Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min bor i samme hus (barndomshjemmet) som sin far som sitter i uskiftet bo. Faren vil gjerne overskrive huset på sine to sønner, men han vil fortsatt bo der. Hvordan gjøres dette i praksis? Er det bare å gå på tinghuset eller må det advokat til? Trengs det en off. takst?

Den andre sønnen er ikke interessert i overta huset, men vil gjerne at huset blir innen familien. Huset er gammelt og lite og trenger en god del utbedringer. Jeg tenker å kjøpe meg inn i den delen broren ikke vil ha. Hva som vil falle rimeligst ut m.h.t. takster, skatter og avgifter?

1. Faren overskriver huset på sønnene og jeg kjøper brorens part.

2. Jeg og kjæresten min kjøper huset sammen nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med en eiendomsmegler, det er uforpliktende og koster ikke penger. De kan hjelpe deg med overtakelsen mot oppgjørshonorar (tinglysning, skatteregler mv.) - det koster ikke i nærheten av det man vanligvis betaler for meglertjenester (da inkluderer det innhenting av masse opplysninger, markedsføring og mye mye mer som dere slipper å betale for).

Og det koster ikke noe å forhøre seg. Snakk gjerne med megleren til bankforbindelsen din, og med banken samtidig, så får du gode totalråd.

Dere kommer uansett ikke utenom arveavgiften,men om du skal eie kan jeg ikke se nytten av at svogeren din skal tinglyse eiendommen på seg for så å tinglyse den videre på deg, det blir 2,5% en gang for mye. Utover det har jeg ikke peiling på arvesaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...