royaltrux Skrevet 18. januar 2007 #1 Skrevet 18. januar 2007 (endret) Ja, jeg sitter her veldig fortvilet. Det hjelper lite at norsk er ikke morsmålet mitt, og når det gjelder økonomiske greie så mangler jeg ordene riktig nok. Men jeg skal prøver å forklare. Jeg er student. Regning kreves før lånekassen utbetaler. Derfor pleie jeg å ta ut lån hos banken. Den skal dettes vekk på 15. jan. Men jeg fikk feil gjeldsbrevet på skolen (den var til høsten-utbetaling, ikke våren) og oppdaget ikke dette før det hadde gått ei hele uke, på en fredag, der var både banken og lånekassen stengt. Klart jeg fikk ikke penger i kontoen min som forventet. Men en gang på mandag ringte jeg til banken og forklarte situasjonen. Men det var "for seint" fordi den regning skal trekkes automatisk siden det var jo det som står i kontrakten. Derfor hadde de trukket dei penge jeg hadde å leve av fram til jeg fikk lån fra lånekassen, da vil si at kontoen min gikk i minus. Jeg fikk snakke med bank sjefen. Jeg forklart at jeg er aleneforsørger, og at jeg hadde spart 3 tusen til å holde meg i 3 uker mens jeg ventet på lån fra lånekassen. Hun sa at dei penger var borte og det var ikke noe hun kunne gjøre. Så spurte jeg hva hun foreslo jeg skal gjøre, siden jeg da hadde ikke noe penger å leve av. Hun sa at jeg skal får 1000 kroner, som hun skal sette i kontoen min. Det var jeg veldig takknemlig for. Neste dagen jeg prøvd å bruke kortet mitt. Men det står igjen at det var ikke noe penger. Jeg slo opp på nettbanken og der viser det seg at alt penger som kom i kontoen min ble automatisk trekket med en gang og overført til den lånet. Jeg ringte henne på telefon og hun fortalt at det var meg som hadde brukt opp dei penger. Det sa jeg kunne ikke stemme. Jo hun mente det. Men nå i dag så står det at hun har satt inn tusen kroner bare for at det har blitt trukket ut igjen til den lånet. Jeg har ringt nå 3 ganger og tør nesten ikke ringe mer. Føler meg veldig dum for jeg mangler språk her å forklare henne og hun virker bare sur på meg at jeg ringer, men jeg virkelig forstår ingenting her. Jeg har jo ikke kontroll over hva tid lånekassen utbetale meg pengene, men har jo dokumentert for henne at jeg fikk innvilget lån. Vet ikke om noen klarte følge med dette her, men hvis noen har ideer eller tips skal jeg gjerne høre. Endret 18. januar 2007 av royaltrux
Lilli1979 Skrevet 18. januar 2007 #2 Skrevet 18. januar 2007 Hei! Jeg foreslår at du setter deg ned og skriver en e-post til banken jeg. Da får du sagt alt du vil, uten å risikere å bli misforstått på telefonen. Jeg vet ikke nok om låneregler til å vite om du har krav på hjelp fra banken, men vil tro at du i nødsfall kan kontakte sosialkontoret for nødhjelp/lån frem til studielånet kommer. (hvis banken setter seg på bakbeina). Lykke til!
Laban75 Skrevet 18. januar 2007 #3 Skrevet 18. januar 2007 Og jeg ville ha mast på Lånekassen og ikke banken.. Det er Lånekassen du venter på. Lite kjekk situasjon du er kommet i. Håper det ordner seg.
royaltrux Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 18. januar 2007 Og jeg ville ha mast på Lånekassen og ikke banken.. Det er Lånekassen du venter på. Lite kjekk situasjon du er kommet i. Håper det ordner seg. ← Takk. Det håper jeg også. Har tok kontakt med Lånekassen i dag men det er ikke noe de kan gjøre-de har ikke registrert gjeldsbrevet mitt, og den har jeg sendt på mandag. Får håper det ordner seg snart.
royaltrux Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 18. januar 2007 Hei! Jeg foreslår at du setter deg ned og skriver en e-post til banken jeg. Da får du sagt alt du vil, uten å risikere å bli misforstått på telefonen. Jeg vet ikke nok om låneregler til å vite om du har krav på hjelp fra banken, men vil tro at du i nødsfall kan kontakte sosialkontoret for nødhjelp/lån frem til studielånet kommer. (hvis banken setter seg på bakbeina). Lykke til! ← Ja, det var en lurt ide. Får bare håper studielånet kommer veldig snart....
Rakel Skrevet 19. januar 2007 #6 Skrevet 19. januar 2007 Hvis du ikke har ordnet det enda, så gå til nærmeste Sosialkontor med en gang. De har PLIKT til å hjelpe deg og barnet ditt frem til du får penger. DE kan kontakte banken for deg, eller de kan låne eller gi deg pengestøtte alt etter hvor mye du har fremover. Du kan ikke gå å vente uten penger til mat. Slike ting kan ta sin tid.. Det ordner seg nok!
royaltrux Skrevet 19. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 19. januar 2007 Hvis du ikke har ordnet det enda, så gå til nærmeste Sosialkontor med en gang. De har PLIKT til å hjelpe deg og barnet ditt frem til du får penger. DE kan kontakte banken for deg, eller de kan låne eller gi deg pengestøtte alt etter hvor mye du har fremover. Du kan ikke gå å vente uten penger til mat. Slike ting kan ta sin tid.. Det ordner seg nok! ← Tusen takk for hjelpet. Har gjørt det i dag, og fikk 600 kr, og Lånekassen har fått brevet og penger komme i kontoen min enten i dag eller mandag. Tusen takk for hjelpet alle sammen!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå