Gjest LilSweetie Skrevet 18. januar 2007 #1 Skrevet 18. januar 2007 Kan noen forklare meg hva FlyLady er for et konsept? Blir nysgjerrig av den lange traaden her, og da jeg gikk inn paa hjemmesiden ble jeg bare mer nysgjerrig i stedet for aa bli noe klokere
Gjest Asti Skrevet 18. januar 2007 #2 Skrevet 18. januar 2007 (endret) ............. Endret 26. november 2013 av Asti
Gjest gjesta Skrevet 18. januar 2007 #3 Skrevet 18. januar 2007 Dette trenger visst jeg å lære litt om...
Gjest Gjest med sko Skrevet 18. januar 2007 #4 Skrevet 18. januar 2007 OK, jeg ser Vanedis har forklart ganske greit. Poenget er i grunnen at hvis man er typen til å la det flyte men går og gruer seg til å rydde i kaoset, så manner seg opp til et giga-skippertak for deretter bli så utslitt fysisk og psykisk at det tar tre måneder til neste skippertak; så må man lære å gjøre ting på en annen måte som fungerer. (For skippertak er i grunnen en slem måte å behandle seg selv på!) De fleste av oss eier for mange ting, og vi sparer på alt. En svært viktig poeng er at man ikke kan organisere rot, det eneste som nytter er å kvitte seg med det. Så noe av lærdommen (og noe av det viktigste å gjøre) er " to declutter 15 minutes a day". Vrient å oversette, men declutter betyr både 1) å rydde bort ting man vil beholde til rett plass, 2) kvitte seg med - enten a)gi bort brukbare ting til eks. Fretex eller loppemarked med tanke på ressurser og gjenbruk, eller b) kaste skrot - få det ut av huset! Jo færre ting, jo lettere å holde orden. 15 minutter er en så avgrenset tid at selv om man hater hvordan det ser ut hjemme, så greier man 15 minutter! Og det er utrolig hvor mye man faktisk får gjort på et usselt kvarter! Det er mye lettere å gjøre husarbeide når det ikke flyter av ting overalt. Men i steden for å straffe seg selv med å "vente med å støvsuge til stua er strøken", så støvsuger vi heller de flatene som er åpne. Innen neste gang vi drar frem støvsugeren, har vi (forhåpentligvis) fått "decluttered" litt mer plass så man får støvsugd mer. Og man er inne i en god sirkel. Har man det rotete mange steder, kan det være vanskelig å vite hvor man skal begynne. FlyLady sier kjøkkenvasken. Vask den, få den til å skinne, og hold den ren. Og det virker. Å komme ut på kjøkkenet om morgenen i halvsøvne og se at vasken er ren og uten gammel oppvask, er et stort løft for humøret den dagen. Når man starter som FlyBaby skal man innarbeide en rutine pr månede. Mange synes det går alt for sakte, men når man først får startet, får man et kick og prøver plutselig å bli flink med alt på en gang, og da er det lett å plutselig befinne seg i et nytt skippertak som sliter oss ut. Så forunderlig nok må vi lære oss å skynde oss sakte, det er det eneste som nytter. Det som er så flott er at det virker kjempebra! Og det blir lettere og lettere, og etter hvert skal huset omtrent rydde og vaske seg selv! Eks: vasker du kjapt over doen nedi en gang om dagen (= tar max 10 sekunder, bare prøv!), vil doen alltid være fin, og du slipper de kjipe lørdagsrengjøringene som tar knekken på følelsen av å ha fri fra jobb.
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 18. januar 2007 #5 Skrevet 18. januar 2007 Jeg trodde alltid det var noe mannsjåvenistiske folk hadde funnet på så kvinnfolk skulle ha det morro med husarbeid så de slapp å gjøre noe selv
Gjest Gjest med sko Skrevet 18. januar 2007 #6 Skrevet 18. januar 2007 Tenk, og så var det en amerikansk dame som har ryddet seg gjennom sitt eget hus og liv, og nå coacher andre. Ca 350000 mennesker faktisk.
Gjest Gjesta Skrevet 18. januar 2007 #7 Skrevet 18. januar 2007 Jeg trodde alltid det var noe mannsjåvenistiske folk hadde funnet på så kvinnfolk skulle ha det morro med husarbeid så de slapp å gjøre noe selv ← Kan jo hende det, selv om hun utgir seg for å være kvinne (se personlige meldinger). Selv har jeg vært nysgjerrig på konseptet, men latt meg stoppe av at hjemmesiden til FlyLady har vært mistenkelig uoversiktlig og rotete til at dette er et ryddeopplegg. Ser det er litt mer oversikt der nå. Men nå er jeg ikke nysgjerrig lengre.
Gjest Gjesta Skrevet 18. januar 2007 #9 Skrevet 18. januar 2007 Neida, ikke pm, men tråden til Yme inne på personlige meldinger Har ingen spennende konspirasjonsteorier rundt dette, dessverre
Gjest Gjest med sko Skrevet 18. januar 2007 #10 Skrevet 18. januar 2007 Åja. Så den tråden. Men må nok skuffe, det er definitivt en klok DAME ja. Sitter akkurat nå og hører på FlyLady-webradio. Hvorfor er det slik at bare fordi noen coacher folk til å få orden på ikke bare huset, men også livet sitt om de ønsker det, så tror man at det er en mannlig konspirasjon? Jaja. Jeg er enig i at websiden er rotete, men hvis du følger Vanedis' linker så får du litt info. Men det skal mer til enn en rotete hjemmeside for at jeg lar meg avskrekke hvis jeg vet informasjonen er nyttig for meg.
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 18. januar 2007 #11 Skrevet 18. januar 2007 Hvor er flyman? MVH rødstrømpe
Gjest Bodillen Skrevet 18. januar 2007 #12 Skrevet 18. januar 2007 Synes det er koselig med litt rot, jeg... Heller litt skitt her og der enn et rent helvete, er vel mer mitt livsmotto...
Gjest LilSweetie Skrevet 18. januar 2007 #13 Skrevet 18. januar 2007 Takk for lange og grundige svar, nå fikk jeg stilt min nysgjerrighet!
Gjest Asti Skrevet 19. januar 2007 #14 Skrevet 19. januar 2007 (endret) .. Endret 17. oktober 2017 av Asti
Binke Skrevet 21. januar 2007 #15 Skrevet 21. januar 2007 Flylady gir tips til de av oss som fra før ikke har klart å holde hjemmet ryddig på egen hånd - hjelper/lærer oss bl.a. å innarbeide rutiner (eksempelvis morgen-, dag- og kveldsrutiner, samt ukesplan). Etter jeg begynte med Flylady er huset ryddig nesten til enhver tid, og vi kan ta imot uanmeldt besøk når som helst. Slik var det ikke tidligere. - Norsk side: http://groups.yahoo.com/group/FLYingInNorway/ ← Alltid ryddig og presentabelt? Høres ut som en drøm! Koster det noe å "abonnere" på Flylady? (er særlig interessert i den norske siden/gruppen).
Gjest Asti Skrevet 22. januar 2007 #16 Skrevet 22. januar 2007 (endret) .. Endret 17. oktober 2017 av Asti
abelille Skrevet 22. januar 2007 #17 Skrevet 22. januar 2007 Hvor er flyman? ← Det nærmeste vi kommer flyman er kankje Hey Tom, men det er jo ikke akkurat det samme da. Men flylady har utfordringer spesielt for guttene også innimellom, som å rydde i garasje og verktøysbok/boks.
Gjest Dingo Skrevet 22. januar 2007 #18 Skrevet 22. januar 2007 (endret) Jeg trenger visst virkelig Flylady Endret 22. januar 2007 av Dingo
Binke Skrevet 23. januar 2007 #19 Skrevet 23. januar 2007 Ok... da er jeg også med. Har meldt meg på Flylady (norsk versjon) i dag. Ble en smule paff dag jeg oppdaget at jeg kun et par timer senere hadde fått 12 (!!!) nye mail i innboksen, alle fra Flylady. Ble nesten litt slått ut bare av det jeg. Mulig jeg stikker innom utfordringstråden etterhvert.
Malama Skrevet 23. januar 2007 #20 Skrevet 23. januar 2007 (endret) Ja, når du melder deg på den norske får du masse mailer me en gang. Om man går på den engelse får man ikke så mange med en gang, men mange flere daglig. Det er mange mailer i dett systemet, men man kan slette dem. Et viktig poeng som kommer klart frem i den utenlandske er ialle fall at man SKAL slette alle mailene, bortsett fra velkomstbrevet, som nybegynner. Først når du kommer inn i det skal du bry deg om mailene, og da bare litt om gangen. Men det Norske sender ikke så mange mailer hver dag, men derimot mange som nybegynnere. Vi har en FlyLady-tråd her inne på KG, den anbefaler jeg Det finnes også en utfordringståd for husarbeide eller noe slikt, som de ved oppstarten påsto var FlyLady, men slik det fungerte da var det i alle fall slett IKKE noe FlyLady-konsept som regjerte der. Jeg har ikke sett hvordan den utvikla seg, så jeg kan ikke si noe om hvordan det funker der nå. Enhver får nå uansett finne sitt eget system for hva som funker Jeg liker FlyLady, selv om jeg ikke er en veldig flink FlyBaby. Endret 23. januar 2007 av Malama
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå