Gå til innhold

Tror du på Gud?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ikke klart å tro på noe det ikke fantes beviser for, jeg trenger ikke bevise noe, men dog - jeg ser bevis hver eneste dag.

Ordet beviser brukes nok litt forskjellig ut fra hvilket ståsted man har. I naturvitenskapelig forstand finnes det ikke bevis for Bibelens skapelsesteori, jomfrufødsel, oppstandelse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men dere bidrar til å holde denne absurde religionen i gang. Tenk dere om. Les bøker, start med bibelen, og ta en kikk på kalenderen etterpå. Se, det er to tusen år siden. De fleste lovene og påstandene der er avvist og kastet på dynga for lenge siden.

Jess - over to tusen år siden HVA? Nemlig... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I asked Jesus: "How much do you love me?" "This much", He answered. Then He stretched out His arms and died. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest jente

Hah!!! Jeg er seer nummer 2000 på denne diskusjonen! Fett.... :lol: men jeg tror ikke på gud. Absolutt IKKE! Hvorfor skal man tro på noe som ikke finnes?? Det blir som å tro på julenissen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya
Hah!!! Jeg er seer nummer 2000 på denne diskusjonen! Fett.... :lol: men jeg tror ikke på gud. Absolutt IKKE! Hvorfor skal man tro på noe som ikke finnes?? Det blir som å tro på julenissen...

Mener du å antyde at du ikke tror på julenissen??? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - for å få litt balanse i desse argumeta: Å ikkje tru på Gud er som å stikka hovudet i sanden og tru at ingen ser deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adam1979

Det er to forskjellig slags tro. Den ene er den barnslige, den andre er den jeg forstår meg på. Den Gud dere snakker om vil bare ha en barnslig tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope! Tror ikke! Ikke på stjernene el julenissen heller, for den saks skyld....(bitter erkjennelse d m julenissen, men men....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relegiøs fundamentalisme vil alltid være et problem i samfunn som ikke er modne. Det resulterer i en del dumme handlinger som kvinneundertrykking og krig. Alle som støtter kirken eller presteskapet er med på denne prosessen. Saddam og Bush er begge relegiøse fundamentalister. Samvittighetsløse og "gudfryktige". Man bør vurdere å frata Gud rollen som allviteren. Om det finnes noe slikt som Gud så er det for dumt å tro noen kan opphøye seg selv til å forstå hans mening eller mene at han utgir bøker om det. Derfor kan man jo bare holde kjæft.

Til det h)/(%/&%/ (som kirken skapte) med Gud m.a.o....

Da blir det kanskje fred og slutt på undertrykking av kvinner også. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ingen kan fullt ut forstå Gud og hans mening. I følge Bibelen ser vi nå "som i et speil, i en gåte". Vil ikke akkurat si at Gud har utgitt en bok. Mennesker, inspirert av Gud, har skrevet ned historien om et folk (Israels folk, jødene), og historien om Jesus.

Ja, det har blitt og blir gjort mye rart i kristendommens og andre religioners navn. Men det betyr ikke at Gud støtter det som blir gjort og sagt. Gud er ingen kvinneundertrykker. Hvem er det forresten som bør vurdere å frata Gud rollen som allviter? Kjenner ingen som mandat til å gjøre det...

Får jeg spørre hvor gammel du er Harry? Jeg bare lurer på det. På en måte kan du virke reflektert, på en annen måte en smule barnslig... (ikke ta det ille opp :wink: )

Smil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en tviler av natur. Tror ikke ting før jeg har fått det bevist, men jeg utelukker heller ikke muligheten for at Gud kan eksistere. Men hvis Gud finnes, så tror jeg hun er en kvinne

-tvileren- :rosaengel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke på den kirkelige gud slik de framstiller han/henne (androgyn?) - mulig Jesus har eksistert - da var han i så fall både sosialist og hippie, og hadde healerkrefter.

Men at presten skal fortelle meg at kvinner skal tie i forsamlinger, at jeg ikke fikk stjerne på søndagskolen fordi vi var på skitur ute i den fine naturen - at bare de troende kommer til "himmelen" - den kjøper jeg ikke.

Tror på det gudommelige i alt som eksisterer, alt i naturen som vi er en del av og prisgitt. Bibelen er forresten omskrevet utallige ganger - av mennesker (menn) - ikke av det man kaller gud.

Hva skal jeg forresten gjøre alene i himmelen? Alle mine kompiser kommer jo til helvete... :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart. Det som er et tema for meg er ikke om Gud finnes. Det er "Hvem er Gud"

Jeg tror at Gud er alt, og at denne Guden i bibelen ikke er noe mer Gud enn guden til Irakerne for å si det slik. Jeg tror at alle Guder er den samme guden. OG jeg tror at Gud egentlig er kraft - kjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ingen kan fullt ut forstå Gud og hans mening. I følge Bibelen ser vi nå "som i et speil, i en gåte".  Vil ikke akkurat si at Gud har utgitt en bok. Mennesker, inspirert av Gud, har skrevet ned historien om et folk (Israels folk, jødene), og historien om Jesus.  

Ja, det har blitt og blir gjort mye rart i kristendommens og andre religioners navn. Men det betyr ikke at Gud støtter det som blir gjort og sagt. Gud er ingen kvinneundertrykker. Hvem er det forresten som bør vurdere å frata Gud rollen som allviter? Kjenner ingen som mandat til å gjøre det...

Får jeg spørre hvor gammel du er Harry? Jeg bare lurer på det. På en måte kan du virke reflektert, på en annen måte en smule barnslig... (ikke ta det ille opp  :wink: )

Smil

Enda en som "forstår" gud? Det ser ut til at verdens gudebilde nå er en en gud som ligger på en freudiansk benk hvor alle som opphøyer seg til å vite meningen med livet og guds vilje sitter som hobbyfreudianere og gjør sine notater i hellige skrifter de senere bruker til å tøyle befolkningens vilje.

Relegiøse fanatikere og til og med tilhengere, bruker mange teknikker for å legge folk under seg. Nedlatenhet - generell seksuell trakkasering - samvittighetfordømmlser og tilgivelser som belønning. Alle kan frata gud rollen som allviter like fullt som relegiøse utbyttere har lillagt gud det høyeste og evige. Det er på tide Gud kommer seg tilbake til det helvete prestene og kirken har skapt for ham og det de påstår er hans mening.

Gud vil opphøre. Gud er bare et våpen som brukes av onde mennesker i "hans" navn.

Fjern relegionen (og det er i ferd med å skje) så blir det ansvar medmmenesklighet og samliv på et reelt og godt nivå.

Min alder? Jeg er gammel nok til å ha en mening. Og ung nok til å stå for den lenge. Din da? Du virker ærlig talt ikke så veldig moden og reflektert.

Ikke vondt ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, Asterism.  

Kjærlighetskraft.

Og evigheten er jo ikke annet enn en mengde små øyeblikk.

Hmmdu burde stupme røyken Vega. Sånt er skadelig. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det kanskje fred og slutt på undertrykking av kvinner også.  :evil:

Aggresjon og ufred er mye eldre enn religion. Aggresjonen er nedlagt i oss fra naturens side, men vi å arbeide for å begrense dens skadevirkninger. Er forøvrig ateist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke på den kirkelige gud slik de framstiller han/henne (androgyn?) - mulig Jesus har eksistert - da var han i så fall både sosialist og hippie, og hadde healerkrefter.

Berre mulig han har eksistert? Jesus er ein historisk person, det må du leva med. Dei eldste manuskripta som er funne av dei som utgjer nytestamentet er skreve relativt kort tid etter hendingane. (Til samanlikning er det andre verk, som t.d. av Julius Cæsar, som ingen dreg i tvil ektheten av - sjølv om det eldste manuskriptet me veit om er skreve 400 år etterpå...)

Og å skulla vera usikker på om ein skal bruka Han eller Ho om Gud: Jesus kalla Gud for Far. Han lærte oss å be "Fader vår" - ikkje Moder vår. Det burde gi visse hint til dei som ikkje er alt for usikre på forplantingslæra.

Men at presten skal fortelle meg at kvinner skal tie i forsamlinger,

Leste ei forklaring på akkurat det der, som gjekk på "Eg veit det ikkje er så ofte de er saman med andre kvinner, men høyr no etter og ikkje prata om strikkeoppskrifter under forkynninga."

Det var forresten fleire kvinner som var aktive forkynnarar, trass i mannssjåvinistar og kjønnsroller. Jesus sjølv hadde heller ikkje noko til overs for at kvinner skulle haldast utanfor; Han kjefta på den slags oppførsel.

at jeg ikke fikk stjerne på søndagskolen fordi vi var på skitur ute i den fine naturen

Jaja, la no søndagsskulen ha sine reglar. Livet går vidare.

- at bare de troende kommer til "himmelen"

It's a tough life.

Du har valget.

- den kjøper jeg ikke.

Om eg set opp ein konkurranse, så må ein delta om ein skal vinna - uansett kor mange som trur det ikkje er nødvendig. Nytar ikkje å berre troppa opp på premieutdelinga og tru dei får premie berre fordi dei oppdaga at det faktisk var fine premiar.

Gud driv rettnok ikkje noko konkurranse, og så lenge du er i live kan du komma deg inn på rett veg.

Det er i grunnen ganske enkelt: Vil du komma til himmelen, så har Gud masse hjelp å tilby - og det nyttar ikkje å greia seg på eiga hand.

Tror på det gudommelige i alt som eksisterer, alt i naturen som vi er en del av og prisgitt. Bibelen er forresten omskrevet utallige ganger - av mennesker (menn) - ikke av det man kaller gud.

Mange har sagt at Bibelen er omskreve fleire gongar. Den einaste som har prøvd å koma med noko slags grunnlag for dei påstandane, viste til at munkane dreiv korrekturlesing når dei kopierte Bibelen for hand.

Kanskje du har meir å fara med? Men då må du visa det. Ei løgn blir ikkje sanning om du gjentek ho mange nok gongar, sjølv om mange byrjar å tru på ho.

Hva skal jeg forresten gjøre alene i himmelen? Alle mine kompiser kommer jo til helvete...  :kul:

Er du no så sikker på det? Har du ikkje følgt med på debatten her heime, om at på grunn av forestillingane som knytter seg til helvete, så bør ein bruka namnet brukt på originalspråket: Jehenna.

Det er forresten søppelhaugen.

Forresten, det der med religiøs fundamentalisme som er nemnd i andre innlegg: Dei mest fanatiske har eg inntrykk av er dei som ikkje anser seg sjølv som religiøse. Tenk over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...