Gå til innhold

Betale kjole til forlover?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg ble for en stund siden spurt om å være forlover (ble ikke noe av) og da skulle brudeparet betale for kjolen til meg. Nå er jeg selv i den lykkelige situasjonen at vi skal gifte oss. Og lurer selvfølgelig på andres synspunkter på dette. Er det jeg som må kjøpe kjolen, hva er vanlig osv... Jeg har ikke hørt om det før, men ble usikker på hva som er vanlig.

Personlig er jeg opptatt av at brylluppet skal ha en litt høyere standard enn en konfirmasjon, men ikke noe amerikansk overhysterisk opplegg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke hørt om det før iallefall. Jeg har selv vært forlover en gang og leide kjole selv. Jeg betalte også frisør selv (satt opp håret). Tenkte ikke engang på at bruden skulle dekke dette. Tror ikke det er vanlig, nei!

Gjest Bellatrix
Skrevet

Dette er forskjellig fra person til person, men jeg synes at om bruden skal legge førionger til hvordan kjolen skal se ut bør hun i det minste være med på å sponse noe av den.

Skrevet

Jeg synes faktisk at forloveren bør kunne betale kjolen sin selv, så lenge man ikke setter store krav til hvordan den se ut. De fleste har en eller annen pen, lang kjole som ikke er hvit, så det er ikke nødvendig å kjøpe ny heller.

Skrevet

Jeg har ikke hørt at dette er vanlig i allefall. Da jeg var forlover betalte jeg i allefall selv, og jeg har heller ikke tenkt å betale kjolen til min forlover. Men dette er vel opp til hver enkelt hvordan man vil gjøre det.

Skrevet

Enig med de over. Forlover betaler sin egen kjole, med mindre bruden bestemmer hvordan kjolen skal se ut (eller farge el.l.). Da bør bruden betale kjolen.

Skrevet
Enig med de over. Forlover betaler sin egen kjole, med mindre bruden bestemmer hvordan kjolen skal se ut (eller farge el.l.). Da bør bruden betale kjolen.

Enig i dette jeg også.

Skrevet

Det er vanlig at bruden betaler kjolen i bla. britiske og amerikanske bryllup der det gjerne er flere brudepiker, og det er et krav at de skal ha like kjoler. Det er IKKE vanlig å gjøre dette i et norsk bryllup. Derimot er det en del bruder som betaler time for sin forlover hos frisør, gjerne samme frisør som hun selv skal til slik at de kan være der sammen.

Skrevet

Jeg betaler kun forloverens frisør/make-up. Min forlover ønsker faktisk at jeg er med henne når hun skal se på kjole, så jeg er heldig stilt.

Gjest Ballerina
Skrevet (endret)

Jeg skal betale frisør (sminke) for min forlover, og legger ikke noen føringer for hvordan jeg vil at hennes kjole skal se ut... men jeg håper jo at jeg få være med når hun skal kjøpe en (og det går jeg nesten ut fra...)

Endret av Ballerina
Skrevet

Helt enig...

Min forlover har allerede kjøpt kjolen, jeg har ikke sett den enda. (Bor ikke så nær hverandre...) Men regner med hun har klart det utmerket selv.

Skrevet

Da jeg giftet meg hadde ikke jeg og forloveren min snakket om hvilke kjole hun skulle bruke, for jeg regnet med at hun ordnet med klær selv. Jeg hadde ingen krav til hvilke kjole hun skulle bruke, bare at det var en penkjole.

Men da jeg fikk se henne fikk jeg litt sjokk for hun hadde på seg en lyse rosa (babyrosa) bomullkjole og lyse blå (babyblå) lang bomullsjakke utenpå. Hun hadde heller ikke gjort noe med håret, det hang rett ned, slik hun pleier å ha det. Hun var også sminket slik hun er til daglig, kullsvart under øynene.

Hadde jeg visst dette hadde jeg tatt henne med for å kjøpe en ny kjole til henne, for det koster ikke all verden, jeg hadde også spandert frisør og sminking på henne hadde jeg visst at hun ikke kom til å ordne seg på noen måte.

Selv om vi var ofte sammen før bryllupet ble det aldri snakk om hva hun skulle ha på seg utenom at hun skulle ha kjole. Jeg tenkte heller ikke på frisør.

Da jeg var forlover selv så ordnet jeg meg ei pen drakt og hadde time hos frisøren som også sminket meg om om morgenen før bryllupet.

Jeg tok det som en selvfølge at en forlover gjør det beste ut av å pynte seg litt, men så feil kan man ta.

Jeg har fått mange kommentarer på hvordan hun så ut, de som ser bryllupsbildene der hun er med blir litt sjokkert.

Så selv om forloveren skal ordne med alt selv kan det være en fordel å snakke litt om hva hun skal ha på seg og om hun hvordan hun ellers skal ordne seg.

Skrevet

Det har vel blitt mer vanlig at bruden sponser enten hele eller deler av kjøpesummen hvis det er veldig spesifikke krav til hverdan den skal se ut. Ellers har hvertfall jeg inntrykk av at det er mer vanlig å spandere hår/ make-up på selve dagen.

Men når det gjelder hva som er vanlig så lærte hvertfall jeg noe av den lange tråden om dresskoder i bryllup, og det var at ting ser ut til å være veldig forskjellig fra landsdel til landsdel og hvilket miljø man er oppvokst i.

Skrevet

Jeg spanderte en blomst forloveren min kunne ha i håret, som sto i stil med de øvrige blomstene. (Brudebukett og knapphullsblomster.)

Men jeg spurte først om hun ville ha.

Var med henne og kjøpte kjole, og både hun og jeg la vekt på at den skulle være i hennes stil, og være noe som ikke var for "stivt", slik at dette kunne være penkjolen hun kunne bruke til alt.

Denne betalte hun selv.

Spanderte ikke hår og sminke på henne, men hun fikk litt hjelp av frisøren som ordnet meg, siden det var en venninne av henne.

Vil nok si at det var viktigere for henne enn for meg hvordan hun så ut på bryllupsdagen min. Jeg hadde lite fokus på mye annet enn hvordan jeg selv og mannen så ut, og at alle gjestene hadde det bra!

Skrevet

Stakkars venninnen din, m@msen. Hvis man har tenkt å bestemme hvordan forloveren sminker seg og har håret bør man absolutt betale for henne, og ikke minst nevne på forhånd hvilke forventninger du har. Ærlig talt... Hun pyntet seg vel slik hun selv syntes hun var fin, da.

Men må innrømme at lang lyseblå bomullsjakke utenpå babyrosa kjole høres ganske gyselig ut... ;)

Skrevet

Det finnes de mennesker som ikke kan kunsten å kle seg for enhver anledning så hvis jeg ikke var sikker på at min evt. forlover hadde denne gode egenskapen så hadde jeg tilbudt meg å sponse kjole, hår og makeup.

Skrevet
Stakkars venninnen din, m@msen. Hvis man har tenkt å bestemme hvordan forloveren sminker seg og har håret bør man absolutt betale for henne, og ikke minst nevne på forhånd hvilke forventninger du har. Ærlig talt... Hun pyntet seg vel slik hun selv syntes hun var fin, da.

Men må innrømme at lang lyseblå bomullsjakke utenpå babyrosa kjole høres ganske gyselig ut...  ;)

Jeg forventet ikke av henne at hun skulle være stvpyntet, men at man pynter seg litt mer enn man gjør til daglig det forventer jeg av en som er forlover (også av bryllupsgjestene selv om vi ikke har noen dresskode).

Skrevet (endret)

Jeg skal v're forlover for to stk. neste år. Hun som gifter seg først sier at jeg kan gå i hva jeg vil, og hun sponser ikke kjole (tror ikke det er VANLIG med kjolespons i Norge heller...). Hun er frisør og make up-artist, og har booket inn sine kollegaer for henne, meg og de viktigste kvinnelige gjestene :) Det synes jeg er veldig hyggelig :)

Den andre jeg skal være forlover for ymtet frempå at hun skal bestemme hvordan kjolene skal se ut. Det er meg + bridesmaids og bryllupet foregår ikke i Norge. Jeg har sagt at skal hun bestemme kjole skal hun også betale for den, vi får se hvor det ender... Når det gjelder hår og sminke har hun snakket om å ordne noe ala det den andre bruden gjør, så det blir moro :)

Endret av Frysepulver
Skrevet

jeg vil at mine 2 forlovere skal ha svarte kjoler med hvite silkebånd rundt livet.

er det frekt av meg og bare spørre pent om de kan ha på seg/kjøpe en svart kjole, så fixer jeg den hvite sløyfa rundt livet?

Skrevet
jeg vil at mine 2 forlovere skal ha svarte kjoler med hvite silkebånd rundt livet.

er det frekt av meg og bare spørre pent om de kan ha på seg/kjøpe en svart kjole, så fixer jeg den hvite sløyfa rundt livet?

Nei jeg synes ikke det er det spor frekt. Regner med at avataren din er kjolen du skal bruke så da skjønner jeg hvordan du har tenkt. Det blir veldig stilig.

Sort kjoler kan man kjøpe på H&M hvis man må tenke økonomisk, og en liten sort kjole bør alle ha i garderoben uansett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...