Skyfri Skrevet 19. januar 2007 #1 Skrevet 19. januar 2007 ...jeg hadde fysioterapi noen ganger på en vond skulder i fjor - nå skal jeg søke uføreforsikring.. vil denne behandlingen av skulderen hindre meg i å få det?? for 3 år siden var jeg også sykemeldt ca 2 mndr i forbindelse med pleie av min dødssyke mor, og pga sorg (dvs depresjon ble diagnosekoden) da hun døde. noen som har hatt lignende "sykehistorie" og søkt uføreforsikring? fikk dere forsikring eller ei?? ..eller kanskje noen som jobber i forsikringsbransjen som kan svare?
Wildy Skrevet 19. januar 2007 #2 Skrevet 19. januar 2007 Jeg har hatt divese sykehusopphold og skader, men ingen kroniske sykdommer, ei heller depresjon. Var sykemeldt en gang i fjorten dager fordi jeg var helt utkjørt, men legen satte diagnosen til virus ett-eller-annet. Jeg hadde litt trøbbel med å få uføreforsikring, mest på grunn av alle skadene jeg har hatt. Forsikringselskapene er visst ikke så glad i folk som knekker ribben i sykkeluhell, kravebensbrudd og skulder ut av ledd etter fall i trapp ( ja, jeg falt i trappa, ingen mann som banket meg.......), kuttskade på jobb, forbrenning på arm osv osv......Med tanke på at det er uhell fordelt over 15 år synes jeg egentlig ikek det er så ille, litt må man jo gjennom. Men forsikringselskapet var ikke heeeelt enig. Men etter mye (!) om og men fikk jeg da forsikring tilslutt. Ikke gi deg ihvertfall, krev skikkelig begrunnelse for eventuelt avslag så du har noe å klage på.
momo Skrevet 19. januar 2007 #3 Skrevet 19. januar 2007 Jeg fikk ikke innvilga uføreforsikring da jeg søkte om det for 5 år siden. Da var min sykdomshistorie at jeg hadde vært hos fysioterapaut for 8 år siden pgav ryggen. Var muskulert, hadde trent for mye i en periode. Jeg hadde også allergi. Fikk beskjed om at det var en kombinasjon av de 2 som gjorde at jeg ikke fikk det.
Skyfri Skrevet 19. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 19. januar 2007 hmmm, da ser jeg at dette kan bli et problem. jeg har også et snev av allergi.. ser i egenerklæringen at de ikke trenger opplysninger om "lett, sesongbetont allergi", men jeg har allergi mot hund og katt. og samboeren min har hatt fysio på ryggen etter et fall i militæret ages ago, så dette blir vel ikke enkelt for noen av oss. men vi skal gjøre som Wildy anbefaler, argumentere heftig og ikke gi oss...
momo Skrevet 19. januar 2007 #5 Skrevet 19. januar 2007 Ja, ikke gi dere!!! Skulle virkelig ønske jeg hadde argumentert for å få det. Var jo ikke noe særlig grunn til at jeg ikke skulle få det. Men når jeg fikk avslag, tenkte jeg ja, ja, kommer jo sikkert aldri til og bli ufør. Og etter det har jeg fått ME og allergien har forverra seg til det dobbelte for hvert år som har gått. Så nå ender jeg nok som ufør om noen år, ihvertfall i en viss prosent.
Litt Lost Skrevet 19. januar 2007 #6 Skrevet 19. januar 2007 Jeg har ikke søkt uførforsikring da, men livsforsikring. Da måtte jeg til legen en tur (han ville ha meg der da han skrev brevet til forsikringsselskapet) og var vitne til at han måtte utrede for min nedstemthet i svangerskapet. Legen himlet med øynene og lurte på om dette var å lage storm i vannglass av ingenting. Så disse forsikringsselskapene vet søren meg å vegre seg mot altslags. Forsikre oss vil de, men bare de som de ikke vil måtte utbetale penger til Hva er vitsen med forsikring hvis det bare er de helt friske som får forsikre seg, de som etter statistikken ikke får behov for forsikringen.
Gjest gjesta Skrevet 19. januar 2007 #7 Skrevet 19. januar 2007 Det er utrolig lett å få begrensninger i forsikringen. Jeg selv har. Ikke i forhold til det som faktisk hva problemet, men det favner ganske mye. Selv da jeg fikk en nakkeskade etter en bilkollisjon. Jeg tviholder på den livsforsikringen jeg har. I dag så ville jeg nok ikke ha fått.
Hu i Svingen Skrevet 19. januar 2007 #8 Skrevet 19. januar 2007 Bare lurer: Er det erklæring fra fastlege som legges til grunn for forsikringsselskapets vurdering? Jeg har dog bare ulykkesforsikring og har aldri blitt spurt om noenting i den forbindelse.
Veslejenta Skrevet 21. januar 2007 #9 Skrevet 21. januar 2007 Det er litt forskjellig fra forsikringsselskap til forsikringsselskap hvordan de gjør dette. Der hvor jeg har min uføreforsikring så har jeg fått forsikring men med en klausul at hvis uførheten kommer av problemer med nakke eller rygg (har kronisk betennelse) eller grunnet problemer med lunger (har astma) så vil jeg ikke få utbetaling. Men det står også det at hvis man får legeeklæring på at jeg ikke har hatt noen problemer med nakke eller rygg, eller ingen astmaanfall de siste fem årene så kan klausulen fjernes. Når jeg fyllte ut søknaden så måtte jeg ikke ha med noen legeerklæring. Men det sto at dersom forsikringsselskapet fant ut at jeg hadde holdt tilbake informasjon om sykdomshistorie fra før jeg signerte papirene så ville jeg miste retten til utbetaling og videre forsikring. Jeg tviholder på den forsikringen jeg har nå og kommer nok ikke til å si den opp før om mange år. Det er ikke kult å være minstepensjonist resten av livet...
Gjest Frysepulver Skrevet 21. januar 2007 #10 Skrevet 21. januar 2007 Mamma og pappa hadde gjennomgang av sine forsikringer før jul. Jeg spurte han fra forsikringsselskapet om jeg med min sykehistorie (div. kroniske lidelser) kan få forsikringer som gjelder helse. Dette mente han ville gå, men at de kom til å sette en rekke forbehold selvfølgelig
Gjest Gjesta Skrevet 22. januar 2007 #11 Skrevet 22. januar 2007 Hun som solgte oss uføre og livsforsikring hadde heller ikke fått denne selv pga noen behandlinger hos fysioterapaut. Hun måtte vente noen år- Greit å holde tak i forsikringen når en først har fått den. Er ikke mye som skal være galt før du får problemer. Måtte selv utdype et par ting selv, men ordnet seg heldigvis. (Ingen av de delene har noe med om jeg noengang skal bli ufør...)
Gjest Kaya83 Skrevet 22. januar 2007 #12 Skrevet 22. januar 2007 Jeg syns det er helt topp jeg at de er så selektive når de velger ut hvem som skal få forsikring og ikke.. Jeg er jo ikke interessert i å betale høyere forsikringspremie for at de som har masse problemer skal få forsikring, spesielt ikke når jeg er så opptatt av å spise sunt og trene og holde meg vedlike selv..
Skyfri Skrevet 22. januar 2007 Forfatter #13 Skrevet 22. januar 2007 Jeg syns det er helt topp jeg at de er så selektive når de velger ut hvem som skal få forsikring og ikke.. Jeg er jo ikke interessert i å betale høyere forsikringspremie for at de som har masse problemer skal få forsikring, spesielt ikke når jeg er så opptatt av å spise sunt og trene og holde meg vedlike selv.. ← det skjønner jeg godt, jeg tenker litt sånn selv - men samtidig synes jeg det er småting som jeg selv har på "rullebladet" - f.eks trener jeg også, og spiser sunt, men likevel døde min mor. og ærlig talt synes jeg at jeg hadde vært mer disponert for psykiske sykdommer dersom jeg ikke hadde vært satt ut av sorgen, etter å ha hentet henne hjem fra sykehuset og pleid henne hjemme 1 uke mens døden snek seg på. men argumentene skal jeg spare til forsikringsselskapet takk alle for inspill
Gjest Tabby Skrevet 22. januar 2007 #14 Skrevet 22. januar 2007 Jeg syns det er helt topp jeg at de er så selektive når de velger ut hvem som skal få forsikring og ikke.. Jeg er jo ikke interessert i å betale høyere forsikringspremie for at de som har masse problemer skal få forsikring, spesielt ikke når jeg er så opptatt av å spise sunt og trene og holde meg vedlike selv.. ← Og skulle du f eks bli påkjørt av en bil og bli varig ufør synes jeg det er dumt om jeg skal betale skatt for at du skal få uførestønad fra staten... Noe kan skje med alle og enhver. I Norge er det sånn at alle er med og betaler for alle, i land som USA betaler man mer i forhold til hva man selv får igjen. Gjennom f eks egne forsikring og at man ikke får akutt legehjelp om man ikke har forsikring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå