Kosejente Skrevet 16. februar 2003 #21 Del Skrevet 16. februar 2003 NEI.....det gjør jeg ikke....jeg er også en av de som trenger bevis...og det har jeg til dags dato ikke fått....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feminine_&_sexy Skrevet 16. februar 2003 #22 Del Skrevet 16. februar 2003 Klarer ikke å ta dette seriøst. Beklager! Hva er det du klarer å ta seriøst da? Klarer ikke å ta dette seriøst, jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 16. februar 2003 #23 Del Skrevet 16. februar 2003 Tror på noe, men er fortsatt usikker på hva.. :-? er hvertfall 100% sikker på at det er mer der ute en vi kan se og bevise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellen26 Skrevet 16. februar 2003 #24 Del Skrevet 16. februar 2003 Nei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mzfire Skrevet 16. februar 2003 #25 Del Skrevet 16. februar 2003 Jeg gjør på en måte det ja. Tror på engler og de blir jo sendt av HAM. Men kan ikke kalle meg kristen fordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 16. februar 2003 #26 Del Skrevet 16. februar 2003 nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mortie Skrevet 16. februar 2003 #27 Del Skrevet 16. februar 2003 Nei For meg er bibelen en fin samling historier og eventyr. Jesus var datidens beste healer, og siden har en fjær blitt til kjempemange fine pip-pip'er! Men så det er sagt, har jeg heller ikke noe imot de troende. Problemet er at jeg ser religion ofte skaper krig og elendighet. Ikke bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feminine_&_sexy Skrevet 16. februar 2003 #28 Del Skrevet 16. februar 2003 Hvor tror dere menneskene kommer fra da? APENE? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 16. februar 2003 #29 Del Skrevet 16. februar 2003 nei, men mye taler for at vi og apene har samme forfedre. er det en liten kreasjonist her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 16. februar 2003 #30 Del Skrevet 16. februar 2003 Om jeg tror på Gud? nei gjør vel ikke egentlig det, men jeg håper det er mer enn det vi mennesker kan se. og etter at sønnen min døde så håper jeg og til tider er det det eneste som holder meg oppe at vi sees igjen, om ikke hos Gud i himmelen så et annet sted. Jeg klarer ikke og si hade til gutten min, men jeg tenker at vi sees igjen og sier heller det. det gjorde jeg når han døde i armene mine, og det tenkte jeg når kista hans ble senket i jorda, og det er det jeg forteller han når jeg er på grava, eller når jeg tenker på han ellers. og hvis det ikke finnes noe etter døden så vil jeg jo ikke vite det lenger, men det er for kaotisk og tenke på nå. Ellers så tror jeg ikke at det finnes en mening med alt som skjer, det klarer jeg ikke og godta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruby Skrevet 16. februar 2003 #31 Del Skrevet 16. februar 2003 Ja... og nei. Jeg er midt i mellom, til tider synes jeg det er vanskelig å tro på noe som aldri er bevist, men jeg tror bestemt at det finnes mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare! Men hva det er, det er det som er så vanskelig. Men når man er inne i tunge stunder så blir det lettere å tro, som ved dødsfall eller vanskeligheter, man vil jo tro at det er noe positivt der ute. Jeg håper faktisk at Gud finnes og at himmelriket finnes, for da vil vi treffe igjen de som vi har mistet en gang. Kanskje livet bare er en prøve på det som kommer etterpå? Ikke vet jeg, men jeg håper jeg blir sikker en dag....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 17. februar 2003 #32 Del Skrevet 17. februar 2003 Jeg tror ikke på en ekstern gud. Men jeg tror på det beste i hvert enkelt menneske Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maeve Skrevet 17. februar 2003 #33 Del Skrevet 17. februar 2003 Jeg trodde ikke på Gud før. Men etter å ha lest Himmelske samtaler har jeg fått troen min tilbake. Ja, jeg tror på Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anede Skrevet 17. februar 2003 #34 Del Skrevet 17. februar 2003 JAAAA!! selvfølgelig tror jeg på Gud!! Heldigvis er jeg blitt frelst og kan følge Ham!!! Gud er god! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 17. februar 2003 #35 Del Skrevet 17. februar 2003 Synes det er et vanskelig spørsmål for meg å svare på. Jeg har ennå ikke ha gleden av å oppleve å bli frelst som mange andre har. Tror det hadde vært utrlolig befriende å oppleve det - å få en bekreftelse på en måte - og å få føle roen inni seg - at man vet at gud er der for en. Jeg har likevel en følelse inni meg som sier at Han er der ute et sted. Har gang en gang bedt og fått hjelp og støtte ved at ting har ordnet seg. pluss at det gir en fred i kroppen etter at jeg har bedt - en indre trygghet og ro. Og det er jeg glad for at jeg får oppleve. Jeg prøver også å leve som et godt menneske , prøver å være snill, si minst mulig stygge ord - og bruker aldri banneord der Hans navn inngår. Men jeg er nok ikke noen "flink" kristen. Går i kirken bare et par tre ganger i året. Kanskje det er for lite? Jeg overholder heller ikke alle budene ....og jeg leser ikke i bibelen ....hadde nok