Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Oppgitt
Skrevet

Heisann,

vil gjerne vite hva dere syns om dette. Jeg har en kjæreste jeg har vært sammen med i over ett år, og vi har det veldig bra sammen.

For noen dager siden begynte jeg på en antibiotika-kur, og som kjent er det anbefalt å bruke kondomer når man har sex fordi anitbiotika gjør p-pillen mindre sikker. Problemet mitt er at kjæresten min hater kondomer, og han nekter plent å ha sex så lenge han må buke kondom (hvilket vil være i omtrent ti dager til).

Hva synes dere om dette? Er det urettferdig og egoistisk av han, eller helt ok??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ser ikke helt problemet. Hvis det føles så ubehagelig for ham å ha sex med kondom på så er det vel bare å vente til kuren er ferdig. Hadde det vært noe som varte i flere måneder, hadde jeg forstått deg bedre, men å vente i ti dager ser jeg ikke problemet med.

Det blir nesten som at mannen må vente en uke på å ha sex når kvinnen har mensen, i de tilfeller hvor kvinnen ikke ønsker sex under mensen og han gjør det. Er det urettferdig og egoistisk av henne?

Jeg synes ikke man trenger lage problem av noe så lite.

Skrevet

Er vant til det selv pga at han ikke liker kondomer, og jeg bruker ovusoft, så da blir det alternativ sex og enkelte perioder hopp-av-i-svingen.

Så jeg synes den der er helt grei. Men skjønner ikke helt hvorfor all sex er utelukket, finnes jo mye annet som ikke krever kondombruk.

(Er du forresten sikkker på at det er 10 dager til? Det er vel 7-21 dager (avhengig av merke) eter siste antibiotikapille det er nødvendig med kondom.)

Skrevet

Jeg har aldri tatt hensyn til antibiotika og p piller :overrasket:

Skrevet

Gratulerer, du har enten hatt flaks, eller du har brukt et av svært få merker som ikke påvirker p-piller. Personlig vet jeg ikke om noen som ikke har det problemet knyttet til seg, men jeg kan ikke helt utelukke at det ikke finnes.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Bare ikke lag noe bråk om det, hint om at du klarer deg sååååååååå fint selv. Så blir det nok fart på sakene alikevel. :ler:

Skrevet
Bare ikke lag noe bråk om det, hint om at du klarer deg sååååååååå fint selv. Så blir det nok fart på sakene alikevel.  :ler:

Hadde jeg og gjort. Samt kjøpt en ny vibrator og vist den frem. *ond* :sjarmor::ler:

Gjest Ferskvannsblekksprut
Skrevet

Aldri hørt om antibiotika og p-piller heller :overrasket: Flaks!

Gjest Oppgitt
Skrevet

Bor i England, og jeg hadde heller ikke hørt om det før jeg kom hit. Det står sikkert i pakningsvedlegg om det er tilfelle i Norge og, hvilket jeg vil tro det er.

I alle fall....

Jeg er så uheldig at jeg er fryktelig plaget med urinveisinfeksjon, og ser for meg at det kan bli en langvarig kur i nær fremtid for å få bukt med problemet mer eller mindre permanent. I verste fall kan det bety antibiotika over flere måneder... Jeg har ikke tenkt å lage masse bråk over null sex (null samleie) i 10 dager, det er mer prinsippet det dreier seg om.... (forøvrig, regelen er: bruk kondom så lenge man tar antibiotika, pluss syv dager etterpå)

Skrevet
...det er mer prinsippet det dreier seg om....

Slik jeg ser det, så er kondom noe din samboer anser som ubehagelig, og han har derfor ikke lyst til å ha sex med det på. Prinsippet her blir vel da om vi skal gjøre noe vi anser som ubehagelig for å ta hensyn til partneres sexbehov. Her blir det vel opp til hver enkelt hvilken holdning man har til dette.

Skrevet
(forøvrig, regelen er: bruk kondom så lenge man tar antibiotika, pluss syv dager etterpå)

Det varierer etter hvilet p-pillemerke du tar. Det jeg har klart å lese meg frem til er at det er som en glemt pille, eller nyoppstart på p-piller alt etter hvor lang tid kuren har gått over.

Forstår godt fustrasjonen din, men skal han ha sex som han føler er ubehagelig kun for å glede deg? Det blir ikke helt rett det heller.

Anbefaler deg å finne ut alternative former for prevensjon om du skulle bli satt på en langvarig kur, eventuelt se om han er villig til å forsøke noen flere kondommerker.

Pessar kan være en mulighet (desverre vil det gjøre enkelte mer utsatt for UVI), lea's shield og "sponges" er ikke så problematiske med anke på UVI, spiral kan være en annen (fare for større menssmerter, og ikke overdrevent sikkert. Men kombinert med p-piller vil det forsåvidt kanskje bli akseptabelt), hoppe-av-i-svingen vil neppe være aktuelt når han er såpass obs på faren for graviditet ved antibiotikabruk, og ovusoft ol som har en innkjøringsfase som varierer alt etter hvor lang tid det tar før kroppen din kommer i rute igjen etter p-pillebruken.

Fungerer ingenting av det, så er siste løsning kreativitet i sengehalmen ;)

Skrevet

Ikke jeg heller :overrasket:

Skrevet
Jeg syns kanskje du trådstarter overdriver en smule.

Antibiotika kan ofte gi løs mage, og hvis du har løs mage kan det hende at p-pillen ikke blir absorbert av kroppen, men går ut. Men det er meget skjelden.

Jeg er nok dobbelt så gammel som deg, har brukt p-piller omtrent like mange år som du har vært til, og jeg har brukt utallige pencilin-kurer, og hatt sex uten å bli gravid.

tja... jeg ble gravid pga en antibiotikakur samtidig som jeg gikk på p-sprøyte og den har ingen risiko i forhold til diare/oppkast.

vil heller si du har hatt flaks

Gjest Chrizzy
Skrevet
Hadde jeg og gjort. Samt kjøpt en ny vibrator og vist den frem. *ond*  :sjarmor:  :ler:

Nemlig. :ler:

Gjest Jentemusetrollet
Skrevet
.

(Ps, ikke vær for prippen og teit, du risikerer at han får dekket behovet sitt andre steder.) Bare et råd fra en gammel kjerring.

Ja... ingen kvinner bør reagere eller sette seg i motverge når det gjelder sex. Da kan jo mannen gå å være utro og få dekket sitt behov!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet
Jeg syns kanskje du trådstarter overdriver en smule.

Antibiotika kan ofte gi løs mage, og hvis du har løs mage kan det hende at p-pillen ikke blir absorbert av kroppen, men går ut. Men det er meget skjelden.

Jeg er nok dobbelt så gammel som deg, har brukt p-piller omtrent like mange år som du har vært til, og jeg har brukt utallige pencilin-kurer, og hatt sex uten å bli gravid.

Så jeg syns du overdriver, og jeg skjønner faktisk jævlig godt at samboeren din ikke gidder å ha sex med deg.

(Ps, ikke vær for prippen og teit, du risikerer at han får dekket behovet sitt andre steder.) Bare et råd fra en gammel kjerring.

Det er ikke kun diareen som gjør at p-piller absorberes dårligere, det er noe i opptaket i tarmfloraen som går amok.

P-piller er ca 99,3 % sikre ved PERFEKT bruk, og rundt 92 ved normal bruk (søk på WHO), vil tro antibiotika havner inn under normal bruk og ikke perfekt bruk.

Men klart, både hoppe-av-i-svingen, og slurving med p-piller kan gå helt fint, men jeg ville ikke anbefalt det helt ukritisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...