Gjest Lille Solstråle Skrevet 18. januar 2007 #1 Del Skrevet 18. januar 2007 (endret) Jeg har lenge lurt på hvordan reglene for preposisjon før substantiv egentlig er. Mange skriver idag, iblant og ombord, mens noen velger å særskrive ordene. Men i dag, inspirert av språkforum (jippi!) tok jeg grammatikkboken fatt og kan herved presentere regelen: Hovedregelen er at vi har særskriving: i dag, til stede. Det samme gjelder en rekke andre faste forbindelser: etter hvert, for øvrig, i hvert fall, til sammen o.l. Av og til er det valgfritt med særskriving eller sammenskriving; for resten eller forresten, så pass eller såpass. Når det dreier seg om to preposisjoner, har vi alltid sammenskriving: iblant, ifra, imellom, imot. Ellers er det obligatorisk sammenskriving blant annet i idet, ifølge, imens, derimot og dessverre. Endret 18. januar 2007 av Lille Solstråle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 19. januar 2007 #2 Del Skrevet 19. januar 2007 Nå ble jeg egentlig bare mer i stuss/istuss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå