Atmi Skrevet 24. april 2003 #261 Del Skrevet 24. april 2003 Må bare legge til at grunnen til at jeg prater om Norrøn Mytelogo av alle ting er fordi de hadde et skapelses dikt som het Ask og Embla. Og det minner veldig om historien og Adam og Eva. Tilogmed navnene ligner - er ikke det litt stilig egentlig? Jeg tror der er mye her vi hadde forstått dersom vi hadde fokusert på helheten i stede for å henge oss så vanvittig opp i våre egne deler Og så er det jo så spennende og da. Enten du velger se det som historie eller sannhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgitte242 Skrevet 24. april 2003 #262 Del Skrevet 24. april 2003 Ja, nettopp, fordi det er godt å ha noe å tro på.. Det gir en viss trygghet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 24. april 2003 #263 Del Skrevet 24. april 2003 Hvis man ser på ulike kulturers og religioners opprinnelsesmyter/skapelsesberetninger, finner man at veldig mange trekk går igjen - over hele verden, selv i de minst siviliserte områdene. Jeg tror at tankene omkring livets opphav og livets ende ligger grunnleggende i mennesket, og at man trenger ting å forholde seg til, noe som kan gi svar på spørsmålene vi sitter med. Jeg tror at mytene har oppstått på dette grunnlaget, og at det ikke er uttrykk for annet enn et inderlig ønske om å finne svar på noe vi ikke forstår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 24. april 2003 #264 Del Skrevet 24. april 2003 Hvis man ser på ulike kulturers og religioners opprinnelsesmyter/skapelsesberetninger, finner man at veldig mange trekk går igjen - over hele verden, selv i de minst siviliserte områdene. Jeg tror at tankene omkring livets opphav og livets ende ligger grunnleggende i mennesket, og at man trenger ting å forholde seg til, noe som kan gi svar på spørsmålene vi sitter med. Jeg tror at mytene har oppstått på dette grunnlaget, og at det ikke er uttrykk for annet enn et inderlig ønske om å finne svar på noe vi ikke forstår. Men hvorfor tror du da at navnene er så like i det diktet og i bibelen? Nå har jeg lett gjennom alt - men finner det visst ikke. Dessuten så jeg at det heter egentlig ikke Ask og Embla - det handler bare om dem. Det heter Voluspå. OG det er visst ikke eldre enn kristendommen. Så det var så langt jeg kom med det argumentet da :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 24. april 2003 #265 Del Skrevet 24. april 2003 Og så het jo ikke de første menneskene i bibelen heller adam og eva på det opprinnelige språket. Adam betyr jord eller no' sånt, og eva (opprinnelig noe sånt som adamma) betyr visst av jord. Nei det er veldig merkelig at det er sånn med disse mytene, at det er så mye likt...Men så er jo vi mennesker ganske like og da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scarlet Skrevet 25. april 2003 #266 Del Skrevet 25. april 2003 Ja, nettopp, fordi det er godt å ha noe å tro på.. Det gir en viss trygghet På hvilken måte gir det deg en trygghet..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 25. april 2003 #267 Del Skrevet 25. april 2003 Ja, nettopp, fordi det er godt å ha noe å tro på.. Greit nok, men da velger jeg å tro på noe som er litt mer realistisk. Bibelen er sikkert en hyggelig eventyr-bok, den... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scarlet Skrevet 25. april 2003 #268 Del Skrevet 25. april 2003 Livets datter: Helt enig!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 25. april 2003 #269 Del Skrevet 25. april 2003 Ja, nettopp, fordi det er godt å ha noe å tro på.. Det gir en viss trygghet Ingenting hadde skremt vettet av meg så mye som hvis alt det som sto i Bibelen var sant...... Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 25. april 2003 #270 Del Skrevet 25. april 2003 Nei det er veldig merkelig at det er sånn med disse mytene, at det er så mye likt...Men så er jo vi mennesker ganske like og da... he he. du finner faktisk de samme folkeeventyrene rundt omkring i verden også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 25. april 2003 #271 Del Skrevet 25. april 2003 Ivanka skrev:du finner faktisk de samme folkeeventyrene rundt omkring i verden også. Ja, ikke sant! Menneskene er noen finurlige vesener i alle fall - DET er noe jeg ikke er i tvil om... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Willow Skrevet 29. april 2003 #272 Del Skrevet 29. april 2003 Hehe - kjekt å se noen engasjerte mennesker Men du... Hvem har sagt at paganistens gud og de kristnes gud ikke er det samme? Bare sett fra to forskjellige sider? Bare spør, for jeg tror på begge deler jeg. Og jeg tror ikke på to Guder. Men jeg tror at den kraften jeg tror på er den samme som de kristnes Gud og som paganistenes moder (selv om de vel ofte sier moder jord) - jeg tror det ja... Blir så mye å forklare. Men hva sier du? I paganismen tror man på to Guder. Gudinnen og Guden som begge trengs for å skape balanse som jeg har skjønt. Og hvem som har sagt at det er en forskjell? De kristne og bibelen deres har gjort det Er forsåvet enig med deg i tanken rundt at Gud er kraft, men nå snakker vi om den kristne Gud slik prester og andre kristne ser han, og slik han står nevnt i bibelen Atmi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgitte242 Skrevet 30. april 2003 #273 Del Skrevet 30. april 2003 waco og livets datter, jeg har da aldri sagt at jeg tror på bibelen, har jeg det da? Jeg har heller aldri sagt at jeg tror på kristendommens Gud, eller Allah for den saks skyld. Menneskene har mange guder, tolkninger av "sannheten", påbud, regler og all annen styggedom som følger i kjølevannet av de etablerte religionene. Jeg er ikke religiøs! Men jeg har derimot bekjent meg til å ha en gudstro, hvilket i min begrepsverden er to helt forskjellige ting. Scarlet og care, jeg skal prøve å utdype hva jeg mener med at det å ha en gudstro gir meg trygghet. For det første, det å velge å tro på en Gud tilfører en åndelig dimensjon til mitt liv. Det gir meg en trygghet å tro at det finnes noe som er større enn meg selv. Jeg ønsker å tro at jeg er her for en grunn, jeg liker ikke å tro at vi mennesker bare er kjøtt og blod, at vi blir født og så dør, og thats it. Da jeg leste eksistensialistenes "bibel", Jean Paul Sartres "Kvalmen" i min pure ungdom ble jeg, nettopp ja, kvalm. Et livssyn som dette finner jeg usigelig deprimerende, det passer slett ikke for meg. Jeg velger å tro at vi også er ånd og sjel, at vi har muligheten for å følge en guddommelig plan for vårt liv hvis vi ønsker det. Innbakt i dette er også troen på at noe eller noen passer på meg, at det som skjer meg er en del av en plan, dvs. det har en mening og det skjer til mitt eget beste. Jeg må tilføye at jeg ikke har noe problemer å akseptere eller forstå mennesker som velger å tro på noe annet, det være seg naturvitenskapen eller "det gode" i mennesket. Dette er som sagt ikke-verifiserbare sannheter for den enkelte av oss, ingen har fasiten. For det andre, utsagnene «Gud eksisterer» og «Gud eksisterer ikke» er like meningsløse - ingen av dem kan verifiseres ved hjelp av sansedata. Det blir derfor opp til oss, i kraft av å være (mer eller mindre) tenkende mennesker å avgjøre om man ønsker å tro eller ikke. Enkelte filosofer har i den moderne tid hevdet at forestillingen om Gud ikke har noen praktiske konsekvenser overhodet - virkeligheten vil være nøyaktig den samme selv om Gud ikke eksisterer - og de forkastet derfor forestillingen om Guds eksistens. Andre filosofer har inntatt en annen holdning: mange mennesker har et følelsesmessig forhold til Gud, og for disse betyr Gud mye, for dem har forestillingen om Gud praktiske konsekvenser - forestillingen om Gud er derfor meningsfylt for dem. For disse er det derfor riktig å si at Gud eksisterer for den som tror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellapille Skrevet 2. mai 2003 #274 Del Skrevet 2. mai 2003 Det er helt åpenbart at mange mennesker har noe som jeg ikke har funnet enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 2. mai 2003 #275 Del Skrevet 2. mai 2003 Birgitte, synes det var vel sagt, og vel tenkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bare meg 79 Skrevet 2. mai 2003 #276 Del Skrevet 2. mai 2003 Tror ikke på noe bare på meg selv hehe :D Men det er nok mer der ute enn vi ser og vet (håper jeg) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisjeba Skrevet 4. mai 2003 #277 Del Skrevet 4. mai 2003 Ja, jeg tror på Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 5. mai 2003 #278 Del Skrevet 5. mai 2003 Sitat Ann Forup : "at buddhisme bør holdes utenfor dette" Helt enig! Buddhisme er en filosofi og ikke en religion som mange andre. Det går faktisk også an å både være kristen og buddhist... ------------------------ Crazee : Vet ikke helt om jeg forstod innlegget ditt.... Jeg sier her ikke noe vondt mot kristendommen. Sier heller ikke at jeg IKKE vil tro på den. Men jeg har fått så mange eksempler på kristne som mener det de tror på er det eneste rette. Det skal de få lov til å mene,- men å dermed mene at jeg gjør feil og kommr til helvete ? Det tar jeg faktisk som en fornærmelse! Jeg høres sikkert hyklersk ut for mange (?), men jeg tror alle guder er en gud,- jeg tror muslimene og hinduene og jødenes gud er den samme som de kristnes. Nå får jeg sikkert mye pepper her... Men jeg tror at alle som TROR, og ber, tilber de / den samme,- bare på forskjellig vis, og med forskjellige tolkninger. Skal jeg bli personlig, vil jeg nok heller tro på Guden og Gudinnen som sammen skaper balanse i verden og i naturen, og jeg tror også på naturen selv og Gaia,- jeg tror på ying og yang og at alle "guder" har en slags sammenheng og at vi sammen med guddommeligheter skaper verden som den er. Jeg heller nok mot paganismen i stedet for kristendommen. Dog, så finner jeg ro i kirken, og Guds hus er for meg en god og trygg tradisjon, og en del av Norges kultur. Derfor vil jeg hverken si at jeg tror eller ikke tro, at jeg er kristen eller ikke kristen. Også da dette er så forskjellig fra person til person, og til og med fra kristen til kristen. Det er mange forskjellige tolkninger av kristendommen og bibelen. Det gjelder også andre religioner. Men et spørsmål til de som er frelste / kristne : - MENER dere virkelig at et barn er syndig ? At arvesynden faktisk eksisterer ? DET finner jeg litt rått. Jeg mener at et barn faktisk er uskyldig når det blir født. Jeg mener alle barn har samme utgangspunkt når de er spedbarn og stort sett har de samme mulighetene personlighetsmessig og kulturelt. Husker også en episode som gjorde meg veldig lei meg,- jeg har alltid hatt livssynsundervisning på skolen, bortsett fra 1.klasse grunnskolen. Vi hadde en flott og ung lærerinne i musikk / musikk valgfag på ungdomsskolen. Hun er den beste læreren jeg noen gang har hatt, og hun fikk fram talenter i absolutt alle og gav oss tonnevis med selvtillit og styrke til å realisere oss selv. Men en dag kom hun inn i klasserommet under livssynsundervisningen for å gi en beskjed til læreren vår. Vi snakket om himmelen og helvetet, og hun kom med sitt syn. Hun mente faktisk at alle som ikke var frelste, kom til å havne i helvetet. Det gjaldt da over halvparten av musikk-klassen, og jeg kjente jeg øyeblikkelig fikk en følelse av sten i magen. Jeg tok det dengang som at hun ikke var så glad i oss likevel, som vi trodde. For det var en lærer som faktisk var nyutdannet og vi var hennes første "kull", og hun var så glad for at vi var så flinke og rolige og gav henne en så god opplevelse som lærer. DA følte jeg at alt bare raste,- vi var ikke gode nok for henne på en måte. Jeg ser litt annerledes på det nå og vet at vi hadde en god plass i hennes hjerte for det. Men jeg føler dette med synd og frelse, er så bombastisk og rått! Mener det ødelegger for å bygge broer og skaper uvennskap mellom mennesker. Jeg mener at et nyfødt barn er uskyldig,- skyld og synd kommer først senere i livet mener jeg! Hva med forbrytere og mordere ? Selv om de er døpte, så er de likefullt syndere når de begår disse udådene! Men en som ikke blir døpt og ikke er frelst kommer til helvetet okke som ? DET synes jeg er en skjevhet ved kristendommen, slik den praktiseres av mange. Jeg har også fått inntrykk av at verdensreligionene "konkurrerer" litt og skal være bedre enn de og de andre. Som at muslimer ser ned på kristne,- kristne ser ned på jøder, jøder ser ned på hinduer, osv... Det er selvfølgelig en generalisering, men jeg tror faktisk folk er mer like enn det de vil ha det til. Føler egentlig at jeg pådrar meg endel vrede fra de kristne i panelet nå, men håper likevel det er plass til min mening.... Noen som har lest / sett "The mists of Avalon" ? Man kan si at det synes Morgaine har på slutten, når kristendommen tar over hele England, og faktisk ser at Gudinnen og Guden / Kristendommen er noe av det samme, er mye likt mitt syn. Uansett så mener jeg at alle kan ha noe godt i seg, selv om de har en annen religion / levemåte enn meg selv. Jeg HATER begrepene arvesynd, og synd i det hele tatt og tror ikke Jesus tok på seg alle syndene til alle. Jeg mener folk gjør de umoralske tingene de gjør, og forhåpentlig ordner opp selv. Eller ikke ordner opp. Jeg mener menneskene har mer makt enn Jesus til å ordne opp for sin egen del(mitt personlige syn da) Jeg synes også det er vanskelig å tro at Gud er allmektig, - når det faktisk skjer så mye stygt og slemt her i verden, selv med de som er mest gudstro! Selv nonner og prester blir da rammet av kreft og smittsomme sykdommer ? Så,- mener dere kristne at Gud har forlatt dem ? At de ikke har riktig tro lenger og dermed blir syke ? Tenk litt på Svartedauden,- der ble omtrent alle i presteskapet og munkene syke,- fordi de hadde med bønn og hjelp å gjøre med de syke og dødende,- de pleiet og stelte de syke og som "belønning" ble de selv syke og døde.... Så da hadde de vel ikke en god nok tro, noen av de ? ? ? ? Eller ? I bibelen står det mye som jeg heller ikke liker så godt,- før skulle jo kvinner tie, og kun mannen snakke og handle. Kvinnen skulle også tuktes. Og vold var faktisk "lov" i diverse sammmenhenger. Mener da også at flere andre verdensreligioner har det samme av mer "skyggefulle" sitater og skrifter. Disse blir stort sett ikke fulgt nå, og det viser jo at ting forandrer seg og at Bibelen ikke blir fulgt til punkt og prikke... Alle har "sin" tolkning av Bibelen og skriftene. Hvorfor er det da slik at enkelte kristne ser ner på ikke-kristne og mener de kommer lukt til helvete når flere av "deres egne" tolker ting på en helt annen måte enn de selv, og SYNDER til og med ? Jeg mener også å ha hørt at i Guds hus, har alle sin plass, frelste eller ei. Mens andre mener at ukristelige mennesker ikke har noe der å gjøre, og bare de frelste er "gode" nok.... Dette at "alt annet enn MIN Gud, er djevelskap og hedensk". Der kommer det igjen, Crazee,- at alt annet enn det jeg tror på, er ondskap og djevelens verk. Det for meg, er forferdelig å høre! JEG tror i allefall ikke på dette. Synes det faktisk er vondt å høre slikt! Derfor kan jeg nok ikke kalle meg kristen. Tenk også på hvordan kristendommen, og så senere protestantismen kom til landet (og andre land), -> det kom med krig, plyndring, erobring og tvungen misjonering! Akkurat som DET er så hellig ? Hellig krig ? Har vi hørt det uttrykket før noe sted ? ER det så bra ? Bare til ettertanke.... Sikkert sterke ord for mange, men setter stor pris på en liten kommentar til mine erindringer :D Diva :stortsmil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 5. mai 2003 #279 Del Skrevet 5. mai 2003 Hei Diva. Leste ikke hele innlegget ditt, men tror jeg fikk med meg hovedpoenget. Jeg er kristen, og jeg er uenig i dåpssynet til den norske kirke. Jeg mener at små barn er uskyldige, rene. De er Guds barn. Jeg tror ikke at de blir det i og med dåpen. Jeg har en datter på 2 år. Hun er ikke døpt, men jeg håper at hun en gang selv vil velge å døpe seg, fordi hun ønsker å være en kristen. Jeg tror ikke ta mennesker blir frelst (blir kristne) i dåpen. "For av nåde er dere frelst, ved tro." Står det i Bibelen. Å være kristen har med tro og gjøre. Dåpen er en bekjennelse. Tror ikke at barna er født med arvesynd. De er kanskje født med en tilbøyelighet til å synde, men det er noe helt annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 5. mai 2003 #280 Del Skrevet 5. mai 2003 Hei smil Flott tilbakemelding :D Jeg synes det du sier høres veldig logisk ut! Hilsen Diva :kgsmil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå