smil Skrevet 26. mars 2003 #221 Del Skrevet 26. mars 2003 Alle ikke-troende er potensielle troende... Å være kristen handler ikke om å opphøye seg selv og tro at en er perfekt. Tvert i mot. Det handler om å erkjenne at en selv ikke strekker til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harrry Skrevet 26. mars 2003 #222 Del Skrevet 26. mars 2003 Alle ikke-troende er potensielle troende... Å være kristen handler ikke om å opphøye seg selv og tro at en er perfekt. Tvert i mot. Det handler om å erkjenne at en selv ikke strekker til. Joda det er jo en søt erkjenelse det og faktisk er det slik at de fleste går inn i et gudsforhold med en slik innstilling. Problemet er at de også legger seg åpen for hugg av ledere og psykopater som mener der er "broren til gud" eller i det minste sier "alt jeg gjør er Gus vilje. Derfor må du være enig med meg i alt jeg gjør og gjøre alt jeg sier." Men de fleste er uskyldige trengende troende i all sin enkelhet. Men de er sårbare og jeg er skikkelig redd på deres vegne. Derfor blir jeg forbannet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 26. mars 2003 #223 Del Skrevet 26. mars 2003 Harry: Er faktisk enig med deg en del (utrolig nok ) Mange, eller i hvert fall en del troende (det være seg kristne, muslimer eller andre), glemmer å tenke selv, og tror blindt på alt som lederen sier. Sammenhenger hvor uenighet og forskjellighet ikke aksepteres, bør en derfor styre unna. Ha en fin kveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harrry Skrevet 26. mars 2003 #224 Del Skrevet 26. mars 2003 Phuuuu... Godt jeg slipper å være en slikk sinnatagg hele tia da. Det finners heldigvis tenkende reflekterte mennesker også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 26. mars 2003 #225 Del Skrevet 26. mars 2003 Du ser jo litt sinna ut på bildet da, men skinnet kan bedra :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harrry Skrevet 26. mars 2003 #226 Del Skrevet 26. mars 2003 Du ser jo litt sinna ut på bildet da' date=' men skinnet kan bedra :D[/quote'] Nå ja, han der er vel mest en sånn sofagris. Han har det mest i utseende (det med sinne) men kondisen holder ikke helt... og er nok en en slik chiuwava fillern shuwava shuivava.. sånn liten hybekanin med bein for pokker... på bunnen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harrry Skrevet 26. mars 2003 #227 Del Skrevet 26. mars 2003 Du ser jo litt sinna ut på bildet da' date=' men skinnet kan bedra :D[/quote'] Nå ja, han der er vel mest en sånn sofagris. Han har det mest i utseende (det med sinne) men kondisen holder ikke helt... og er nok en en slik chiuwava fillern shuwava shuivava.. sånn liten hybekanin med bein for pokker... på bunnen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 26. mars 2003 #228 Del Skrevet 26. mars 2003 Var på vei til å legge meg nå, men måtte se om du hadde skrevet noe mer til meg Men nå sier jeg god natt til chiuwava fillern shuwava shuivava og til alle andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 26. mars 2003 #229 Del Skrevet 26. mars 2003 Crazy skriver. "Poenget mitt er uansett: Uansett kva menneske seier, det er Gud som fortel oss korleis me skal leva. Det vil si at om gud ber deg drepe så gjør du det? Du har fått med deg kva Gud eg trur på? Det er han som bl.a. gav oss bodet "Du skal ikkje drepa." Som eg nemnde tidlegare i tråden, så summerte Jesus opp alle levereglane i følgjande to bod: 1. Du skal elska Gud over alt. 2. Du skal elska nesten din som deg sjølv. Om du greier å få noko negativt ut av det, vel - då må du ha eit dystert menneskesyn. Det har ikkje eg, eg prøver så godt eg kan å leva opp til dei to boda. Eg prøver å sjå det gode i alle, eg prøver å behandla alle med respekt, eg prøver å ikkje ha fordommar, osv. Det kan vera vanskeleg av og til. (Kor lett er det å elska folk som drep, stel, baksnakker deg, lyg til deg - og om deg; Folk som du kanskje vil kalla onde...?) Alt dette har eg skreve i denne tråden. Om religiøse leiarar skulle seia det er rett å drepa enkelte personar: Høyr på kva Gud seier. (Du skal ikkje drepa, sant?) Menneske kan feila, så det er ikkje lurt å følgja blindt det andre seier. Sjekk sjølv om det er rett. Eg er klar over at det finst grupper og sekter som er både ekstreme og fundamentalistiske. Fleire kallar seg kristne sjølv om det dei trur på ikkje har mykje med kristendomen å gjera - men totalt sett er dette berre ein liten del. Å dømma alle kristne på grunnlag av kva ein relativt liten del (som kallar seg kristne) seier og gjer, det blir feil. Dette har eg òg skreve i denne tråden. Så vidt eg har fått med meg, så er du faktisk einig i det eg seier over. Bortsett frå den delen med å tru på Gud, då. At eg personleg trur på Gud gjer ikkje dei same handlingane dårlege samanlikna med om du skulle gjera dei. Ikkje skulle det vera skremmande for deg heller, særleg sidan eg ikkje prøver å tre trua mi nedover hovudet på deg (eller andre,) heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2003 #230 Del Skrevet 27. mars 2003 Sitat:Å vise kjærleik til og godta alle, uansett kjønn, legning, rase, whatever - det er eitt av dei to viktigaste boda han fortalte oss. Er det ikke slik i dag at dersom du er homofil/lesbisk og prest kan du risikere å sitte uten jobb dersom du bestemmer deg får å vise verden hvem du er!!?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scarlet Skrevet 28. mars 2003 #231 Del Skrevet 28. mars 2003 Nei, jeg tror ikke på Gud. Jeg har ikke noe forhold til noen som helst religion, og kommer ikke til å få det heller. Jeg er anti-religiøs, og sånn er det bare. Med det mener jeg at jeg er personlig i mot å ha noen som helst religion. Hvorfor? Jo, fordi jeg mener det at man skal stå på sine egne bein og ikke trenge å ha en såkalt gud å støtte seg opp mot i medgang/motgang, eller hva man nå enn vil bruke det til. Det bruker jeg heller mine medmennesker til hvis jeg har behov for det... Jeg respekterer mennesker som har en religion, eller hva de nå enn skulle tro på, men da forventer jeg også at de respekterer mine meninger. Her om dagen kom det f.eks. en glad-kristen bort til meg på Karl Johan og sa at han mente han så at jeg hadde Guds kraft i meg, og han ville be for meg. Jeg sa klart i fra at jeg ikke var interessert i det, men han ga seg ikke... Sånne ting blir så utrolig feil!! Man skal ikke prakke på andre sånne ting hvis de ikke er interessert. De som er kristne er/blir kristne. Jeg vet jo det at det er mange som blir kristne av å f.eks høre på en misjonær, eller på en annen måte blir påvirket til å bli det, men uansett... Så på Torsdagsklubben i går med Thomas Gjertsens innslag der han gikk fra dør til dør ög fortalte folk om hvordan det er å være ikke-kristen, og prøvde å omvende folk til å bli det...hehe, det var ganske gøy faktisk! Gøy å se på reaksjonen til enkelte kristne..de ble sure fordi han gikk fra dør til dør med det. Men gjør ikke mange av de kristne det med sin tro da?! Heh.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. april 2003 #232 Del Skrevet 6. april 2003 Men gjør ikke mange av de kristne det med sin tro da?! Med tanke på at det finnes over 1 mrd kristne, så er det vel ikke SÅ mange som går fra dør til dør... Selv tror jeg på Gud, og trenger ingen bevis, det er derfor jeg TROR og ikke VET. Går ikke i kirken, leser ikke i Biblen, banner litt og er vel ellers ganske normal. Men jeg gleder meg til et liv etter døden, da skal jeg møte igjen bla. morfar! Har venner som ikke tror som misunner meg at jeg kan tenke slik, for de synes det er så trist at alt skal ta slutt, og å forsone seg med at folk blir borte. Hjelper det da å ha tro på seg selv slik mange mener er så viktig? Jeg har også tro på meg selv, da jeg tror at mennesket er gitt ansvar av Gud til å handle rett utifra hans råd. Mao: krig er menneskets feil, ikke religionene. Er vel ellers litt selektiv: tror eks ikke på helvete... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trulselinemor Skrevet 6. april 2003 #233 Del Skrevet 6. april 2003 Nei jeg gjør ikke det. Men jeg har naboer som prøver å fortelle meg hvor viktig gud er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mel Skrevet 6. april 2003 #234 Del Skrevet 6. april 2003 Hjertet mitt vet hva Gud er for meg, og at Det finnes. Hjernen min er heldigvis intelligent nok til å vite at hjertet har best kompetanse i sånne spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 7. april 2003 #235 Del Skrevet 7. april 2003 Hjertet mitt vet hva Gud er for meg, og at Det finnes. Hjernen min er heldigvis intelligent nok til å vite at hjertet har best kompetanse i sånne spørsmål. Det var fint sagt, Mel. Tror det gjelder for meg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heddy Skrevet 7. april 2003 #236 Del Skrevet 7. april 2003 Hjertet mitt vet hva Gud er for meg, og at Det finnes. Fint sagt, dette gjelder for meg også. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 7. april 2003 #237 Del Skrevet 7. april 2003 jeg må le meg ihjel når kompisen min Are i fylla skal gjøre kål på kristennorge; etter d jeg leser her er d ikke mye å gjøre kål på.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellyan Skrevet 11. april 2003 #238 Del Skrevet 11. april 2003 Jeg kan ikke la være å tro.... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scarlet Skrevet 15. april 2003 #239 Del Skrevet 15. april 2003 Donpedro: Vel, det er faktisk ganske mange som går fra dør til dør og forteller om Jesus og om det å være kristen. At ALLE gjør det, det har jeg ikke sagt. Crazee: Fint at du prøver å se det gode i alle mennesker, men du har vel funnet ut du også at det faktisk er noen som ikke er bare gode og snille? Elske din neste som du elsker deg selv? Vel, det er vel greit nok det, men for min del så er det faktisk mennesker jeg bare ikke klarer å være sammen med, og det er faktisk bare sånn vi mennesker er. Grunnen til det er at man kan faktisk ikke kan gå bra sammen med absolutt alle man møter på livets vei. Det gjelder vel deg også det? Å se verden gjennom rosa brilleglass tror ikke jeg er så veldig sunt... Og ikke ha fordommer mot andre mennesker det klarer jeg fint uten å tro på Gud og å høre på det Gud visstnok skal ha sagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myagi Skrevet 15. april 2003 #240 Del Skrevet 15. april 2003 Nei,jeg tror ikke på gud. Jeg tror Jesus har levd,men jeg tror noen har juksa litt ett sted med historien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå