Gå til innhold

Vinrødt/lilla eller sjøgrønt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg planlegger oppussing av soverommet mitt, og klarer ikke helt å bestemme meg for farge.

Leiligheten min ligger i øverste etasje i et gammelt "sørlandshus", og jeg har dermed panelt skråtak på soverommet. I tillegg er det en stygg 80-tallstapet med relieffmønster i gusjerosa etc. der fra før. Langs kortveggen motsatt fra skråtaket er det en hel rad med enkle hvite garderobeskap.

Planen er noe inspirert av 1001 natt, altså rimelig maksimalistisk i stilen. Men økonomien akkurat nå tillater ikke noe mer omfattende enn en omgang med maling. Det som er sikkert, er at skråtaket skal males eggehvitt (som alle de andre skråtakene i leiligheten). For å visuelt gjøre rommet lenger, har jeg tenkt å male kortveggene i den samme hvitfargen.

På veggene maler jeg rett oppå den gamle tapeten. Den sitter godt, og mønsteret er ikke så verst når jeg bare kan kvitte meg med fargene. Men jeg har altså tenkt å male både langveggene + de hvite skapdørene i to ulike nyanser av samme farge. Mørkest på skapdørene, lysere nyanse på veggene. På skapdørene har jeg i tillegg planer om å stemple bordmønster i gull-lasur for å få litt mer glitter og stas.

Først var jeg helt sikker på at jeg ville ha lys sjøgrønne vegger og mørkere sjøgrønne skapdører. Men i dag begynte jeg plutselig å lure på om vinrødt/lilla ville være kulere. Noen synspunkter for å hjelpe meg med tankene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

...

Endret av Asti
Skrevet
Når man skal male, kan det være lurt å først finne tilbehøret (sengetøy, puter, gardiner e.l.), for det er lettere å tilpasse malingen til tilbehøret - enn omvendt. :)

Jeg har allerede noen sånne "key elements" av interiøret på plass, nemlig. Jeg har et aldeles fantastisk sengeteppe i offwhite/krem/beige fløyel og silke, med noen gullbroderier. Og jeg har tynne, hvite gardiner med et bredt gullbrokade-felt som passer kjempegodt til sengeteppet. Men i og med at grunnfargene hvitt og gull er såpass nøytrale, står jeg relativt fritt til å velge.

Jeg har også tenkt at grønt er en behagelig, rolig farge. Men jeg tror ikke en lilla-rød er for "rød" til at det blir problematisk heller, så jeg er akkurat like langt. Særlig fordi jeg liker begge fargene like godt! :ler:

Skrevet (endret)

...

Endret av Asti
Skrevet

Ja, se der. Den siste linken viste i alle fall hvor lekkert lilla kan være... :klø:

Skrevet (endret)

Jeg syntes lilla og dyprød/vinrød er en nydelig kombinasjon, gjerne med et og annet (brent) oransje element også. Passer veldig godt sammen med gull, silke og skaper en lun følelse.

(har litt samme problemstilling selv; vår soverom er lite og all sunn fornuft sier meg at vi burde ha det som nå; lyst og enkelt. Men jeg har litt lyst til å lage et lunt og intimt rom i lilla/dyprødt)

Endret av Mie
Skrevet

Ja, jeg heller mer og mer mot lilla, kjenner jeg... Og med litt innslag av kobber eller noe... *tenker*

Skrevet

Jeg hadde tatt vinrødt/lilla. Det er sånn jeg vil ha det på soverommet mitt.

Men i bunn og grunn ender det med hva du trives med.

Skrevet

Det er en helt lys, lys farge som heter dis som passer utrolig godt til lilla. Har du mørkt eller rødlig treverk (kirsebær) så blir det bare helt lekkert.

Skrevet

Jeg elsker lilla, så jeg ville gått for det :)

Skrevet

Jeg ville gått for sjøgrønt, -helt klart. Gjerne en som er litt "varm" hvis man nå klarer å få til en varm sjøgrønn :ler: . Jeg tror det er en farge det tar lenger tid å gå lei av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...