Gå til innhold

Hvilken kirke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv om det er en stund til vi gifter oss, har allerede en stor kirkediskusjon dukket opp. Min mor mente at det var en selvfølge å gifte seg i den kirken som tilhører der jeg kommer fra, og hørte til.

Dette er en ny og moderne kirke, som jeg ikke synes er spesielt pen. I tillegg ligger den like ved en trafikkert vei. Ser for meg å komme ut på trappa, og se bilene suse forbi nesten like ved.

Siden jeg var så i mot dette, mente min igjen velmenende mor at det kunne være fint å bruke kapellet, som ikke ligger ved den samme veien. Men i dette kapellet har jeg kun vært i begravelser og det ligger midt i kirkegården.

Vårt alternativ er å gifte oss i den kirken vi tilhører nå. Min samboer har alltid tilhørt denne kirken. Og den er mer en kirke, hvis dere skjønner...?

Min mor synes jo selvfølgelig dette er uhørt da.

Hva hadde dere gjort?

Blir litt oppgitt over at problemene allerede skal dukke opp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde tatt sambos kirke, hvorfor er det uhørt? Han har jo hørt til den hele livet..

Skrevet

Hun mener jo tradisjonen er at man skal gifte seg i den kirken jenta er oppvokst i. Det finnes liksom ingen andre alternativer.

(må sies at vi betaler bryllupet selv, så vi bør jo bestemme det selv, men blir litt oppgitt over konfrontasjonene)

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei.

Leit å høre at din mor har satt seg på bakbena nå det gjelder kirken.

Som jeg har sagt før så sier jeg det igjen. Det er DERES dag og ikke foreldrenes dag. Det er opp til dere hvor dere vil gifte dere og i hvilken kirke. Vil dere gifte dere i den kirke til tilkommende mann hører til så gjør dere det. ikke la din mor eller noen andre få bestemme deres dag og hvordan dere vil ha den. De kan komme med tips, men det er opp til dere om dere vil bruke tipsene dere får. Din mor synes jeg er respektløs ovenfor sin datter og jeg mener hun bør respektere deres valg. DET ER DITT BRYLLUP og IKKE hennes.

Lykke til videre i planleggingen.

Klem Nikki ( som har glemt å logge seg inn)

Skrevet

Enig. Det er da tross alt du som skal gifte deg.Hun har vel hatt sin dag en gang, og nå er det deres tur.

Gift deg der du vil ...

Vi skal ikke gifte oss i kirken vi tilhører, vi skal ikke engang gifte oss i samme fylke som vi bor. Gift deg der det føles riktig for dere to.

Skrevet

Vi gifter oss i en kirke som verken jeg eller sambo noengang har hørt til, men familien hans har tradisjoner der og vi har døpt sønnen vår der. Vi er i samme situasjon som dere. Kirken her vi bor, er en ny og moderne kirke som jeg ikke liker. Den vi kommer til å gifte oss i er en mer tradisjonell stil på. Liker dette best.

Dere må absolutt velge den kirken dere vil, uten at din mor skal ha noe å si. Er helt enig med de andre her. Det er deres bryllup, og det viktigste er at dere får denne dagen som dere vil. Er sikker på at din mor kommer til å storkose seg uansett hvilken kirke dere velger. Da er nok denne diskusjonen glemt. :D

Skrevet

Vi skal gifte oss i kirken han tilhører, da den er mindre og ikke så mørk som den kirken jeg tilhører. Er også mer praktisk da kirken ligger i nærmiljøet og vi skal ha festen i menighetslokalet ved siden av kirken.

Er nok tradisjon med å gifte seg i kirken som bruden tilhører, men hva gjør vel egentlig det i dag? Alle velger jo hva som er mest riktig for en, selv om det bryter med noen tradisjoner.

ringblomst

Gjest Angelique
Skrevet

Hei på deg.

Enig med de andre, gjør som DERE vil. Det er mange tradisjoner (fine, dumme, viktige, mindre viktige og UVESENTLIGE tradisjoner) som er brutt i disse dager, dere betaler jo til og med selv. Da er det overhodet ingen synd å bryte tradisjonen om kirken, hvis det betyr mye for dere! :wink:

Vi skal gifte oss i Gol Kirke, som ingen av oss tilhører! Min kommende har jobbet i fjellområde der i mange år, vi ferierer mye der, og sist men ikke minst; vi har mange gode vibber og positive minner derfra. Og det er det. (Vi bor fast litt sør for oslo).

Har valgt Gol kirke av de tre kirkene som finnes der oppe, UTELUKKENDE utifra utseende og plasshensyn! Uhørt? Mulig....men vi bryr oss ikke om at noen synes det. Det er nemlig VI som skal gifte oss, og VI betaler alt.

Mammaen din sikkert vil akseptere din beslutning etterhvert, bare gi henne litt tid...

LYKKE TIL :P

Skrevet

Vi har valgt en kirke som ingen av oss hører til (jeg er døpt i det kirkesognet før de flytta bygrensa :D ) og den besluttningen tok vi på grunnlag av at den var den flotteste. Vi hadde fire ulike kirker å velge mellom, og da falt valget på den vi likte best. Det er ingen som protesterer på det, men jeg synes nok dere burde få stå fritt til å velge selv. Det er jo først og fremst deres dag, og dere som gifter dere.....

Skrevet

Vi gifter oss i 'min' kirke... Der jeg har hørt til og gått i alle år, og er både døpt og konfirmert... Har aldri vært noe snakk om dette i det hele tatt. Men så må det jo sies at det er en fin gammel kirke, akkurat sånn som jeg syns det skal være...! (Var forlover i sommer, de giftet seg i en knøttliten kirke - døren var ikke før åpnet så var de oppe ved alteret... Ikke var der altertavle, vi satt på pinnestoler... Nei, det ble litt lite stemningsfult etter min smak...)

Jeg mener at seremonien i kirken er det viktigste på hele dagen, og derfor skal det være sånn som dere ønsker det! og hvis du ikke tror det vil bli det i den kirken moren din snakker om, blir det jo helt feil å gifte seg der da! Og - bare for å repetere alle andre - det er bare dere som kan ta det valget!!

Lykke til! :D

Skrevet

For oss var det egentlig aldrig ett diskusjonstema.... Han er døpt og komfirmert i Grorud Kirke og jeg er er ikke døpt, så da var det ett naturlig valg for oss....

Hadde uansett ikke hørt på hva foreldrene mine mente om dette, hadde vi valgt en annen kirke, så hadde det vært fordi vi syntes den var koselig og fin og ikke fordi noen av foreldrene våre mente noe om den saken, det er tross alt vår dag....

Lykke til !

Skrevet

Hei!

Vi har valgt å gifte oss i en kirke som ingen av oss hører til i. Ingen har klad på det til nå :D Jeg synes du burde gjøre som du selv vil. Moren din vil bli vant til ideen og etter all sannsynlighet vil det nok være glemt om ikke alt for lenge. Dette er DIN store dag la derfor ingen få deg til å gjøre noe du ikke har lyst til selv. Skjønner det er vanskelig vi har hatt våre krangler vi og og jeg må dessverre innrømme at jeg ikke er særlig flink til å følge mitt eget råd :sjarmor:

Skrevet

Da var det bestemt! Så lenge det ikke blir store forandringer, og vi gifter oss et helt annet sted, blir det den kirken vi tilhører nå.

Jeg snakket med henne i dag. Hun syntes det var veldig uvanlig, men hun skjønte jo at det ikke var hennes beslutning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...