gjort det hvis jeg kunne fått tak i den på bokmål - på nynorsk er den forferdelig å lese... Tror heller ikke at "min" Gud er en streng og fordømmende Gud - jeg tror han er full av godhet - og er glad i meg - og har mer å tenke på enn å henge seg opp i om jeg sier noe stygt en gang og to eller spar i hagen på en søndag.... Tror heller ikke på alt som står i bibelen. Mulig at Gud skapte verden - men jeg tror ikke at det skjedde på syv dager og ei heller sånn som det er beskrevet. Vitenskapelige fakta er sterkere .... Men som sagt ...om jeg tror på Gud .. er jeg kristen? synes det er vanskelig å svare ...men mine følelser sier ja ....det gir meg absolutt noe. Men skulle gjerne oppleve det å bli frelst. Jeg ønsker så gjerne å tro ......!!! Trenger den tryggheten i livet mitt ....(dersom noen har betraktniger om dette kan de gjerne sende en pm ...hadde vært greit å vite at jeg ikke er helt håpløs eller på villspor) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 17. februar 2003 #36 Del Skrevet 17. februar 2003 Ja, trur absolutt på Gud. Bevis har eg sett mange gongar (og mange som prøver å bortforklara det.) At Gud kan godta at det finst så mykje vondt i verda? Ja, Han seier jo at det vil skje, om me vender oss bort frå Han. Nett som våre foreldre lærer oss at me ikkje bør ta på varme kokeplater, ovnar, stikka strikkepinnar inn i stikkontaktar, leika på motorvegen... Gjer me det likevel, så gjer det vondt - men sidan me har fri vilje så er me fullt i stand til det. Gud har berre den fordelen at døden ikkje er noko hinder for han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 17. februar 2003 #37 Del Skrevet 17. februar 2003 Jeg prøver også å leve som et godt menneske ' date=' prøver å være snill, si minst mulig stygge ord - og bruker aldri banneord der Hans navn inngår. Men jeg er nok ikke noen "flink" kristen. Går i kirken bare et par tre ganger i året. Kanskje det er for lite? Jeg overholder heller ikke alle budene ....og jeg leser ikke i bibelen ....hadde nok gjort det hvis jeg kunne fått tak i den på bokmål - på nynorsk er den forferdelig å lese...[/quote'] Eg synest det er godt å veta at det viktigaste er ikkje å vera "flink" og god, men å tru at Jesus døydde på krossen for vår skuld, og ta i mot han. (Han gjorde jo det akkurat fordi me ikkje greier å vera "gode nok" - så me skal sleppa.) Absolutt. Som Jesus sjølv sa: Gud skapte ikkje mennesket for fasten si skuld, men fasten for mennesket si skuld. Sjølv om eg trur akkurat det er i bilete: Dagar i frå kven sitt referansepunkt? Jorda eksisterte ikkje før ho vart skapt, så det kan ikkje ha vore snakk om jordiske dagar. Kor lang er ein dag for Gud? Vitskapen greier jo heller ikkje å avvisa Gud - i så fall skulle det ikkje vera så mange kristne forskarar på så mange felt. Leste forresten for mange år sidan at det vart brukt to ord om skaparverket; det som vart brukt først tyder "ro, orden" mens det som blir brukt seinare tyder "kaos" - passar godt på ein "big bang" teori... (Dette skulle altså vera når Lucifer gjorde opprør og vart kasta ut av himmelen.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 18. februar 2003 #38 Del Skrevet 18. februar 2003 Menneskene er ikke skapt i Guds bilde, det er Gud som er skapt i menneskenes bilde... :blunke: Mennesket føler behov for noe utenfor seg selv, når vi trenger trøst og svar vi ikke kan få andre steder. De som finner trøst og glede i Gud må jo få lov til det, men det er jo ikke dermed sagt at Gud er reell... Det er altfor mye i verden som baseres på Gud - det skal liksom gjøre det lettere å være menneske... Jeg tror heller det gjør det vanskeligere. Jeg tror ikke på Gud! (hvis det skulle være noen tvil om det...) :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 18. februar 2003 #39 Del Skrevet 18. februar 2003 Eg er agnostikar. Det vil sei at eg verken trur at Gud (eller ei anna makt) fins, eller heilt kan benekte det. Det er godt mogleg Han fins, men i så fall ville vi ikkje fatte det. Dersom Gud fins, er Han så uendeleg stor, så ufatteleg og så allmektig, at vi små menneske ikkje har forutsetningar for å kunne vite eller skjønne noko om Han. Eg føler på ein måte at ved at vi uttalar oss om korleis Gud er (snill, tilgjevande, kjærlig eller kva det måtte vere), korleis Han tenker eller på nokon måte påstår av vi veit noko om Han, dreg Gud ned på vårt nivå, og det meiner eg nærmast er blasfemisk. Vi har ikkje evner til å skjønna noko som er så stort. For dersom Gud fins, er han det. Ergo kan ikkje vi små menneske (for vi er jo bitte små i den store sammenhengen) vite OM Gud fins, eller i så fall, vite noko OM Han. Livet er for kort til å kunne vite noko om noko som er uendeleg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 18. februar 2003 #40 Del Skrevet 18. februar 2003 Crazee: Kjempefine innlegg ovenfor! Virgo: Hvis du vil, kan du sende meg navn og adr. i en pm, så skal jeg sende deg en bokmål-bibel... (Jeg bruker bare nynorsk selv, så...) Ellers så finner du flere ulike bibelutgaver som ligger ute på nettet - www.bibelen.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå