de samme ingrediensene som taco og har det inni tortillalompene isteden for tacoshell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forklarer kanskje hvordor du så lett gror fast i de samme oppskriftene dine. Kjøp kokebøker, rust opp kjøkkenet ditt med ingredienser og kast deg ut på den kulinariske karusellen. Du har mye godt i vente.

Milla

Jeg har ett par kokebøker,men finner ikke noe jeg har lyst til og lage.

Kjøpte til og med den kokeboken til Jamie Oliver....men der er det mye jeg ikke tør å prøve å lage.

Derfor håpet jeg jo at noen kanskje her hadde noen tips...og jeg vet at jeg har mye godt i vente..bare en tør å prøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Jeg har ett par kokebøker,men finner ikke noe jeg har lyst til og lage.

Kjøpte til og med den kokeboken til Jamie Oliver....men der er det mye jeg ikke tør å prøve å lage.

Drit i Jamie Oliver- kjøp kokeboken til Nigella Lawson og kjør på.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nigella Lawson eh....hvem er det?Aldri hørt om henne eller kokeboken.

Har de den i bokhandlen da?

Koldbruna :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Nigella Lawson eh....hvem er det?Aldri hørt om henne eller kokeboken.

Har de den i bokhandlen da?

Koldbruna :vinke:

www.nrk.no/nigella

Hver torsdag kl 21:25 på NRK2. Nigella er matskribent, ikke utdannet kokk men hun lager deilig upretensiøs mat som alle kan få til uansett hvor klønete og skeptiske de er. Boken hennes fås i bokhandelen og heter Nigellas fristelser. Se også Nigellas egen hjemmeside på...

http://www.channel4.com/life/microsites/N/nigella/

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk Milla

Skal se det programmet jeg og kjøpe boken.Kan jo hende jeg får ett tips eller to hva jeg kan lage neste lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i huset går det mye i kyllingfilet (mange varianter).

Bakte poteter med tilbehør er godt og enkelt.

Pitabrød kan fylles med kjøtt og grønsaker m.m.

Tror faktisk at vi spiser mye sunnere i helgene enn i uka. Da blir det ofte "ferdigmat" fra frysedisken.

Enkelte ganger er vi så matlei at vi spiser brød med ost på lørdagskvelden.

Er ganske lei taco selv, men mest fordi det blir så mye oppvask av det. Derfor lager vi gratinerte nachos i stedet. Mye enklere. Restene bruker vi til noe annet dagen etter (pizza, ostesmørbrød, gryteretter, pasta osv.)

En salat med litt kylling eller skinke og ferskt brød er kjempegodt. Legg gjerne salaten/grønsakene på et fat i grupper, slik at man kan ta av det man liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Her i huset er det nesten alltid pizza på lørdagen. For min kjære er oppvokst med det. Selv er jeg mer vant til "lørdagskos" som du sier, altså at vi lager ett eller annet godt, variende hva. Men for å ikke gå helt tullerusk i pizza hver helg, så varierer vi jo pizzaen da. Pizza kan lages med kjøttdeig, javisst, men også med skinke. Det vet alle. Men er det mange her som har prvd det med pølser? Jeg har også laget "vegetar pizza" (ikke helt vegetar, for det var noe peperoni på den, i alle fall ene gangen)

Ellers så putter jeg inn helger med annen mat også. Selv om jeg er glad i pizza, så er det deilig med en lørdag med taco. Eller lasagne. Eller gryterett,javisst. eller bare rett og slett noe så lett som varme ostesmørbrød (loffskive. Kjøttpålegg/saus/krydder etter eget ønske. Ost. Evt krydder på toppen. Inn i ovnen på 200 grader til osten bobler. Spis. DET er lett det, og alle kan få akkurat den smaken de har lyst på :) ) Mine foreldre liker å lage en enkel wok. Eller de kan steke seg hver sin kotelett. Eller en kylling.

Mulughetene er uendelige. Bare fantasien setter grenser. Skal nok bli litt mer variasjon fra pizzaen her også, etterhvert. Jeg kan ikke tenke meg pizza hver lørdag de neste 50 årene, selv ikke med variasjoner i fyllet....

Man kan nok bi lei av all slags mat, også taco, om man spiser det ofte nok. DET har ikke jeg opplevd enda (vel, jeg begynte først å spise taco for noen få år siden, "måtte lære meg å like det" da det viste seg å være livretten til min eks. Lærte å like det, omtrent på samme tidspunkt som det forholdet tok slutt. Men nå synes jeg det er kjempegodt jeg, bare jeg slipper de ekle harde taco-skjell-tinga, og den ekstra sausen. Soft taco (i tortillas) det er deilig det. Og akkurat de tinga JEG vil ha inni :)

Lykke til i jakta på mer spennende/variert lørdagskos. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalldyr!Vi elsker skalldyr og spiser det i alle varianter: Reker, scampi, krabbe, blåskjell. (Blåskjellene er kjempefine nå).

Mulighetene for variasjon er nesten uendelige, alt fra superenkelt med loff/baguett til gratinert, i supper og gryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å ha et av følgende:

-Pizza (i langpanne)

-Lasagne (hjemmelaget)

-Moussaka (hjemmelaget)

-Kyllingfilèt med fløtegratinerte poteter, champignon og wok.gr.saker

-"Sheppards pai"

-"Pizzaskiver" - skjærer opp brødskiver..har på italiensk gryte..ost på toppen...stekes i ovnen..(kan også bruke rundstykker)

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...