gerotten Skrevet 19. januar 2007 #1 Del Skrevet 19. januar 2007 Hei jenter Jeg trenger deres råd.Jeg har blitt tilbudt en stilling jeg har takket ja til. Denne arbeidsgiveren har vært veldig tålmodig med meg, har tilbudt meg stillingen før,som jeg takket ja til,men ombestemte meg, Så har i holdt kontakten og han tilbø meg jobben på nytt. Greia er at jeg er inne i en fase hvor jeg rett og slett ikke klarer å bestemme meg for noen ting. Nå er jeg ganske sikker på at denne jobben blir litt for slitsom for meg ,og at arbeidstidene (mye kveld)kommer til å bli ett problem, Når han tilbød meg denne stillingen sist sa han "nå må du ikke ombestemme deg" Men det har jeg altså Er redd for konsekvensene, men så lenge jeg ikke har skrevet noen kontrakt, kan han skade meg?? Han kommer til å bli suuuur liksom Er redd for at han skal ringe min nåværende arbgiver for å sverte meg.Han kommer til å hate meg, men jeg må jo gjøre det jeg synes er riktig for meg?? Hjelp meg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PenOgMuskuløsMedStorPenis Skrevet 19. januar 2007 #2 Del Skrevet 19. januar 2007 Ja, du kan selvsagt trekke deg, men du vil nok gjøre deg upopulær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gerotten Skrevet 19. januar 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 19. januar 2007 Ja, du kan selvsagt trekke deg, men du vil nok gjøre deg upopulær. ← Han kan ikke tvinge meg til å jobbe prøveperioden(14 dager) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gerotten Skrevet 19. januar 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 19. januar 2007 hva tror dere?Har dere erfaringer?På forhånd takk.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 19. januar 2007 #5 Del Skrevet 19. januar 2007 I utgangspunktet er jo en muntlig avtale like bindende som en skriftlig avtale. Men arbeidsgiver har jo ingenting å tjene på å ha tvinge deg til å jobbe i prøveperioden, for deretter at du slutter. De kommer til å tape penger på dette uansett, men taper minst på ikke å begynne opplæring for at du deretter slutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 20. januar 2007 #6 Del Skrevet 20. januar 2007 Hvorfor i all verden sier du ja til en jobb du ikke vil ha? Jeg tror nok ikke arbeidsgiver vil kunne skade deg, men bor du på en liten plass er det vel fare for at ryktet vil løpe foran deg hvis du skal søke en ny jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gerotten Skrevet 20. januar 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 20. januar 2007 La oss si det sånn..forholdene har forandret seg siden forrige gang jeg ble tilbudt jobben...han vil ikke si hva lønna blir,han sier bare at den blir tilnærmet lik den jeg ble tilbudt sist..dessuten er vaktene mer kveldsbasert..forrige gang var det 7-15 hver dag...ikke akkurat som jeg trodde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 20. januar 2007 #8 Del Skrevet 20. januar 2007 Samboeren min var i en lignende situasjon i fjor. Han ble headhuntet og fikk tilbud om jobb fra et annet firma, spennende prosjekt og betydelig lønnsøkning. Han sa ja og skrev faktisk under på kontrakten. Så leverte han oppsigelse i sitt firma. Dagen etter kom sjefen og sa at de gjerne ville beholde ham og gav ham et enda høyere lønnstilbud og det + at han egentlig ikke hadde lyst til å slutte det nyoppstartede prosjektet gjorde at han sa ja til å bli. Han ringte den nye jobben (forberedt på en ubehagelig samtale) og forklarte situasjonen og selv om de gav uttrykk for at de hadde sett fram til å jobbe med ham og syntes det var synd, så var det ingen sure miner og de sa at han var velkommen til å begynne å jobbe for dem senere. Så, ja, du kan fint trekke deg. Joda, det kan jo hende sjefen blir sur, men i bunn og grunn vil han jo ikke ha en ansatt som ikke egentlig vil ha jobben. Jeg synes det beste her er å bare være ærlig, det kommer du nok lengst med. Og hvis det er nok av jobber innen din bransje og du har den utdannelsen/erfaringen som kreves så har du jo lite å tape. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 20. januar 2007 #9 Del Skrevet 20. januar 2007 Jeg synes dette kommer litt an på hvordan du legger dette frem. Hvis du sier ærlig at forutsetningene (andre vakter f.eks.) har endret seg og det derfor ikke er interessant lenger så bør vel det gå greit. I arbeidslivet er det et krav om skriftlige kontrakter. Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige, men det er selvsagt alltid dette med bevis for at avtale er inngått eller ikke. Ta en prat med vedkommende. Vær ærlig. Fortell hva slags betingelser du hadde sett for deg og hvorfor du ikke ønsker jobben nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 20. januar 2007 #10 Del Skrevet 20. januar 2007 Samboeren min var i en lignende situasjon i fjor. Han ble headhuntet og fikk tilbud om jobb fra et annet firma, spennende prosjekt og betydelig lønnsøkning. Han sa ja og skrev faktisk under på kontrakten. . ← Her burde han vel ha vært litt strategisk, og benyttet tilbudet som grunnlag for forhandlinger med egen arbeidsgiver før noe som helst ble underskrevet. I min jobb har vi nå en som har takket nei, etter å ha takket muntlig ja. Det har satt oss i en stor knipe, og forsinker oss med 3-4 måneder da prosessen må begynne på nytt. Men tvinge han som takket nei til å jobbe er ikke noe poeng, det blir jo bare tap. Men særlig populær ble han ikke, og vil nok heller ikke få jobb ved en senere anledning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 20. januar 2007 #11 Del Skrevet 20. januar 2007 Her burde han vel ha vært litt strategisk, og benyttet tilbudet som grunnlag for forhandlinger med egen arbeidsgiver før noe som helst ble underskrevet. Jeg vet ikke om det er så strategisk i grunn. Uten en sikker avtale med det nye firmaet kan det være litt risikabelt å komme til sjefen og si at han tenker på å bytte jobb, men går med på å bli mot en viss lønnsøkning. Han risikerer nei fra sjefen, og om jobben hos det nye firmaet ikke skulle bli noe av er det godt mulig han er på toppen av listen over de som blir permittert eller sagt opp hvis noe skulle skje fordi de vet at han kanskje egentlig ikke vil være der. I min jobb har vi nå en som har takket nei, etter å ha takket muntlig ja. Det har satt oss i en stor knipe, og forsinker oss med 3-4 måneder da prosessen må begynne på nytt. Men tvinge han som takket nei til å jobbe er ikke noe poeng, det blir jo bare tap. Men særlig populær ble han ikke, og vil nok heller ikke få jobb ved en senere anledning. ← Vel, i og med at samboeren min ble headhuntet brukte ikke firmaet penger på å avertere etter en ansatt og han sa i fra at han ikke ønsket jobben innen en uke etter signering så det er jo ikke som om de hadde hatt tid til å planlegge hans framtidige arbeid så mye. Det eneste de gikk glipp av var vel den tiden som gikk bort til intervju og kontraktskriving. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 20. januar 2007 #12 Del Skrevet 20. januar 2007 Jeg vet ikke om det er så strategisk i grunn. Uten en sikker avtale med det nye firmaet kan det være litt risikabelt å komme til sjefen og si at han tenker på å bytte jobb, men går med på å bli mot en viss lønnsøkning. Han risikerer nei fra sjefen, og om jobben hos det nye firmaet ikke skulle bli noe av er det godt mulig han er på toppen av listen over de som blir permittert eller sagt opp hvis noe skulle skje fordi de vet at han kanskje egentlig ikke vil være der. ← Forutsetningen må jo være at man får et reelt jobbtilbud. Kanskje det ikke fungerer slik i alle bransjer, men vet mange forhandler om høyere lønn/nye oppgaver på dette viset. Å krive under avtaler og så trekke seg er derimot en mer dirty fremgangsmåte, som rett og slett er kontraktsbrudd der man i prinsippet kan holdes ansvarlig. Tror ikke arbeidslivet generelt er tjent med slik fremferdsel. Tenk om det var motsatt; at man underskrev avtalen, og så trakk arbeidsgiver seg etter at man sa opp jobben sin! Da ville nok mange ha protesert ganske kraftig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laban Skrevet 20. januar 2007 #13 Del Skrevet 20. januar 2007 Vel, i og med at samboeren min ble headhuntet brukte ikke firmaet penger på å avertere etter en ansatt og han sa i fra at han ikke ønsket jobben innen en uke etter signering så det er jo ikke som om de hadde hatt tid til å planlegge hans framtidige arbeid så mye. Det eneste de gikk glipp av var vel den tiden som gikk bort til intervju og kontraktskriving. ← Tror du virkelig at det er billigere å bruke headhuntere enn å annonsere på vanlig måte? Rekruttering er tidkrevende og kostbart, uansett hvordan man gjør det. Til trådstarter; det er bedre for arbeidsgiver å få vite det nå med en gang, enn at du begynner i jobben, koster masse penger i opplæring etc bare for å slutte igjen. Du får vel bare informere ham så snart du kan, være åpen og ærlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå