Gjest loren Skrevet 18. januar 2007 #1 Skrevet 18. januar 2007 Flyttet akkurat til ny leilighet og kjærsten min ringte derfor Hafslund for å få strømmen i denne leiligheten overført til oss.. Han fikk beskjed om at hun som bodde i leiligheten før oss må underskrive på et skjema som de skulle sende henne... Men; Hafslund har ikke den nye adressen hennes og hun tar ikke telefonen når de ringer henne... Vi får ikke ta over abbonementet uten hennes signatur, og vi har jo aldri møtt dette mennesket en gang.... Det jeg lurer på er... Hvem er ansvarlig for strømmen som blir brukt nå? Hafslund vil jo ikke at vi skal stå ansvarlig, og de får ikke tak i hun som gjør det.... når regninga dumper ned i postkassa her (siden dette er adressen de har på henne) ; hva skal jeg gjør da? er jeg økonomisk ansvarlig når abbonementet ikke står på meg? Vi har jo tross alt prøvd å få tatt over strømmen her.....
MiniMjau Skrevet 19. januar 2007 #2 Skrevet 19. januar 2007 Har dere kjøpt leiligheten? I så fall er det en av tingene dere skal gjøre på overtagelsen er å lese av strømmen og fylle ut et sånn flytteskjema der både kjøper og selger skal signere. Resten tar Hafslund seg av.
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2007 #3 Skrevet 19. januar 2007 Hun er jo pålagt å endre sin folkeregisrerte adresse innen kort tid etter flytting, så da burde det være mulig å finne den nye adressen. Dere kan også sende regningene i retur til posten så de får sendt den til rett sted.
Gjest Talula Skrevet 19. januar 2007 #4 Skrevet 19. januar 2007 Har dere ikke navnet hennes da? Kanskje megler har navnet? Da kan dere jo søke opp telefonnummeret hennes i alle fall og få tak i henne.
Gjest *Fiona* Skrevet 19. januar 2007 #5 Skrevet 19. januar 2007 Dere er ikke ansvarlige (jeg antar dere leier og ikke eier) for noe som helst. Det er hennes ansvar å lese av siste strøm og si opp avtalen. Det er hennes problem at hun ikke gjør det. Huseieren kan kanskje gjøre det, hvis dere altså leier. Jeg skjønner ikke helt det med signatur. Jeg har jobbet for et energiselskap, og overtakelse av strømabonnement er en enkel sak, så lenge vi fikk opplysningene vi trengte var det aldri snakk om noen signatur. Regningene sender du i retur. Energiselskapet har folk som oppsporer abonnenter. De kan ikke kreve penger av dere, hvis de ikke godtar dere som ansvarlige abonnenter. Hvis dere vil være på den sikre siden, kan dere jo skrive et brev med alle opplysninger samt strømstanden på dato for overtakelse, og notere strømforbruket med jevne mellomrom. Så har dere dokumentasjonen i orden hvis det blir noe tull, og ikke minst oversikt over den "baksmellen" dere eventuelt vil få hvis tidligere abonnent plutselig melder overgang.
LadyInRed Skrevet 20. januar 2007 #6 Skrevet 20. januar 2007 vi har nettopp begynt å leie ny leilighet. da sa huseier opp sitt abonnement hos Hafslund (han hadde både nettleie og strøm derfra) med gyldighet fra overtakelsesdato. Så bestilte vi nettleie hos Hafslund selv, og så valgte en annen strømleverandør. det var ikke noe dyrere å gjøre det slik enn at abonnementet hans ble overført på vårt navn. så derfor ville jeg spurt Hafslund om de kan OPPRETTE et strømabonnement (og nettleie) i deres navn (altså ikke be dem om å overføre hennes abonnement til deres navn). dersom dette er mulig er det ikke deres problem om huseier også får faktura for netteleie (dvs at Hafslund dobbeltfalturerer for nettleien). det er hennes egen feil! dersom Hafslund heller ikke kan gjøre dette ville jeg aldri godtatt at huseier i ettertid kom med hennes faktura og bad dere betale. hun har tross alt en strømleverandør som det ikke er sikkert at dere ville ha brukt. og da skal ikke dere betale dyr støm fordi HUN har valgt en dyr strømleverandør og ikke sørget for at dere kan velge en billigere strømleverandør ved overtakelsestidpunktet. det kunne også kanskje være en ide og ringe til posten og forklare problemet, og bedt om hennes nye adresse. eller dere kan jo søke opp hennes mobilnr på telefonkatalogen på gulesider. hvis hennes mobilabonnement er registrert på hennes nye adresse, så har dere iallefall adressen. hvis dere har ringt henne flere ganger uten at hun tar telefonen eller ringer tilbake så synes jeg at dette er grunn nok til å holde tilbake husleien. når hun merker at husleien ikke er betalt vil hun garantert kontakte dere ettersom dama virker veldig useriøs vil jeg da anbefale at dere avtaler med henne at hun sier opp abonnementet sitt og at dere ikke betaler husleie før dette er gjordt. og som tidligere nevnt ville jeg da ikke godtatt at hun (når hun får restregning etter at hun har sagt opp abonnentet) krevde at dere betale hele hennes regning.
Nynaeve Skrevet 20. januar 2007 #7 Skrevet 20. januar 2007 skriv et brev til strømleverandøren der dere forklarer situasjonen. jeg var i samme situasjon som dere var, men jeg kan ikke huske helt konkret hva jeg gjorde (alzheimer light?). Sprang i hvertfall ikke ræva av meg å lette etter tidligere leieboer. tror jeg bare viste til leiekontrakta, og skrev et brev.
Gjest prestekrage Skrevet 20. januar 2007 #8 Skrevet 20. januar 2007 Jeg leier min leilighet og de som bodde her før meg "forsvant" for utleier med masse skyldig husleie og ikke oppgjort strømabb. (dette er self nå en sak mellom huseier, tidl. leietager, strømselskap og politiet). Men for at jeg skulle slippe å bli blandet inn i prosessen tok jeg og huseier en runde i leil ved overtagelse. Da leste vi bla. av strømmen, daterte og signerte papirer. Alle papirer ble kopiert slik at jeg sitter med dokumentasjon på alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå