Gjest Donna Skrevet 18. februar 2003 #41 Skrevet 18. februar 2003 Crazee: Kjempefine innlegg ovenfor! Virgo: Hvis du vil, kan du sende meg navn og adr. i en pm, så skal jeg sende deg en bokmål-bibel... (Jeg bruker bare nynorsk selv, så...) Ellers så finner du flere ulike bibelutgaver som ligger ute på nettet - www.bibelen.no Visste ikke det fantes på nettet ...takker for svar ..skal se på det
Crazee Skrevet 19. februar 2003 #42 Skrevet 19. februar 2003 Tusen takk, Pip :-) Ein annan ting som kanskje kan vera av interesse, er å abonnere på nyhetsbrev eller noko slikt. Sjølv les eg Good Tidings og har stor glede av fleire av breva. (Lenka her fører til arkivet, så det går an å lesa der og sjå.) Rettnok er historiane på engelsk, men bibelorda går alltids an å slå opp i norsk Bibel.
Milo Minderbinder Skrevet 19. februar 2003 #43 Skrevet 19. februar 2003 Jeg tror jeg er agnostiker. Jeg måtte tenke litt da jeg så innlegget. Jeg har litt problemer med noe av den slette oppførselen som vår herre viste i det gamle testamentet; han brukte litt vel mye energi på å drive folk til vanvidd med å understreke seg selv, for eksempel det at han bare var nødt til å innføre hele sju plager for egypterne, i stedet for å si "Halloen. Nå stikker mitt folk. Ikke prøv dere med å hindre dem", for så å stoppet ethvert forsøk fra egypternes side med å simpelthen bare sette dem ned i stolen å si "nei, nei, nei!....se nå her...dere greier dere fint uten mitt folk!"..Jobs bok er en fabelaktig bra historie....det blir dog litt ubarmhjertig å kjøre Job så hardt bare for å understreke et poeng for djevelen. Hva angår Mosebøkene og Noa med arken: For all del.... Vår herre kan skape jorden, mennesket og alle dyr.....og innføre fri vilje; men det får være måte på trusler, da, hvis menneskene faktisk er skapt med tilhørende dårskap. Fri vilje? De har jo ikke noe valg annet enn å ha fri vilje, for å sette det litt på spissen. Men jeg innrømmer at han tok seg kraftig opp i det nye testamentet. Kan hende jeg hadde vært religiøs dersom ikke kirken opp igjennom tidene alltid hadde funnet på måter å gjøre mye av budskapet nokså uspiselig, i hvert fall slik jeg oppfatter det. Avslutningsvis vil jeg bare si at jeg håper jeg ikke har vært respektløs her, og tar gjerne i mot skingrende kjeft dersom jeg har vært det. Milo
Gjest Donna Skrevet 19. februar 2003 #44 Skrevet 19. februar 2003 Huff ..du er inne på noe der Milo :-? ...men den siden av saken har jeg valgt å "glemme" - overse , fortrenge ......for hvis jeg skal tenke på det så raser hele illusjonen min sammen...og jeg trenger å kunne tenke på Gud som en god Gud .....En som gir styrke og hjelp ....ikke en som drev og herset med folket ....streng og brutal ...nei huff ....vil ikke tenke på det jeg .. : :o Muligens dumt /for lettvindt av meg altså ..men jeg velger å bare se det gode i Ham ..... Har foresten aldri hørt om å være agnostiker før ... sitter og tenker på et annet ord jeg forbinder med det motsate av å tro på noen religion - men jeg kommer ikke på det ...så irriterende da .. :-?
Mamma til 3 Skrevet 19. februar 2003 #46 Skrevet 19. februar 2003 Menneskene er ikke skapt i Guds bilde, det er Gud som er skapt i menneskenes bilde... :blunke: Mennesket føler behov for noe utenfor seg selv, når vi trenger trøst og svar vi ikke kan få andre steder. De som finner trøst og glede i Gud må jo få lov til det, men det er jo ikke dermed sagt at Gud er reell... Det er altfor mye i verden som baseres på Gud - det skal liksom gjøre det lettere å være menneske... Jeg tror heller det gjør det vanskeligere. Jeg tror ikke på Gud! (hvis det skulle være noen tvil om det...) :D Helt enig med deg... Hvis det finnes en Gud synes jeg vi skal bekjempe den... For meg så virker det som mange velger å tro av fordi det er for skremmede å tenke på at dette faktisk er alt.. Syns det blir helt feil..hvis man skal tro på en Gud så kjenner ikke menneskene til noen annen Gud enn den som er beskrevet i Bibelen eller Koranen..og den guden er ingen god Gud.. Skal man velge å tro på dette så kan man ikke bare ta ut deler av det man syns hører ok ut, og velge bort resten..det virker som mange lager seg sin egen Gud og former ham etter det som passer til dem..slik som f.eks Virgo skriver.... For meg blir det å tro på Gud helt meningsløst, for ikke å snakke om å leve etter en bok som ble skrevet i narko rus for 2000 år siden... Nei, jenter og gutter vi har nok ingen annen enn oss selv å regne med... selv om det hadde vært veldig forlokkende å hatt en som hadde passet på oss...
Ann Forup Skrevet 19. februar 2003 #47 Skrevet 19. februar 2003 nej ikke sådanne som der ses på ham igennem kristendommen som far af jesus kan ikke tage biblen seriøst alt for meget passer ikke men at jesus har været til skal nok stemme men at han er søn af gud nej det tror jeg ikke noget på
Gjest Gjesta Skrevet 19. februar 2003 #48 Skrevet 19. februar 2003 Det interessante med oppfatningen av Gud, er at den er forskjellig fra menneske til menneske. Det finnes ikke EN Gud, selv om de som tror på ham, påberoper seg dette. Tendensen i dagens samfunn er at hver enkelt som vil ha Gud i sitt liv, kun vil ha de sidene ved Gud som de kan godta/forholde seg til. Man kan på en måte bare velge og vrake, og danne seg den Guden man selv vil... Satt litt på spissen, men dog... Kommentar til spørsmålet ang Jesus. Det er ingen tvil om at Jesus er en historisk person, - og det er ikke nødvendig å stille spørsmål om hans eksistens for å kunne stille seg tvilende til Gud. Jesus er ikke noe Gudsbevis. Man kan tro at Jesus har levd, men for å tro på ham som guddommelig og som et bevis på Guds eksistens, må man tro at han døde for så stod opp igjen. Det er jo det hele kristendommen baserer seg på.
brum Skrevet 19. februar 2003 #49 Skrevet 19. februar 2003 Jeg tror det er noe mer mellom himmel og jord men.... Om jeg tror på gud eller ikke tror jeg at jeg svarer tja..
Willow Skrevet 21. februar 2003 #50 Skrevet 21. februar 2003 Nei jeg tror ikke på Gud! Men at det finnes mye mellom himmel og jord er jeg ikke i tvil om.
Klips Skrevet 21. februar 2003 #51 Skrevet 21. februar 2003 Nei. Trenger IKKE bevis, hodet er veldig åpent for at det finnes mer mellom himmel og jord, men hjertet sier "who cares?" Og da kan man vel ikke akkurat kalle seg troende
Smashing Skrevet 21. februar 2003 #54 Skrevet 21. februar 2003 JA! Jeg tror på Gud. Som FAKTISK tok på seg MINE synder på korset. Kommer sikkert aldri til å fatte det. Til alle dere som sier dere ikke tror; hvorfor ikke? (ikke for å "dømme" eller noe, bare lurer) Jeg studerer religion og slikt for tiden. Leser og erfarer flere religioner. Blir (personlig) bare mer og mer sikker på at Gud virkelig finnes. Av og til er det så sykt vanskelig å tro.. Det står i Bibelen om flere som tvilte. De fikk jo se Jesus i levende live. Så mye lettere det må ha vært for dem. Tenker jeg. Men, så leser jeg at det blir sagt at "salige er de som tror uten å ha sett" Jeg vil være salig.. (rare tanker jeg har jammen..) Men, for å være alvorlig. Dette er skikkelige saker folkens! Et fint dikt helt til slutt: Ikke en spurv til jorden, uten at Gud det vet. Ikke en sjel mot døden uten hans kjærlighet. Ikke en blomst er visnet, ikke en tåre falt. Uten at Gud vet om det, han som er overalt! Amen!!
Ann Forup Skrevet 22. februar 2003 #55 Skrevet 22. februar 2003 til dig olaug jeg skal fortælle dig hvorfor jeg ikke tro på gud i himlen eller som far til jesus. lad os begynde med begyndelsen, først skabte gud himlen og jorden så langt så godt så skabte han adam ja det lyder jo fint så tager han et ribben og laver eva ja ja fint fint de synder så eller på godt norsk har sex, de får så to børn som begge er sønner kain og abel ja da vi ved alle at sex kan føre til babyer, men nu kommer vi til det morsomme så gifter de to sønner sig og allerede er må jeg bare spørge hvordan kan de det da gud ikke har skabt flere kvinder end eva ???? dette er nok til at jeg ikke hopper på den.... helt klart at der er kræfter i naturen men selve biblen og kristendommen kan jeg bare ikke tro på men da skal ordet tro jo også difeneres på at der er ingen bevis for man bare tror man ved ikke
jordbær Skrevet 22. februar 2003 #56 Skrevet 22. februar 2003 Ja, gjør dere det? Hva sier hjertet og hva sier fornuften? ...hvilken gud? Fins mange guder i verden å tro på.
Pip Skrevet 22. februar 2003 #57 Skrevet 22. februar 2003 Ann Forup: Jeg ville bare si at Urhistorien i 1. mosebok (som skapelsesberetningen er en del av) leser jeg ikke som en bokstavelig nedtegnelse av hva som faktisk skjedde... Jeg ser på det som en slags billedlig tale, for å gi oss en innføring i hva og hvorfor, men uten alle detaljer... Jeg tror heller ikke at jorden ble skapt på 6*24t etc... Jeg tror nemlig aldri vi kunne forstått hvordan Gud skapte eller noe - dessuten trenger vi ikke vite det... Så lenge jeg vet at Gud skapte verden, er det nok for meg! Og da han så på menneskene, og alt det andre han hadde skapt, så han at 'det var overmåte godt'! Det er noe å ta med seg folkens! Neste gang du ser deg i speilet - si til deg selv 'Jeg er overmåte god!!!' Ha en fint dag alle sammen, og Gud velsigne dere!
Gjest Anonymous Skrevet 22. februar 2003 #58 Skrevet 22. februar 2003 Det står ingen plass i Bibelen at Gud bare skapte to mennesker.. Det var nok flere enn som så ja.
Gjest Virvel Skrevet 22. februar 2003 #59 Skrevet 22. februar 2003 Først og fremst tror jeg på mennesker og på kreftene i naturen. Jeg tror ikke på noen gud egentlig, men jeg tror at det er "mer mellom himmel og jord". Jeg regner meg som paganist, men vil ikke puttes i noen smalere bås enn det. Jeg vil ikke være bundet av andres "regler" for hva jeg skal tro. For meg er ikke det viktigste hva folk tror selv, men hvordan de forholder seg til andres tro...
Gjest Kira Skrevet 22. februar 2003 #60 Skrevet 22. februar 2003 Nei, det finnes ingen Gud. Og jeg tror ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå