thei Skrevet 18. januar 2007 #1 Skrevet 18. januar 2007 har ei jente på 5,5 år som har to litt løse fortenner nede. men bak diss har de nye beg å vokse...... ser ut til at de nye vokser litt bakover... må jeg til tannlegen å trekke??
Helen Skrevet 18. januar 2007 #2 Skrevet 18. januar 2007 Jeg hadde ring tannlegen for å høre hva som burde gjøres. Hvis hun må trekke tennene for at de andre skal komme ordentlig på plass er det verdt en tur til tannlegen selv om det kan bli litt hyling og grining. Man kan kanskje unngå bruk av regulering også hvis man får tennene riktig med en gang.
iingvild Skrevet 18. januar 2007 #3 Skrevet 18. januar 2007 Da jeg var 6 år trakk jeg melketennene forran fordi de nye tennene kom ut bak. Grunnen til at melketennene løsner er jo at tennene kommer underifra og "skyver de bort". Når de nye kommer bakfra så vil jo ikke dette skje. Ikke farlig å ta en tur til tannlegen. Jeg husker det var skummelt med bedøvelsen, men de er jo ennå greiere nå!
asterix Skrevet 18. januar 2007 #4 Skrevet 18. januar 2007 .... Grunnen til at melketennene løsner er jo at tennene kommer underifra og "skyver de bort". Når de nye kommer bakfra så vil jo ikke dette skje. ... ← Dette stemmer ikke riktig da. Tennene degenereres(roten løser seg opp og forsvinner) og løsner uavhengig av om de nye tennene "dytter på". Problemene oppstår når de nye tennene kommer før de gamle har blitt nok oppløst til å løsne. Så i en del tilfeller blir det nødvendig å trekke melketenner før de er skikkelig løse, ja.
Gjest Gjesta Skrevet 18. januar 2007 #5 Skrevet 18. januar 2007 Dette stemmer ikke riktig da. Tennene degenereres(roten løser seg opp og forsvinner) og løsner uavhengig av om de nye tennene "dytter på". Problemene oppstår når de nye tennene kommer før de gamle har blitt nok oppløst til å løsne. Så i en del tilfeller blir det nødvendig å trekke melketenner før de er skikkelig løse, ja. ← Ja, de løser seg opp, men dette skjer såvidt jeg vet som en konsekvens av at det dannes en ny tann under. Jeg kjenner i hvert fall noen som ikke har anlegg for permanente tenner, og hos dem har melketennene blitt sittende i munnen (heldigvis, forsåvidt).
thei Skrevet 19. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. januar 2007 var innom hos tannlegen i dag å de sa at tanna ville finne sin plass og at vesla bare måtte rikke i vei, gjerne med litt hjelp av oss voksne... det kunne gå lang tid før hun var helt nødt å trekke. Foreløpig var det kun aktuelt hvis jenta nekter å rikke....... da blir d bedøvelse fremme i tannkjøttet og trekking....... vi går for å rikke her ja
kmbras Skrevet 19. januar 2007 #7 Skrevet 19. januar 2007 Har nettopp vært gjennom det samme med min gutt på snart åtte. Han fikk de to nederste voksen-tennene i septemper bak melketennene. Var innom hos tannpleier som sa vi skulle rikke på de og at de mest sannsynlig ville dette ut av seg selv. Hvis ikke skulle vi komme tilbake over jul. Nå er jula vel overstått og han hadde fortsatt 4 fortenner nede:-) Så da var vi hos tannlegen igjen og han bare vippet de ut med en liten tang. De var såpass løse at han slapp bedøvelse, fikk bare sånn krem som bedøver litt. Han synes ikke det var vondt, og det gikk fort og greit.
thei Skrevet 19. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 19. januar 2007 takker for erfaring. vi rikker i vei for å unngå sprøyta herane..... men da slipper vi gjerne d da!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå