Bohemia Skrevet 22. februar 2003 #61 Del Skrevet 22. februar 2003 Jeg tror også på naturen i den forstand at jeg tror den er besjelet. (animisme). Jeg tror så avgjort at det finnes krefter vi mennesker ikke skal tukle med, eller forsøke å sette oss til herre over. Men det er jo nettopp det vi gjør i forhold til naturen. Jeg misliker sterkt den form for menneskelig arroganse på dette området. I forhold til spørsmålet om det finnes en Gud, så har jeg ennå ikke gjort meg opp en klar mening, og det tror jeg faktisk ikke at jeg noensinne er i stand til å gjøre. I forskjellige epoker av livet har jeg behov for å tro, i andre faser spiller tro/religion liten betydning for meg. Jeg føler ikke at vi mennesker MÅ forplikte oss til en bestemt religion for å kunne kalle oss troende, slik som det f.eks. er innen islam. Det er mye mer viktig at vi har et åpent sinn og er vilige til å slippe den essensielle dimensjonen inn i livene våre, som jo troen er. For å konsentrere meg om kristendommen, så er jeg kritisk til en del momenter, bl.a. skapelsesberetningen og syndefallet. Hvorfor skulle en god Gud skape mennesket i et syndig bilde? Hva godt kunne komme ut av det? At Eva spiste av syndens tre, dette treet måtte da like fullt være en del av Guds verk i utgangspunktet? "Det ondes problem" er noe jeg stadig vender tilbake til. Men poenget er vel at mennesket har et valg. I den sammenheng må jeg si at spørsmål om etikk og moral er mye mer viktig for meg enn å forsøke og finne et slags forankringspunkt i en bestemt religion hva gjelder svar på "verdens tilblivelse" m.m. Jesus står da som et fint eksempel, men i alle høyeste grad som et uoppnåelig ideal. Men det fungerer som en påminner, noe å strekke seg etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bohemia Skrevet 22. februar 2003 #62 Del Skrevet 22. februar 2003 Menneskene er ikke skapt i Guds bilde' date=' det er Gud som er skapt i menneskenes bilde... :blunke: Mennesket føler behov for noe utenfor seg selv, når vi trenger trøst og svar vi ikke kan få andre steder. De som finner trøst og glede i Gud må jo få lov til det, men det er jo ikke dermed sagt at [b']Gud er reell... Det er altfor mye i verden som baseres på Gud - det skal liksom gjøre det lettere å være menneske... Jeg tror heller det gjør det vanskeligere. Jeg tror ikke på Gud! (hvis det skulle være noen tvil om det...) :D Vil bare legge til at jeg er fullstendig enig i det du skriver. Det farlige med all religion er at den nærmest oppfordrer til en form for ansvarsfraskrivelse. Dostojevskij uttalte: Gud er død. Sartre sa dermed: Om Gud er død, er allt tillatt. Dette at mennesket "står alene" i verden, uten noe utenfor seg selv å søke moralsk veiledning hos, betyr et voldsomt ansvar som for mange mennesker er en veldig skremmende tanke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. februar 2003 #63 Del Skrevet 22. februar 2003 Nei jeg klarer ikke å tro på Gud. men jeg har full tro på at det er noe der ute mellom himmel og jord. Kan vel kanskje si at jeg tror på skjebnen. Og hjelperene mine. Men hjelpere er jo skytsengler, så da må jeg jo tro på engler. Og engler kommer fra Gud... Hjelp :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 22. februar 2003 #64 Del Skrevet 22. februar 2003 Nei jeg klarer ikke å tro på Gud. men jeg har full tro på at det er noe der ute mellom himmel og jord. Kan vel kanskje si at jeg tror på skjebnen. Og hjelperene mine. Men hjelpere er jo skytsengler' date=' så da må jeg jo tro på engler. Og engler kommer fra Gud... Hjelp :o[/quote'] Men gjør hjelpere det? Hvorfor "må" de gjøre det? Jo, fordi det er det vi er opplært til å tro fra barnsben av.. Jeg tror ikke på konseptet Gud, som beskrevet i Bibelen og den kristne religion. Jeg tror på reinkarnasjon og også på hjelpere, og har ingen problemer med å kombinere dette med at jeg ikke tror på Bibelen osv. Jeg tror forøvrig ikke på konseptet "synd" heller. Gjør ditt eller datt, så er du en synder.. For meg blir det heller: gjør store eller små feil, så må du lære av det til neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. februar 2003 #65 Del Skrevet 22. februar 2003 Nei jeg klarer ikke å tro på Gud. men jeg har full tro på at det er noe der ute mellom himmel og jord. Kan vel kanskje si at jeg tror på skjebnen. Og hjelperene mine. Men hjelpere er jo skytsengler' date=' så da må jeg jo tro på engler. Og engler kommer fra Gud... Hjelp :o[/quote'] Nei, du må ikke tro på engler av den grunn De kristne kaller det skytsengler og vi andre guider eller hjelpere. Faktisk er dette noe som ikke er forbundet med religion :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 22. februar 2003 #66 Del Skrevet 22. februar 2003 Hei! Ja jeg er kristen Derfor har jeg konfirmert meg og ønsker å gifte meg i kirken. Klemz fra: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 24. februar 2003 #67 Del Skrevet 24. februar 2003 jeg må nok sige at jeg tror også at biblen og diverse relegioner er lavet for at holde styr og orden det går jo mest ud på etiske regler, så vi mennesker ikke laver total kaos, men så igen på den ande side så har er det religioner som har skabt de fleste krige igennem tiderne og ført det meste med sig af dårlighed he he hvis man kan sige det på den måde, alle må da tro hvad de vil, så længe ingen begynder at hymme om at omvende og sige at deres er det eneste rigtige, jeg dømmer ikke ander derfor ser jeg at ingen dømmer mig, og hvis man ser på mange religioner så er de veldig dømmende desværre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 24. februar 2003 #68 Del Skrevet 24. februar 2003 Nei, jeg er ikke kristen, men jeg akter å følge kristne og norske tradisjoner til en viss grad. Mine barn skal døpes og de får selv velge konfirmasjonen. Jeg vil ha et kirkebryllup. Jeg er derimot mer usikker på om jeg vil ned i en grav på en kirkegård.. Kristendommen er i mine øyne en av verdens mest horrible religioner gjennom tidene, det er i tilleg veldig veldig vanskeløig å tro på noe som etter vitenskapen er umulige hendelser gjennom de ting vi faktisk vet har skjedd. Hele juleevangeliet er en umulighet, for den som studerer historie. WildThing "hvorfor tro på gud når jeg heller vil tro på min neste?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bohemia Skrevet 24. februar 2003 #69 Del Skrevet 24. februar 2003 alle må da tro hvad de vil, så længe ingen begynder at hymme om at omvende og sige at deres er det eneste rigtige, jeg dømmer ikke ander derfor ser jeg at ingen dømmer mig, og hvis man ser på mange religioner så er de veldig dømmende desværre.. Et stikkord for all religion er toleranse. Dessverre blir ikke dette praktisert i tilstrekkelig grad, og det resulterer i krig og elendighet. Religiøs fundamentalisme er skremmende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 24. februar 2003 #70 Del Skrevet 24. februar 2003 Nei, både hjertet og logikken min sier meg at Gud ikke finnes. At det hadde vært godt å hatt en å støtte seg til når tider er tunge, er ingen tvil om, men i min verden må jeg nok klare meg igjennom tunge stunder uten en gud til å støtte meg ja! Har ikke lest alt så grundig, men så at det ble stilt spørsmål ved om vi kom fra apene, som om det at utviklingen er noe mer syk en troen på at en overjordisk gudsfigur skapte en mann og en kvinne i paradis, som spiste ett eple og dermed selv valgte hvordan menneskeheten skulle bli... Når vi finner skelletter som er fra vesener som både ligner mennesket OG apene og andre mellomstadier fra våre felles forfedre, så er det vel ikke så innmari utrolig? Jorden har jo forandret seg hele tiden, og gjør det enda, hvorfor skal dette gjelde både dyr og planet, men ikke mennesket? Har noen noengang funnet levningene etter adam og eva? og hvem fikk adam og evas barn barn med? er vi en haug med innavl alle sammen? Og hvorfor ble noen av barna eller barnebarna eller oldebarna til Adam og Eva farget i gule, brune, svarte eller rosa nyanser? Men etter hva jeg kan huske fra den tid jeg faktisk forsøkte å finne troen, så gikk barnebarna ut i verden og fant seg maker.... hvordan kan det ha gått for seg? når adam og eva var de første menneskene på jord? Vi VET ikke pr dags dato hvordan mennesket ble til! Adam og eva-teorien virker søkt for meg, mens teorien om jordens utvikling virker søkt for andre, ingen av oss sitter vi pr dags dato med fasiten! At det finnes mye mellom himmel og jord som vi ikke vet om, DET er jeg sikker på! Men jeg tror verken på gud eller engler eller spøkelser, ikke før jeg får noe som helst slags tegn på at det er slik det er. Må se det jeg, før jeg tror på det! :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bohemia Skrevet 24. februar 2003 #71 Del Skrevet 24. februar 2003 Jeg tror veldig få mennesker i dag er i stand til å tro på skapelsesberetningen slik den står fortalt i bibelen. Men man kan like fullt, etter min oppfatning, kalle seg en kristen, ved å følge det kristne budskapet, i form av f.eks. nestekjærlighetsprinsippet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 24. februar 2003 #72 Del Skrevet 24. februar 2003 har ingenting imot at folk er kristne og velger å tro jeg altså! reagerer bare når kristne stiller spørsmålstegn ved om jeg tror vi kommer fra APENE liksom... om du skjønner. Blir litt i forsvar når noen beskylder min "tro" for å være helt på jorde, når jeg ikke ser noen bedre løsning. har all respekt for de som er kristne, også for de som har andre trosretninger, og ønsker bare at det skal være respekt andre veien også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niniel Skrevet 24. februar 2003 #73 Del Skrevet 24. februar 2003 Nå er ikke jeg så veldig belest innen dette emnet i forhold til mange andre, men jeg tror på Gud og ser ingen problemer med å kombinere Bibelens skapelsesberetning med forskernes evolusjonsteori. Skapelsesberetningen ser jeg på som et bilde på evolusjonen - man skal ikke ta alt som står i Bibelen bokstavelig! Nestekjærlighet, altruisme, troen på tilgivelse og evig (sjelelig) liv, toleranse, hvordan kan dette være negativt å tro på? Jeg mener at så lenge religion hjelper mennesker til å få et bedre liv, så spiller det ingen rolle om Gud faktisk eksisterer eller ikke. Man taper ikke uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bohemia Skrevet 24. februar 2003 #74 Del Skrevet 24. februar 2003 Kunne ikke vært mer enig Niniel. Og når man ser på dagens samfunn, så skulle jeg vel tro at de kristne verdiene er mer viktig å holde fast ved enn noensinne. Jeg sier de kristne verdiene, selv om jeg vet at en rekke religioner og ideologier fremhever de samme verdier som kristendommen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 24. februar 2003 #75 Del Skrevet 24. februar 2003 Når vi finner skelletter som er fra vesener som både ligner mennesket OG apene og andre mellomstadier fra våre felles forfedre, så er det vel ikke så innmari utrolig? Jorden har jo forandret seg hele tiden, og gjør det enda, hvorfor skal dette gjelde både dyr og planet, men ikke mennesket? he he. en ex av meg var oppdratt som jehovas vitne. de er, som mange sikkert vet, temmelig bokstavtro i sin tolkning av bibelen. og hans forklaring på ALT av fossiler, skjeletter osv som kan gi inntrykk av å være eldre enn de 5-6000 år de mener jorden har eksistert, var: det er gud som tester oss. går du på, og tror det virkelig har eksistert f.eks dinosaurer eller at det har vært noen form for evolusjon, da går det like til helvete med deg! fiffig. hva tro kan gjøre med folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 24. februar 2003 #76 Del Skrevet 24. februar 2003 Hei dere... Det går faktisk ann å være kristen og vitenskapsmann/historiker,osv.Selv tror jeg mer på The Big bang enn skapelsen fra Gud...Men avlikevel så tror jeg på ham,for det har noe med å tro.Ja,og jeg tror på ham..Jeg ønsker å tro,samtidig som å se realitetene Klemz fra: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 24. februar 2003 #77 Del Skrevet 24. februar 2003 ja, men du er verken vitenskapskvinne eller historiker... sorry, nå herjer jeg med deg. sorry yvonne, jeg bare måtte. tro i fred, for all del. kan du tilgi meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 24. februar 2003 #78 Del Skrevet 24. februar 2003 Hei! Jeg leser selv mye historie min venn,og ja jeg kan tilgi deg Klemz fra: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2003 #79 Del Skrevet 24. februar 2003 Nei! Tror nok det er noe mellom himmel og jord, men Gud og Jesus skikkelsene tror jeg ikke noe på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 24. februar 2003 #80 Del Skrevet 24. februar 2003 Nå er ikke jeg så veldig belest innen dette emnet i forhold til mange andre, men jeg tror på Gud og ser ingen problemer med å kombinere Bibelens skapelsesberetning med forskernes evolusjonsteori. Skapelsesberetningen ser jeg på som et bilde på evolusjonen - man skal ikke ta alt som står i Bibelen bokstavelig! Vel, eg trur jo på at Gud skapte alt - men no er jo ikkje akkurat Bibelen ein detaljert beskrivelse av framgangsmåten. :-) Det blir (for meg) som å godta at Leonardo DaVinci malte Mona Lisa utan at eg må kreva forklaring på korleis han blanda fargane osv. først. Nokre punkt til mens eg er her: Som td. at kristendommen er ein av dei versta religionane som finst (grunna korstog og andre krigar utkjempa i namnet.) Bibelen lærer oss om Gud - og om Djevelen. Sjølv om me er kristne, betyr det ikkje at me er immune mot djevelen; han kan narra oss til å tru at me går i Guds ærend, om me ikkje er forsiktige. (Eller narra oss til å tru at Gud ikkje finst, eller at ein annan gud er den rette, eller...) Forresten - korkje vitskapen, arkeologar eller historikarar har greidd å avvise noko av det Bibelen fortel. Tvert i mot har ein ofte funne bevis på at Bibelen stemmer svært godt. Når det gjeld Sodoma og Gomorra, så har ein teoriar om kva årsakene var til at dei gjekk under - teoriar som kan forklarast via naturlege grunnar. (Ikkje noko guddommeleg inngrep.) Finn det heilt naturleg, eg. Meir om det seinare. Tru kan helbreda, seiest det. Og predikantar (og andre) kan lata Gud helbreda gjennom dei. At folk faktisk blir helbreda ved slike tilfelle veit me - men går ein tilfella etter i saumane for å finna forklaringar, så kan me finna naturlege forklaringar. Vanskeleg å forstå at det skulle kunna skje, kanskje, men like fullt naturleg. Ikkje noko guddommeleg inngrep. Finn det heilt naturleg eg. Kvifor skulle ikkje slike hendingar visa teikn til overnaturlege, guddommelege inngrep? Enten det no er byar som vert tilinjkegjort eller menneske som vert helbreda. Tja - med tanke på at Gud har skapt alt, vil det ikkje vera naturleg at Han brukar det han allereie har gjort, i staden for å finna på noko heilt nytt? Han har laga maskineriet, laga programmet - heilt naturleg at han vil bruka det til å utføra sin vilje - og då vil det logisk nok kunna finnast ein naturleg forklaring på fenomena. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå