Kvist Skrevet 18. januar 2007 #1 Skrevet 18. januar 2007 Bakte boller i dag, samme oppskrift som jeg pleier å bruke. Eneste endring var at jeg brukte resten av en pose med siktet speltmel, altså ikke bare vanlig hvetemel. Trodde ikke det skulle ha noe å si, da det var snakk om i underkant av 1 dl speltmel, og halvannen kilo vanlig hvetemel. Bollene holdt seg jevne og glatte under heving, men mot slutten av steketiden fikk noen av dem en eller to store sprekker, og de andre krakelerte nesten hele overflaten. Dette skjedde på alle brettene. Hva kan det komme av? Jeg gjorde jo alt som jeg pleier ellers...
ashera Skrevet 19. januar 2007 #2 Skrevet 19. januar 2007 Speltmel danner ikke like godt glutennettverk som hvetemel, så speltdeig bør eltes litt ekstra, samt at det er en fordel å tilsette litt askorbinsyre (c-vitamin) eller en skvett appelsinjuice, noe som hjelper på dette. Vet ikke om bollene kan ha sprukket pga. at du har brukt spelt, men kanskje? Selv har jeg bakt mye med spelt og aldri opplevd det problemet, selv om jeg har brukt kun spelt i deigen.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 20. januar 2007 #3 Skrevet 20. januar 2007 Hvis ikke det er spelten som har gjort det, så pleier sprekker i gjærbakst å komme av at etterhevinga har vært for kort.
Kvist Skrevet 21. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 21. januar 2007 Hmm... når jeg tenker meg om så var jeg kanskje litt kjapp med å sette dem i ovnen ja. Spiler i grunnen ikke så mye rolle, de ble luftige og gode uansett. Fine til "hjemmebruk" Takk for tips hera og Bjørnsdatter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå