la Flaca Skrevet 19. januar 2007 #1 Skrevet 19. januar 2007 (endret) De har jo ikke den samme oppfølgingen som flyselskapene, så ungene er overlatt til seg selv på en annen måte. Når er det greit å sende unger alene på tog og buss da? Har avstanden noe å si? Vi har en niårng som det hadde vært veldig greit å sende med kollektivtransport istedet for å kjøre bil tur-retur til samvær. Edit; det er oss hun har samvær hos, ikke motsatt. Endret 19. januar 2007 av la Flaca
Antoinette Skrevet 19. januar 2007 #2 Skrevet 19. januar 2007 Jeg synes avstanden har mye å si her. Og barnets modenhet ikke minst. Det som er skummelt med tog og buss er jo at de lett kan gå av på feil stopp. Og pedofile jævler finnes jo overalt.
la Flaca Skrevet 19. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. januar 2007 Jeg synes avstanden har mye å si her. Og barnets modenhet ikke minst. Det som er skummelt med tog og buss er jo at de lett kan gå av på feil stopp. ← Forutsetter vel at barnet følges til plassen sin på toget/bussen og ikke går av før det blir hentet inne på toget/ bussen.
Antoinette Skrevet 19. januar 2007 #4 Skrevet 19. januar 2007 Men en 9 åring kan fort finne på å gå av hvis han/hun feks. er "lei av å sitte stille". Poenget mitt er bare at det er en risiko å ta. Med fly er situasjonen en annen hvor en voksen kan følge barnet inni flyet og at barnet kan bli møtt ved gaten av en foresatt.
la Flaca Skrevet 19. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 19. januar 2007 På fly har de jo "jeg reiser alene"-opplegget, så det blir liksom noe helt annet uansett det. Veldig synd det ikke finnes noe tilsvarende.
la Flaca Skrevet 19. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. januar 2007 (endret) Men når er det greit å sende unger alene? Når de er 15? Kom til å tenke på noe når det gjelder buss; går det ikke an å plassere ungen på setet ved siden av/ bak bussjåføren og gi beskjed om å følge med at vedkommende ikke forlater bussen på noen av holdeplassene? Endret 19. januar 2007 av la Flaca
Antoinette Skrevet 19. januar 2007 #7 Skrevet 19. januar 2007 Men når er det greit å sende unger alene? Når de er 15? Kom til å tenke på noe når det gjelder buss; går det ikke an å plassere ungen på setet ved siden av/ bak bussjåføren og gi beskjed om å følge med at vedkommende ikke forlater bussen på noen av holdeplassene? ← Jeg mener å la lest at busselskapene ikke lenger tør å påta seg et slikt ansvar.
Estiu Skrevet 19. januar 2007 #8 Skrevet 19. januar 2007 Syns også det er litt forskjell på tog og buss. Har sent min datter på 3-timers busstur siden hun var ti, men er ikke klar til å sende henne med toget ennå. På et tog er det mye større plass å bevege seg på og mer som kan skje, f.eks fant min samboer en gang en dame som hadde tatt overdose på en togdo. Som andre har sagt så kommer det an på barnets modenhet og det er viktig at barnet er godt kjent på strekningen, slik at hun slipper å lure på hvor hun skal av. Tror ikke en niåring går av fordi hun kjeder seg, men kanskje hvis hun er usikker på hvor hun skal av. Min datter har også hatt med seg mobiltelefon, slik at hun kan ringe hvis det er noe eller hvis hun bare kjeder seg. Barneombudet har laget en god veiledning her!
Scorpina Skrevet 19. januar 2007 #9 Skrevet 19. januar 2007 Jenta mi, som da var 8 år, tok bussen alene til sin mormor. Nå er bussforbindelsene slik her i byen at hun kunne gå på bussen, som så gikk via sentrum, og videre ut til bydelen der moder'n bor. Hun visste hvilket busstopp hun skulle gå av og mamma sto og tok i mot henne. Hun var veldig spent første gangen, men det gikk strålende. Og ikke minst - hun var SÅ stolt av seg selv som turte dette. Neste gangen hadde hun en venninne med seg til mormora. Når hun var 7 år tok hun fly fra Stavanger til Oslo der jeg sto å tok imot henne på Gardermoen. Gikk også veldig greit. Hun hadde jo følge med seg fra gate'n og der jeg sto ved utgangen. Man må jo se ungen sin an - hvor "modent" barnet er i forhold til det å reise alene med off.transportmiddel.
la Flaca Skrevet 19. januar 2007 Forfatter #10 Skrevet 19. januar 2007 Ser barneombudet anbefaler 8 år som nedre grense ved bussturer over flere timer, og tilsvarende 10 år for tog. Fly 5 år. Det sto mye annet vettugt på den linken også, så da er jeg hjulpet langt på vei. Det er jo heller ikke snakk om at barnet skal gå av på riktig holdeplass, blir hentet i stolen sin på bussen.
Gjest Snuske Skrevet 19. januar 2007 #11 Skrevet 19. januar 2007 Det kommer vel også litt an på hvor langt barnet skal reise, og ikke minst barnets modenhet. Etter som jeg har forstått tar ikke NSB med seg barn under 12 som reiser alene på lengre strekninger. (eks Oslo - Kristiansand) Og der er vel litt forskjellige regler om alder på barn som reiser alene fra buss-selskap til buss-selskap. Min guttunge er 10 år, og jeg har ingen problemer med at han tar bussen til og fra eks treningen, eller tar toget ned til byen viss han skal treffe meg der. (men da står jeg på perongen for å ta i mot han) Men ja, han har mobiltlf med seg, så den bruker jeg flittig imens han reiser slik. Jeg synest du skal vurdere situasjonen ut i fra modenheten på barnet og ikke minst hvor lang reiserute det er prat om.
Tekla Skrevet 19. januar 2007 #12 Skrevet 19. januar 2007 (endret) 8 åringen tok tog alene i rundt 1,5 time for noen uker siden. Det gikk fint, selv om vi hadde foretrukket buss. På toget kan man lettere bare hoppe av på en stasjon, på bussen er det greiere å plassere barnet bak sjåføren og be h*n holde et øye på den lille. Men å se an barnet er jo lurt også. Barnet her hadde mobiltelefon og vi ringte underveis og hørte at alt gikk bra, noe det gjorde. Hadde barnet blitt redd så kunne h*n også bare ringt, en trygghet i det også, og også å vite at vi fikk tak i barnet. Endret 19. januar 2007 av Tekla
Gjest Silmarill Skrevet 19. januar 2007 #13 Skrevet 19. januar 2007 Kommer ann på som mange her sier, modenheten til barnet! Sønnen min har tatt buss, t-bane og trikk alene siden han gikk i 5 klasse (vi bor midt i Oslo) De første turene var jeg så klart med.
Gjest Vidvandre Skrevet 19. januar 2007 #14 Skrevet 19. januar 2007 (endret) Men en 9 åring kan fort finne på å gå av hvis han/hun feks. er "lei av å sitte stille". De fleste niåringer har vel litt mer vett enn det, og hvis man i tillegg blir hentet, kanskje har med evnt mobiltelefon på turen, burde det ikke være noe problem. Angående "pedofile jævler som finnes overalt" syntes jeg ikke man skal tenke sånt, slikt kan man jo bli helt paranoid av. Niåringer går jo til og fra skole/venner/hobby alene uansett og man ikke drive å overvåke ungene overalt heller. Endret 19. januar 2007 av Vidvandre
Gjest Mayamor Skrevet 19. januar 2007 #15 Skrevet 19. januar 2007 Gutten min på 10 år tar bussen til og fra pappan sin. Samboers jente (13 år) har tatt buss i 6 timer til og fra mamman sin siden hun var 11,5 år. Samboers 2 gutter på 9 og 11 år tør ikke det samme til og fra oss (dvs eldste tør ikke og vi kan ikke tvinge ham heller). Men med mobilen i jakkelommen, mener jeg at fra 8-9-10 års alderen (se ann barnet!) går det greit. Snakk om ansvar etc med barnet og følg med den første gangen eller to.
Gjest Silmarill Skrevet 19. januar 2007 #16 Skrevet 19. januar 2007 (endret) Angående "pedofile jævler som finnes overalt" syntes jeg ikke man skal tenke sånt, slikt kan man jo bli helt paranoid av. Niåringer går jo til og fra skole/venner/hobby alene uansett og man ikke drive å overvåke ungene overalt heller. ← Enig! Farer truer overalt hele tiden uansett alderen. Man bekymrer seg alltid over at noe kan skje med barna, (påkjørsel, voldtekt, narkotika)men foreldrene er nødt til å la dem få lov til å mestre ting på egenhånd! Sønnen min er 15 år nå (som har tatt kollektiv alene fra 5 klasse av)og det er klart jeg fortsatt er bekymret for at noe skal hende han når han er ute alene. Alternativet er å holde han hjemme eller at jeg "fotfølger han" - og det er jo IKKE aktuelt! Endret 19. januar 2007 av Silmarill
kmbras Skrevet 19. januar 2007 #17 Skrevet 19. januar 2007 Min gutt på snart åtte tar toget alene annehver helg. Det har han gjort siden i høst- Første gangen var jeg med han og viste hvor han skulle av, etter det har han reist alene. Vi følger han på stasjonen og ser at han kommer inn i riktig vogn, men rekker ikke følge han til plassen. Sier ifra til en av de som jobber på toget hvor han skal av, og så hjelper de han med å åpne døren. Han blir jo selvfølgelig hentet på stasjonen, og de vet hvilken vogn han sitter i. Han har med seg mobiltelefon og ringer for å skravle litt. Turen tar 1 time og 20 min, og det er to stop han må kjøre forbi før han skal av. Dette har fungert helt fint for oss, og han synes selv det er stas. Nå er han veldig selvstendig og lite redd av seg, ellers hadde det jo ikke gått. Vi kjøper togbiletten på nettet, men med henting i tog, slik at de alltid må bort og snakke med han og gi han billetten sin.
Gjest gjesta Skrevet 19. januar 2007 #18 Skrevet 19. januar 2007 Minstemann var 10 år da han reiste alene fra Bergen til østlandet. Han er ikke av de tøffeste og jeg kunne bl. a. ikke sende ham med fly alene da han var 5 år. Søsteren hans var det derimot ikke nom problemer med. En vesentlig del er om de må bytte transportmiddel. Dersom de kan toget uten å måtte bytte så hadde jeg nok prøvd meg. Har de mobil så kan de alltids få tak i deg.
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2007 #19 Skrevet 19. januar 2007 Min niåring har tatt bussen alene ned til byen noen ganger. Jeg har fulgt han på bussen, og tante har ventet i andre enden. Det har gått helt fint
nallemaja Skrevet 19. januar 2007 #20 Skrevet 19. januar 2007 Jeg kunne godt ha sendt ungene mine alene på busstur til nabobyen, sammen, de er 4 og 5, og eldstemann kunne jeg sendt alene til nabobygda, men det er jo bare en tur på ca 10 minutter da... tog vil jeg ikke sende dem på herfra på mange mange år enda, men det er mest fordi det er togbytte ikke langt herfra, og ofte 30-45 minutter venting på riktig tog, og i mellomtiden kommer et annet tog...huff, ekkelt hvis de havner på feil!skrekk og gru!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå