Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Vi er et ungt par med et barn på 2 år. Vi ønsker å flytte til bygda til våren, men trenger noen råd om hva som lønner seg.

Drømmen vår er å bygge eget hus. Jeg har en far som kan bygge huset for oss,så det er ikke noe problem. Det eneste er at vi mangler tomt. Innen drømmetomten dukker opp og mens vi bygger hus, trenger vi et sted å bo.

Alternativene er:

1. Kjøpe et reletivt nytt hus til ca 1 500 000,som vi ikke trenger å gjøre så mye med. Evt bare småting som maling etc.(Dette er mest fristende,men er redd vi taper på det når vi selger igjen om ca 2 år) F.eks dette: http://www.finn.no/finn/realestate/object?...66&pos=2&tot=26

2. Kjøpe et eldre hus som vi kan gjøre en del med og kanskje tjene på det når vi selger det igjen.(Er redd vi ikke har økonomi og tid og ork til å gjøre så mye på 2 år,hvis det er innen den tid vi har bygget hus.)

3. Leie (Er det noen gang lønnsomt?)

Hva mener dere?

Kommer boligprisene ntil å gå ned igjen om ca 2 år?

Takker for svar :)

Endret av molly83
Videoannonse
Annonse
Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg ville leid en billig leilighet når det gjelder så kort tid som to år.

kommer dere til å bygge om to år, eller er huset ferdig om to år?

husk at det tar TID å bygge hus.

et gammel hus som dere må pusse opp hadde jeg bare glemt med en gang. for det første går to år veldig fort, og dere skal bygge hus og risikerer da å være dritlei hus og jobbing på det etter oppussing.

Skrevet

Med alternativ 1: Mener du å kjøpe eller bygge? Siden overskriften sier Kjøpe/bygge, men det står ingenting om bygging i innlegget ditt...

Skrevet

Joda, jeg skriver øverst at innen drømmetomten dukker opp og vi skal bygge,så har vi de tre alternativene. Alternativ 1. er å kjøpe et hus som vi ikke trenger å gjøre noe særlig med,med relativt god standard.

Om et par år håper vi at vi har funnet tomt. Regner med å bruke ca 1 år på å bygge.

Skrevet

Sorry. :klaske:

Da vil jeg tro at det lønner seg å leie i mellomtiden. I hvert fall hvis dere skal ha eget nybygg klart innen et par år. Å pusse opp/renovere krever det meste av disponibel fritid, og jeg tror oppussing med påfølgende husbygging kan bli i meste laget...

Det er heller ikke særlig lønnsomt å kjøpe for så å selge etter et par år (med mindre dere har spesielle betingelser eller gjør et kupp).

Skrevet

Ok.Takk for svar.

Men bare lurer på, hvorfor er det ikke lønnsomt å kjøpe og selge igjen om et par år. Forhåpentligvis får vi igjen omtrent, (kanskje litt mer hvis vi maler etc)det vi ga for det og kan betale tilbake lånet med en gang og vi går i ca 0.

Leier vi går jo alle pengene ut av vinduet for å si det sånn.

Vet ikke helt jeg altså, vil bare vite hvordan dere tenker :)

Skrevet

Fordi det koster en del tusen å kjøpe (de fleste banker har en kalkulator på dette). I tillegg bruker man mange (potensielt verdifulle) arbeidstimer på det.

Skrevet

Men hvis vi tar opp lån og må betale ca 7000 kr i måned på lånet.

Leier vi blir det omtrent det samme.

Når vi selger huset igjen får vi igjen de penga. Leier vi, blir de pengene "borte"

Skrevet

Vi valgte å leie. Vi solgte huset i fjor og fikk oss en sokkelleilighet (med plass til alle pappeskene våre og alt annet vi drasset med oss) i samme himmeretning som vi ønsket å kjøpe tomt. Etter vi solgte begynte vi å lete etter tomt. Drømmetomten kom rekende på ei fjøl ganske raskt, så der var vi heldige. Vi er i gang med byggingen og skal flytte inn i mai/juni.

Skrevet

Ok. Ser de fleste er for å leie her, familiene våre mener det aldri lønner seg å leie, ikke økonomisk ihvertfall. Ikke veit jeg.. :forvirret::)

Skrevet
Men hvis vi tar opp lån og må betale ca 7000 kr i måned på lånet.

Leier vi blir det omtrent det samme.

Når vi selger huset igjen får vi igjen de penga. Leier vi, blir de pengene "borte"

Men omkostningene ved kjøp/salg er på flere titusen, så det kan nok hende regnestykket blir ugunstig. Men som sagt, det kommer an på omstendighetene...

Skrevet

Ja, jeg veit, men går ikke over 1 500 000 kr med alt tilsammen. Forutsetningen er at vi klarer beløpet i måneden. Bare tenker på om boligen vil falle/stige mye i verdi på ca 2-3 år?

Skrevet

Poenget er at i de fleste tilfeller må man bo et sted i minst 2-4 år før det gir avkastning ved salg. Hvis dere har god tid så kan det være en god ide (i et noenlunde attraktivt område), eller ville jeg vel si at det kan bli et tapsprosjekt. Jeg er ingen ekspert, men dette er generelle holdninger i markedet.

Skrevet

Ok, skjønner.

bare vet at boligprisene har steget mye i det siste og vil stige en tid fremover, men en eller annen gang må de vel begynne å gå ned igjen. Eller ihvertfall flate ut. ..Kan ikke helt se at de vil fortsette å stige om 2-3 år?

Absolutt ingen ekspert jeg heller altså, må bare lufte tankene mine og høre hva andre tenker og vet :)

Gjest Fruktfat
Skrevet
Men bare lurer på, hvorfor er det ikke lønnsomt å kjøpe og selge igjen om et par år. Forhåpentligvis får vi igjen omtrent, (kanskje litt mer hvis vi maler etc)det vi ga for det og kan betale tilbake lånet med en gang og vi går i ca 0.

fordi du skal betale renter på et boliglån...

som eksempel: i løpet av tre år har vi nå betalt ca 288 000,- på huslånet vårt, kun 110 000 av dem er avdrag på lånet, resten er renter.!

jeg tviler sterkt på at dere tjener på å kjøpe et hus og selge det etter to år. husk at å male koster penger det og.

på gran kan du heller ikke regne med at husprisene kommer til å stige så enormt på to år.

Skrevet

Det koster fort 60.000-70.000,- å selge og kjøpe hus. Så da har dere allerede "tapt" ca 120.000-140.000,- på først å kjøpe huset for så å selge det.

Dere får heller ikke betalt ned så mye på huset siden dere vil betale mest renter de første årene.

Siden renten nå virker som den bare stiger så vil også boligprisene gå ned. Så i værste fall kan dere tape mange tusen kroner på å kjøpe hus som dere bare skal ha i ett par år for så å selge det.

Det sikreste blir nok å leie, da risikerer dere i hverfall ingenting.

Gjest Fruktfat
Skrevet

så la oss si at på to år betaler dere ca 190 000 i renter (eksempel tatt fra meg selv, da også renta var lavere), minus 28% som dere får igjen på skatten = ca 137 000.

PLUSS kostnader ved kjøp/salg: ca 130 000

det vil si at på to år går 260 000/270 000 "rett i dass". det vil si at dere kan leie en leilighet for 10 000/11 000, det går ut på det samme. og da slipper dere maling og oppussing.

du kan jo vise foreldrene deres et regnestykke, så ser de fort hva som lønner seg...

(og leilighet på gran -som annonsen var fra- koster ikke så mye som 10 000 i mnd...)

Skrevet

Hva som lønner seg i kroner og øre avhenger fullt og helt av hvordan rentenivået blir og hvordan boligprisene utvikler seg fremover. Her strides de lærde som alltid, men de fleste er vel enige om at renten kommer til å stige og at prisutviklingen vil flate ut.

Her kommer enda ett regneeksempel (Jeg har regnet med ett hus til 1.500.000 og brukt DnB NORs flytende rente og en løpetid på 20 år. Jeg har ikke tatt høyde for renteøkning og jeg har forutsatt at dere låner 100% av kjøpesummen):

Når dere kjøper huset, må dere betale dokumentavgift. Den vil i øyeblikket bli på 37.500. Deretter vil dere måtte betale rente på lånet i to år. Etter skattefradrag og med dagens rente vil det beløpe seg til ca. 92.000. Deretter må dere regne med et meglerhonorar på minst 50.000 når dere skal selge. Til sammen blir dette 179.500 som er det det faktisk koster dere å bo i dette huset i to år. Det betyr at dere må selge huset for ca. 1.700.000 for å gå i null, men hver krone over 1.500.000 går til reduksjon av deres kostnader.

Dette betyr at hvis renten og prisveksten holder seg på dagens nivå, så vil det høyst sannsynlig koste mindre å kjøpe ett hus og bo i det fremfor å leie. Stiger derimot renta og boligprisene stagnerer eller i verste fall synker, vil dere tape på det fremfor å leie. Pr. i dag fremstår det siste scenarioet som mest sannsynlig.

Nå er det selvfølgelig flere faktorer som spiller inn som f.eks. hva dere må betale i leie. På landsbygda kan man være heldig og få leid en midlertidig bolig for 4 - 5.000 i mnd. Man må også ta høyde for at det er en god del arbeid forbundet med å kjøpe og selge hus. Selv om man bare skal "male litt" er det også en god del arbeid og kostnader forbundet med det.

Alt i alt ville jeg ha satset på å leie. Selvfølgelig kan prisene stige så mye de neste to årene at det ville ha lønt seg å kjøpe fremfor å leie, men det ville jeg ikke ha gamblet på. Leier dere vet dere hva dere skal betale og hva det faktisk koster og dermed blir det også lettere å planlegge og dere slipper å bekymre dere.

Skrevet
Alt i alt ville jeg ha satset på å leie. Selvfølgelig kan prisene stige så mye de neste to årene at det ville ha lønt seg å kjøpe fremfor å leie, men det ville jeg ikke ha gamblet på. Leier dere vet dere hva dere skal betale og hva det faktisk koster og dermed blir det også lettere å planlegge og dere slipper å bekymre dere.

Enig med Leo i dette. Hvis dere leier er regnestykket mer forutsigbart. Da vet dere hvor mye dere skal betale for å bo i de næremeste (to?) årene, uavhengig av rentenivå og evntuell prisvekst.

Et annet poeng: Har dere noe egenkapital? Dersom dere kjøper et midlertidig hus å bo i vil vel egenkapitalen bli bundet opp i dette huset? Hvis dere leier bolig kan dere bruke egenkapitalen i det nye huset, og dermed ha lavere byggelån.

Skrevet

Ok. Blir veldig usikker nå. Nen ser jo at dere er ganske enstemmige her, så da må det jo stemme det dere sier. Selv om dette er ting som man ikke kan forutse hundre prosent.

Men bare en tanke til, - hva hvis vi bruker det vi selger huset for og betaler ned byggelånet med en gang. Da står vi igjen med det lånet vi brukte på evt å kjøpe et hus som vi bor i i 2-3 år, i løpet av de årene har vi jo betalt ned litt ihvertfall og vi trenger ikke å begynne på nytt med å betale ned på et annet lån..

Hvis dere skjønner hva jeg mener?

Og ja, jeg tror det holder med halvannen mill i byggelån. Har en far som jobber i byggefirma og han får rabatt på byggesett og gjør hele jobben selv:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...