fil Skrevet 19. januar 2007 #1 Skrevet 19. januar 2007 I de årene jeg har vært ute i arbeidslivet har jeg aldri fått tilbud om medarbeidersamtaler. Jeg har jobbet både innenfor det private og det offentlige og har savnet dette. I det offentlige var det krav om at lederen skulle ha medarbeidersamtaler, men det ble aldri fulgt opp. Dette ble påpekt flere ganger uten at det skjedde noe. Skulle gjerne fått hørt hva man går gjennom på slike samtaler. Har man et "standard" skjema man følger eller er det opp til sjefen/arb.takeren hva man skal ta opp? Begge deler kanskje? Blir det fort bare masse prat og lite handling videre?
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2007 #2 Skrevet 19. januar 2007 Jeg har både vært på, og har hatt medarbeidersamtaler, og svarer ut i fra det jeg har opplevd. En medarbeidersamtale er en planlagt, målrettet og personlig samtale mellom den ansatte og nærmeste leder. De fleste som bruker medarbeidersamtaler som et nyttig verktøy, bruker skjema - uten nødvendigvis å følge dette slavisk. Som regel vil man få en kopi av skjemaet en uke i forveien, både for å være klar over det som vil bli tatt opp, og for å notere ting man selv ønsker å ta opp. Jeg har bare positive erfaringer fra medarbeidersamtaler, utrolig mye kommer frem i løpet av en slik samtale - ting man ellers kanskje ikke ville snakke om. Det kan både være positive og negative ting om selve arbeidet, forhold til kollegaer, ledere osv. Likedan kan man bli utfordret til å vurdere sin egen arbeidsinnsats, hva fungerer bra, hva er mindre bra, hva kan gjøres bedre - ikke minst kan man diskutere seg frem til løsninger både den ansatte og ledelsen kan være fornøyd med. Andre ting som diskuteres kan være lønn, kurs, etterutdanning, utstyr, arbeidsverktøy osv En medarbeidersamtale skal være et nyttig verktøy, det som blir diskutert/konkludert skal følges opp. Både av den ansatte og ledelsen. Ellers har ikke medarbeidersamtalen noen hensikt. En fordel er at man har faste medarbeidersamtaler enten årlig eller halvårlig, i tillegg kan man ha kortere oppfølgingsmøter ved behov.
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2007 #3 Skrevet 19. januar 2007 Vi er pålagt å gjennomføre dette med alle 1 gang i året. Er det nyansatte skal de ha en samtale etter ca 3 mnd som så skal følges opp på den ordinære medarbeidersamtalen. Da vi skulle gjennomføre dette i fjor var det mange av oss som tenkte "kan det være noe poeng, vi snakker jo sammen hver dag og vi tar opp ting fortløpende". Allikevel var tilbakemeldingene etterpå at det var veldig nyttig og bra med disse samtalene. Vi bruker en bestemt mal, og det er regler for oppbevaring av notatene fra samtalene. Disse notatene er også utgangspunkt for neste samtale (sammen med malen). Hos oss er det også slik at det skal gis innkalling sammen med punktene vi skal snakke om en stund før, slik at den som skal i samtale kan forberede seg. Hvis jeg var deg ville jeg tatt opp dette på et felles-møte eller lignende.
fil Skrevet 19. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 19. januar 2007 Vi er pålagt å gjennomføre dette med alle 1 gang i året. Er det nyansatte skal de ha en samtale etter ca 3 mnd som så skal følges opp på den ordinære medarbeidersamtalen. Da vi skulle gjennomføre dette i fjor var det mange av oss som tenkte "kan det være noe poeng, vi snakker jo sammen hver dag og vi tar opp ting fortløpende". Allikevel var tilbakemeldingene etterpå at det var veldig nyttig og bra med disse samtalene. Vi bruker en bestemt mal, og det er regler for oppbevaring av notatene fra samtalene. Disse notatene er også utgangspunkt for neste samtale (sammen med malen). Hos oss er det også slik at det skal gis innkalling sammen med punktene vi skal snakke om en stund før, slik at den som skal i samtale kan forberede seg. Hvis jeg var deg ville jeg tatt opp dette på et felles-møte eller lignende. ← Akkurat dette går igjen hos oss også. Så er vi noen som mener vi hadde hatt et stort utbytte av medarbeidersamtaler; hva som er bra/ikke bra, hva arbeidstaker ser for seg videre i form av kurs/etterutdanning og hva arb.giver ser for seg, ser man for seg samme utvikling etc. Men så lenge sjefen ikke ser poenget med slike samtaler har man vel lite utbytte av å kreve det. Dette må jo være noe begge parter ser verdien av ellers har det jo ingen hensikt. Jeg blir så frustrert.
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2007 #5 Skrevet 19. januar 2007 Akkurat dette går igjen hos oss også. Så er vi noen som mener vi hadde hatt et stort utbytte av medarbeidersamtaler; hva som er bra/ikke bra, hva arbeidstaker ser for seg videre i form av kurs/etterutdanning og hva arb.giver ser for seg, ser man for seg samme utvikling etc. Men så lenge sjefen ikke ser poenget med slike samtaler har man vel lite utbytte av å kreve det. Dette må jo være noe begge parter ser verdien av ellers har det jo ingen hensikt. Jeg blir så frustrert. ← Ja, men det er jo ikke først og fremst sjefen som skal ha utbytte av denne samtalen. Hvis medarbeideren ønsker samtale er det behov. Eller som oss; der er ledere pålagt å gjennomføre slike samtaler med samtlige. Og som sagt - selv om ingen var direkte motvillige til samtale var det reaksjoner om at det virket tullete og unødvendig. Men det var FØR samtalen. Vår erfaring er at selv om det er tette bånd og mye (u)formell kontakt hver dag, så er det noe helt annet å gå igjennom konkrete punkter i fred og ro innenfor en fast og skjermet tidsramme. Jeg ville ikke gitt opp, men undersøkt om dere har noen "rettigheter" til dette, eller argumentere for at det er viktig for den enkelte ansatte, fordi denne samtalen er kvalitativt helt ulik de samtaler man har til vanlig.
Gjest beekeeper Skrevet 19. januar 2007 #6 Skrevet 19. januar 2007 Er enig med alt som er blitt sagt, medarbeidersamtale er veldig nyttig selv om man går oppå hverandre hele dagen og tror at man kanskje ikke har behov for det.. Synes det var veldig nyttig på den gamle jobben min jeg, helt til vi byttet sjef. Den nye sjefen var helt forferdelig på å ta beslutninger og å gi kritikk, så derfor kom det veldig mye negativt først på medarbeidersamtalene, og jeg følte at jeg kom til kort. Det resulterte i at jeg gikk og var nervøs før hver medarbeidersamtale og synes ikke det var noe særlig i det hele tatt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå