Gjest Nepolia Skrevet 1. mars 2003 #121 Del Skrevet 1. mars 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinocchio Skrevet 1. mars 2003 #122 Del Skrevet 1. mars 2003 Ønsker bare å si at jeg ikke dømmer noen uansett tro. Dømmer derimot hver enkelt utifra deres egne små stier her på kloden. Men, nei tror ikke. Rett og slett fordi det er ulogisk. Altså sett ut fra hva som har skjedd på planeten vår frem til nå. Derimot har jeg stor forståelse for at nesten alle på f. eks. 1700 tallet trodde. Har du lest bibelen så blir du også imponert over alle århundredes arbeid som ligger bak. Og legger du til kultur og hva familie mente, så ble det vanskelig å stå frem som en opprører. Den gang. Det var få opprørere før vår tid. Til gjengjeld er det i vår tid dødsenkelt å være det! Det er bare å følge strømmen, så er man liksom intellektuell. Men poenget mitt: Nei, jeg tror ikke, men synes heller ikke det er hipt å ikke tro.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 1. mars 2003 #123 Del Skrevet 1. mars 2003 man kan ikke bare ta ut deler av det man syns hører ok ut, og velge bort resten..det virker som mange lager seg sin egen Gud og former ham etter det som passer til dem..slik som f.eks Virgo skriver.... Nei, jenter og gutter vi har nok ingen annen enn oss selv å regne med... selv om det hadde vært veldig forlokkende å hatt en som hadde passet på oss... for det første, hvorfor kan vi ikke det? du sier jo selv bibelen er skrevet i "narkorus", og av mennesker, hvorfor skal DE ha rett? hvorofr skal vi absolutt følge DERES retningslinjer? for det andre, jeg blir litt irritert på bastante uttalelser om dette temaet, for det er INGEN som vet med sikkerhet hva som fins og ikke fins. ingen kan komme å si at gud IKKE finnes, slik som du gjør nå. men heller ingen kan si at han FINS. derfor blir det en litt meningsløs debatt, men det er jo gøy og da jeg tror, men ikke på den bibelske gud, men på en høyere makt. ikke fordi jeg er en svak person, jeg regner meg selv som utrolkig ressurssterk! synes det er direkte frekt å si at folk som tror er svake mennesker som ikke tror på seg selv. at dere ikke eier skam? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 1. mars 2003 #124 Del Skrevet 1. mars 2003 og en ting til: det at det skulle være GUD som står bak all jævelskapen? det er jo å frata menneskene skyld for alt. det er jo MENNESKENE som står bak alt. hvorfor skulle gud være barnevakt å passe på alle menneskene? slutt å skylde på gud og se dere heller i speilet (nå snakker jeg til mennesker generelt). Iset (som ikke er kristen, men som blir så oppgitt av at alle skal skylde på gud når noe trist skjer ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2003 #125 Del Skrevet 1. mars 2003 Det finnes to makter i denne verden. En ond og en god. Gud har skapt menneskene, men samtidig har han ikke skapt det onde. Selv om vi mennesker er onde. (Født med arvesynd, dvs uten gudsfrykt osv) Altså det onde som skjer i verden er ikke Guds verk. Hvorfor lar Gud det onde skje da, når han er allmektig? Kan en spørre seg. Det er et problem (det ondes problem) som kan være vanskelig å forstå. Men, sett det slik: Dersom Gud skulle utrydde det onde ville vi mennesker for det første ikke ha fri vilje. Vi hadde med andre ord vært som noen viljeløse dukker. For det andre, hvis Gud skulle utrydde det onde, ville han utryddet oss mennesker! Vi er onde, født med arvesynd. Men, som sagt er det mye her som ennå ikke er oppklart med det ondes problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2003 #126 Del Skrevet 1. mars 2003 Nei jeg tror ikke på noe som IKKE finnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiqa Skrevet 4. mars 2003 #127 Del Skrevet 4. mars 2003 Jeg er uvenner med Gud akkurat nå. Jeg synes ikke han tar noe godt vare på meg. Føler meg ikke så trygg lengre, og det er ikke noen god følelse. Så, ja, jeg tror det finnes en slags energi/kraft/noe større enn meg. Jeg orker ikke å legge ut om det, men sånn er det for meg. En slags "Gud" finnes. Men han e'kke noe ålreit. :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinocchio Skrevet 4. mars 2003 #128 Del Skrevet 4. mars 2003 Noe må jo finnes. Det må ligge en tanke bak sommerpels og vinterpels og alle de andre milliarder av bittesmå logiske finurlighetene. DET vet vi at mennesker ikke har laget. Derimot bibelen? Jeg elsker å skrive. Jeg skulle likt en kveld med opphavsmannen og et par flasker rødvin.. Han kunne sikkert ha lært meg noen triks.. Men sommer/vinterpels? Hvem han eller hun eller det er for noe? Tror jeg aldri vi får vite. Ikke engang når vi reiser til sentrum av Melkeveien med hundreganger lysets hastighet en gang kanskje mot slutten av dette årtusenet og med en fullstendig følelse av makt, kommer vi til å ha peiling.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbie Skrevet 4. mars 2003 #129 Del Skrevet 4. mars 2003 Om jeg tror på Gud? Nei! Det er lenge siden jeg sluttet og tro på eventyr gitt! Ismen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 4. mars 2003 #130 Del Skrevet 4. mars 2003 synes det er veldig ufint og arrogant av deg å si det på den måten. direkte FREKT er det, og jeg blir så forbanna! har du ikke skam? greit dette er et forum der man skal dele meninger, og meninger er fritt, men det går an å vise folkeskikk. herregud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbie Skrevet 4. mars 2003 #131 Del Skrevet 4. mars 2003 Men i jøssenavn da???!!! Var det meg du siktet til?? Jeg må da for svarte få ha min egen mening om dette temaet? Ismen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 4. mars 2003 #132 Del Skrevet 4. mars 2003 ja det var deg jeg siktet til. det er greit du skal ha din egen mening, jeg er ikke kristen selv, men å kalle det eventyr, det synes jeg var frekt. bare måten du formulerte deg på. bare min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbie Skrevet 4. mars 2003 #133 Del Skrevet 4. mars 2003 Frekt? I forhold til HVEM? Er det frekt å si at julenissen er en eventyrfigur også da,eller tror du kanskje på ham også? Jeg må få mene og si hva jeg vil uten at du skal fly i trynet på meg. Neimen ikke rart det er krig i verden! Ismen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 5. mars 2003 #134 Del Skrevet 5. mars 2003 Frekt? I forhold til HVEM? I forhold til dei kristne, kanskje? Når du ordlegg deg på den måten kan det tolkast som mangel på respekt. Er sikkert det som var poenget. Er det frekt å si at julenissen er en eventyrfigur også da' date='eller tror du kanskje på ham også?[/quote'] Kvifor så ilter? Men tenk deg følgjande scenario: Ein liten unge gledar seg SÅÅÅ masse til jul, for då kjem julenissen med pakkar. Vil du le og kalla det eit eventyr? Eller vil du visa litt meir takt og tone/respekt og lata ungen få bli i trua? Og - korleis uttalar du deg om andre trusretningar? Berre litt nyfiken, for eg har lagt merke til at fleire som seier dei respekterer andre sine religionar gjer ein unntak for dei kristne... Nei - du for jo fort tilbake òg og sette deg i forsvar. Berre ein liten observasjon... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbie Skrevet 5. mars 2003 #135 Del Skrevet 5. mars 2003 At barn tror på eventyr,det er EN ting,men at voksne gjør det...... Fra spøk til alvor: Jeg respekterer selvfølgelig at folk er kristne,de må da få mene og tro hva de vil. Jeg trodde bare at det gjaldt meg også,men der tok jeg visst feil! Ismen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pink Skrevet 5. mars 2003 #136 Del Skrevet 5. mars 2003 Nei, jeg tror ikke på Gud. Har min egen lille tro jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 5. mars 2003 #137 Del Skrevet 5. mars 2003 Grunnen til at noen tror på Gud er at dem ikke tror så mye på seg sjæl. Eller for å si det sånn at dere forstår, det er deilig å kunne referere til noe man skal slippe å bevise. Når jeg hører slike dustekommentarer som ingen arkeologer, vitenskapsmenn eller forskere har kunnet motbevise bibelens ord. Allerede Gallileio beviste at jorden går rundt solen selv om han måtte nekte for paven og geistlighetens overtro, men dog går den visket ham... Akkurat slik er det Craazy, selv noen nekter å tro på virkeligheten til fordel av en "ingen kan tegne hans ansikt" og annet svada som manifester han som et ikon. Sinaiberget til jerusalem tar ikke førti år, og havet som ble skilt kan like gjerne være rødehavet i en storm. At dødehavet er dødt skyldes saltinnholdet, og man kan under visse omstendigheter flyte på den (da jesus gikk på vannet). En jomfrufødsel av en engel forklares ut av en god gammeldags løgn, det meste tyder på at maria har hatt seg en annen, siden jesus lå i marias mage må også en sædcelle ha bli ført opp hennes eggstokk, elemntær biologi, alle lærer dette på barneskolen. Første bud lyder, man skal ikke ha andre guder enn meg. Bare den er irrasjonell og lite logisk, hvis man virkelig er allmektig trenger man heller ikke selvbekreftelse. Forresten skapte ikke gud mennesker, kinakål og andre grønnsaker. (da kinakål kom etter menneskene). Bibelen begynner med I begynnelsen. Man kan ikke starte en bok slik, for det er ingen ting som heter I begynnelsen, for det var nemlig en tid FØR BEGYNNELSEN. Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 5. mars 2003 #138 Del Skrevet 5. mars 2003 Blir så oppgitt over denne kveruleringen. Dersom det å tro på noe (Gud i dette tilfellet) kan hjelpe noen til å ha det bedre med seg selv og leve et bedre liv - så må de da få lov til dette uten at det kalles å tro på eventyr, eller at man da skal dra frem ting som man ikke kan bevise. Hvorfor må man bevise så masse? kan man ikke bare godta at det står skrevet - at ikke alt kan bevises ..... Jeg føler en trygghet ved å tenke på at det finnes en Gud som er der for oss mennesker - som hører på oss og passer på oss. For meg er det nok. Trenger ikke å bevise alt som står i Bibelen - det er heller ikke alt i bibrelene jeg tror på - men for MEG er det godt likevel. Å kalle denne "følelsen/troen/tenkingen" min for å tro på eventyr synes jeg er nedlatende og ufølsomt. De som ikke tror har full rett til det - men det er da ikke nødvendig å drive å prike på de som tror? *sukk*.... Ble langt dette - det var ikke meningen i utgangspunktet ..men sånn går det når man lar seg rive med ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 5. mars 2003 #139 Del Skrevet 5. mars 2003 Jeg liker sitatet fra Nitszche: De som ønsker sjelefred og lykke, må tro og gi inn for religionen, mens de som ønsker å søke sannheten, må gi avkall på sinnsroen og vie sitt liv til undersøkelser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
coda Skrevet 5. mars 2003 #140 Del Skrevet 5. mars 2003 Av og til skulle jeg ønske det var slik, care. Men jeg vet at jeg aldri kunne slått meg til ro med "sjelefred" på bekostning av sannheten. Jeg ser på meg selv som heldig, jeg har sjelefred og jeg kjenner sannheten. Jeg har lykke, men jeg kan likevel drive med undersøkelser. Og Waco - jeg har til og med stor tro på meg selv! Jeg hadde ikke klart å tro på noe det ikke fantes beviser for, jeg trenger ikke bevise noe, men dog - jeg ser bevis hver eneste dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå