Gå til innhold

"Hva er best"?

Fremhevede innlegg

Gjest kenneth
Skrevet

Stadig vekk dukker det opp "hva skal jeg velge?"/"hva er best?"-tråder. Jeg klarer ikke bestemme meg for om de som starter slike tråder er late eller rett og slett snevre. På tross av at man har nok ressurser til å starte PC-en, er man ikke i stand til å hoste opp data som dukker opp på 1. linje på et søk med en nettleser. Hvilken PC er best? Hvilken vaskemaskin ruler? Jeg foretok et søk på henholdsvis "test bil", "test vaskemaskin" og "test pc" på SOL, og sannelig min hatt dukket det ikke opp masse tester på de ulike produktene!

I tråd med psykologiske konsepter har vi en tendens til å like det vi har. Vi vil trives. Vi vil gjøre det beste ut av det. Har vi et produkt som "suger", er det ikke uvanlig at vi synes det er helt ok. Hvis vi erkjenner at det vi har kjøpt ikke holder mål, erkjenner vi samtidig å ha gjort et dårlig valg. Implisitt: vi har gjort en feil. Vi er dumme. (Ihvertfall hvis man spissformulerer).

Et produkt finnes i utgangspunktet fordi det har livets rett - ved at folk kjøper det. Samme hvor råtten bilen er, finner du alltid folk som synes den er grom. Og så videre. Ha det på minnet neste gang du ber om forbrukertips. Kanskje svarer person X at produkt Y er prima vare, på tross av at 500 andre gremmes over det samme produktet.

Jeg tror det er sunt å lære nye ting. Skal du kjøpe en ny miksmaster, kan du faktisk høste litt kunnskap og samtidig sitte igjen med et bra produkt. Det kan ofte være en smartere løsning enn å spørre noen vilkårlige personer om deres mening.

Giddaslaushet rules.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja - men alle disse testene du finner når du googler test bil, katt, håndkle er jo der fordi det er interesse og marked for slikt. Både for forbrukererfaringer og mer profesjonelt utførte tester. Akkurat som varen, som du mener pr definisjon har livets rett.

Jeg er forsåvidt enig i at det kanskje ikke er lurt å ta fire innlegg her inne om hvilken pc jeg bør velge for god fisk, særlig ikke så lenge jeg vet null og niks om de som svarer. På samme måte bør jeg ikke velge et produkt som har fått fem stjerner av ti brukere før jeg har sjekket litt grundigere hva slags folk som faktisk stemmer på slikt, og hva de forventer av produktet. For eksempel lette jeg lenge og vel på amobil før jeg kjøpte mobil for halvannet år siden - men jeg valgte en telefon ingen der inne hadde anbefalt. Grunnen til det var at jeg oppdaget at manges kvalitetskriterier for mobil = nye, fancy spill, mp3-spiller (på den tiden en liten fis av en spiller), kamera, nytt operativsystem og ørti ringetonemuligheter. Mens jeg ville ha en billig mobil til å ringe med, med bra batteri. Poenget her er at en bør lese såpass nøye at man får et inntrykk av om de som svarer har de samme behovene som en selv, eller hvilke intensjoner de har ved å skrive det de gjør.

Så jeg ser ikke noe galt i å spørre om sånt, selv om jeg håper folk sjekker flere instanser enn KG når det er snakk om større investeringer. Jeg ville for eksempel aldri kjøpt verken bil eller hus på anbefaling herfra :ler:

Skrevet

Hehe - dette er helt sant. Var folk mer sikre før da de ikke kunne spørre tilfeldige ukjente mennesker på nett? Jeg vet ikke, men det har en dullion ganger vært tatt opp tilsvarende tema hva gjelder brudekjoler og meny i bryllup. Jeg ser også at mange støtter seg til oss her inne hva gjelder valg av faddere og hvordan de skal arrangere dåpen til barnet sitt.

Og før noen nå stormer til og sier at det må være lov å be om råd; ja, selvsagt. Men ofte fremstår ikke trådstarter som om de er på fisketur etter ideer og tips på et generelt grunnlag, men virkelig støtter seg til hva vi her inne mener. Og glem ikke at jeg kan være en ond idiot som overhode ikke ønsker deg vel... vil du da eeeeeeegentlig vite hva jeg synes om brudekjolen du har valgt...?

Nei, jenter, søk fakta, be om råd og tips, men stol på deg selv og at du vet hva som er best for deg, penest på deg, gjør hva du vil i ditt bryllup og spis en stor tallerken "drit i hva alle andre måtte synes om det!"

Skrevet
Hehe - dette er helt sant. Var folk mer sikre før da de ikke kunne spørre tilfeldige ukjente mennesker på nett? Jeg vet ikke, men det har en dullion ganger vært tatt opp tilsvarende tema hva gjelder brudekjoler og meny i bryllup. Jeg ser også at mange støtter seg til oss her inne hva gjelder valg av faddere og hvordan de skal arrangere dåpen til barnet sitt.

Akkurat det der er veldig interessant - hva gjorde folk før vi fikk internett? Man snakket nok med naboer, venninner, slektninger o.l før også, men ble det på samme måte? Hva var annerledes? Interessant tema, egentlig :)

Gjest Frøken Titt
Skrevet (endret)

Jeg skjønner deg jeg, men jeg har da hostet opp slike tråder her inne.

grunnen kan være så enkel som at jeg f.eks ikke vet hva de forskjellige opplysningene om da f.eks en PC, så derfor spør jeg... I håp om råd, tips og svar. Og får man et råd betyr det ikke for min del i allefall at jeg biter helt på det rådet. Man undersøker jo litt og spør gjerne andre igjen samtidig som man søker selv også (håper jeg).

Er det ikke det, i tillegg til diskusjon mange forum brukes til da? :)

Endret av Frøken Titt
Skrevet

MÅ alt på død og liv være så seriøst hele tiden?

Kanskje man spør her inne fordi man rett og slett sitter her og bedriver tidtrøyte og small talk? Hvorfor ikke da slenge ut et spørsmål? Det er ikke dermed sagt at man ikke OGSÅ makter å ta til seg informasjon fra andre instanser.

Spør man ikke også sine venner IRL når man skal kjøpe seg ett eller annet? Nevner at man er i ferd med å skulle skaffe seg f.eks, en pc, hvorpå kompis kommer med råd utifra sine erfaringer. Er det rarere å spørre her?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...