Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kan virkelig butikker nekte personer å handle på fullmakt? Har laget fullmakt til min datter på noe hun skal kjøpe på ikea. Den er dato merket, signert og det står hva hun har lov å handle. Hun har med legitimasjon fra meg utenom også.

Alikevel så nekter de henne, sier at de er sluttet med det. Er det lov?

Hun har stresset livet av seg for å få handlet dette og organisert med sjåfør etc. Stakkars jente. Jeg er på jobb har ingen mulighet å stille i egen person.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Handle på krita, mener du?

Skrevet

Neidan, hun skal betale med et kort ( IKEA kort). Og siden jeg ikke kan være med i egen person har hun fått fullmakt med alle nødvendige data og legitimasjon.

Skrevet

Hun mener vel å la datteren bruke hennes kredittkort (uten å slå kode).

Skjønner godt at de har sluttet med det, jeg. For det er forholdsvis enkelt å slenge sammen en falsk fullmakt. Eller du kunne komme i etterkant og sagt at "dette har jeg aldri godkjent", og IKEA måttet bære kostnaden på det du har kjøpt (sier ikke at du hadde, men tenkes å kunne gjøre...)

Tips til neste gang: Fyll opp VISAen og send med henne, evt. fordel det på flere kort som krever kode dersom beløpet blir for stort, og gi henne kodene.

Skrevet

Det er vel IKEA selv som bestemmer, og i vilkårene for IKEA-kortet står det at det kun kan benyttes av kontohaver. Jeg forstår godt at de ikke tillater kjøp med fullmakt.

Skrevet

Jeg skjønner godt at de ikke lar en person handle med noen andres kort.

Skrevet

Det er kanskje det som er vitsen med personlig kort? Nettopp at det er kortinnehaver som skal bruke det?

Skrevet

Hvis dette dreier seg om et kredittkort, er det ikke lov å la andre bruke det. De ansatte kan ikke gjøre unntak fra regelen etter eget skjønn.

Skrevet

Jeg tror de kan det. Er nokså lenge siden banker sluttet å la folk ta ut penger med fullmakt også, og jeg forstår det godt, siden det er så enkelt å misbruke.

Skrevet

Jeg tror ikke det finnes noen regler som konkret sier at man har rett til å opptre med fullmakt. Mener det er opp til de forskjellige butikker å velge selv.

Skrevet

Egentlig er det ikke det. Det er ikke lov med viten og vilje å la noen betale med en annens kort.

Skrevet (endret)
Egentlig er det ikke det. Det er ikke lov med viten og vilje å la noen betale med en annens kort.

Nei, det er det kanskje ikke. Vet ikke hva som står i vilkårene for Ikea - kortet. Hvor er egentlig hjemmelen for at man ikke kan betale med andres kredittkort selv med fullmakt? Har hørt dette før men ikke funnet ut hvor det står..

Endret av Talula
Skrevet

Et kredittkort er personlig, og man skal vise legitimasjon på at man er den samme personen som kortet er utstedt til.

Skrevet
Et kredittkort er personlig, og man skal vise legitimasjon på at man er den samme personen som kortet er utstedt til.

Ja, det stemmer jo. Det står kanskje i vilkårene for det enkelte kort hvem som kan bruke det.

Skrevet

Mitt kredittkort er personlig, men jeg kan få utstedt såkalt "familiekort" på samme belastningspunkt.

Har ikke hørt om dette med fullmakt på andres kort en gang jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...