Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en ting på hjertet..

Er sammen med en mann jeg har kjent i 13 år. Han viser mye empati og omsorg for de rundt seg, og er en fantastisk kjæreste! Problemet er bare...

I løpet av sin ungdomstid har han vokt opp i en by der det var det var mye bråk med innvandrere...Mye gjengmentalitet og forskjellige kulturer.Jeg føler at dette har preget han på mange måter.Han har ikke vært medlem av noen gjenger eller noe lignende, men har vært endel på byen med kamerater. Han har et stort arr i panna etter å ha "fått seg en på trynet" uprovosert på byen. Jeg reiste fra byen for å gå på skole i flere år, men har opplevd mye som jeg ikke setter pris på av oppførsel.Ekle kommentarer på dårlig norsk, en hånd nedi buksa bak, ei venninne som ble slept med i en bakgate(det gikk bra). Hørt mange ganger at norske jenter er horer m.m og sier man noe tilbake er man rasist.Har også opplevd at en har gått bort til meg og rapt høyt i ansiktet mitt og bedt meg om å kjøpe en pakke med røyk. Jeg for min del anser dette for "miljøskade", der mange vokser opp med negative holdninger i hjemmet og i gjenger. Og det er ikke ukjent at enkelte kulturer baserer seg på å se ned på kvinner, andre religioner m.m.

Det som gjør så utrolig vondt er at kjæresten min kommer med utsagn som " hadde han fått et farget lege som pratet dårlig norsk " hadde han byttet på flekken. Jeg synes det er et klart skille på holdninger , kultur ,oppførsel, og ikke minst ENKELT individets evne til å forstå rett fra galt og det å basere et inntrykk basert på hudfarge.

Jeg tenker; har det gått for langt? Han sier det på en humoristisk måte, men jeg ser ikke humoren. Har selv mange venner og kolleger fra bosnia, noe som han sier bare er hyggelig. Men synes det kommer litt for mange kommentarer i ny og ne. Han blir lei seg når jeg sier at jeg ikke liker at han kommer med kommentarer. Han sier jeg bør ta hensyn til hans erfaringer og opplevelser.

Så..Hva annser dere på grensen til fordommer og rasisme?

Synes dette er vanskelig.

Videoannonse
Annonse
Gjest StockDama
Skrevet

om man har vokst opp med å bli angrepet i tide og utide, kan jeg godt skjønne han er veldig veldig skeptisk til de...men jeg trur det er noe som han kan trene av seg.

Skrevet

Hm - han burde blitt kjent med ein innvandrar, og då ville han kanskje fått eit nyansert syn?

Ein ting er å ikkje vere blind for problematikken rundt innvandringa, og ikkje feie dette under eit teppe som mange gjer i dag, men det er også viktig å ikkje generalisere. Ord hjelper lite kan eg tenkje meg, men dersom dere hadde kunne blitt venner med nokre innvandrarar (treng jo ikkje velje akkurat dei som oppfører seg dårleg ute i gatane) og diskutert litt med dei, så ville det kanskje kunne opne auga hans litt?

Skrevet
Har en ting på hjertet..

Er sammen med en mann jeg har kjent i 13 år. Han viser mye empati og omsorg for de rundt seg, og er en fantastisk kjæreste! Problemet er bare...

I løpet av sin ungdomstid har han vokt opp i en by der det var det var mye bråk med innvandrere...Mye gjengmentalitet og forskjellige kulturer.Jeg føler at dette har preget han på mange måter.Han har ikke vært medlem av noen gjenger eller noe lignende, men har vært endel på byen med kamerater. Han har et stort arr i panna etter å ha "fått seg en på trynet" uprovosert på byen. Jeg reiste fra byen for å gå på skole i flere år, men har opplevd mye som jeg ikke setter pris på av oppførsel.Ekle kommentarer på dårlig norsk, en hånd nedi buksa bak, ei venninne som ble slept med i en bakgate(det gikk bra). Hørt mange ganger at norske jenter er horer m.m og sier man noe tilbake er man rasist.Har også opplevd at en har gått bort til meg og rapt høyt i ansiktet mitt og bedt meg om å kjøpe en pakke med røyk.  Jeg for min del anser dette for "miljøskade", der mange vokser opp med negative holdninger i hjemmet og i gjenger. Og det er ikke ukjent at enkelte kulturer baserer seg på å se ned på kvinner, andre religioner m.m.

Det som gjør så utrolig vondt er at kjæresten min kommer med utsagn som " hadde han fått et farget lege som pratet dårlig norsk " hadde han byttet på flekken. Jeg synes det er et klart skille på holdninger , kultur ,oppførsel, og ikke minst ENKELT individets evne til å forstå rett fra galt og  det å basere et inntrykk basert på hudfarge.

Jeg tenker; har det gått for langt? Han sier det på en humoristisk måte, men jeg ser ikke humoren. Har selv mange venner og kolleger fra bosnia, noe som han sier bare er hyggelig. Men synes det kommer litt for mange kommentarer i ny og ne. Han blir lei seg når jeg sier at jeg ikke liker at han kommer med kommentarer. Han sier jeg bør ta hensyn til hans erfaringer og opplevelser.

Så..Hva annser dere på grensen til fordommer og rasisme?

Synes dette er vanskelig.

Hadde jeg fått en lege som snakket dårlig norsk hadde jeg også byttet på flekken, og jeg har også gjort det ved et par anledninger! (En danske, en inder og en pakistaner) Jeg bytter ikke p.g.a hudfagen, men p.g.a kommunikasjon, og om dette blir oppfattet som rasisme, så får det heller bli det.

Ellers er jeg veldig enig med Badlands, å snakke med "voksne" (ikke ungdomsgjenger) innvandrere kan kanskje gi ham et mer nyansert syn på fremmedkuturelle.

Ofte er det det ukjente som er mest skremmende!

Skrevet

Hei!

Bare lurte på hva som kommer til å skje når dere får barn sammen? Hva lærer han ungene som egentlig ikke skjønner hvor dette kommer fra?

Skrevet

Det er noe som har tenkt på også...

Har sagt til han at ikke må ytre meninger av negativ sort foran barna våres når den tid kommer, selv om det er humoristisk ment. Det er utrolig hva unger fanger opp. Selv blir han lei seg og synes jeg overdramatiserer det hele. Han står jo ikke akkurat og roper "white power" i stua, men jeg synes det er viktig å være klar over at barn tar lett til seg det vokne sier og gjør.

Ang dette temaet har jeg jo skjønt at mye dreier seg om ungdomsgjenger som oppfører seg dårlig på byen og enkeltindivider som kommer opp i media. Han sier han reagerer på mye av det som skjer i samfunnet idag og at han blir frustrert av dette. Når alt man sier er rasistisk og at man i Norge tar for mye hensyn. Kan på mange måter skjønne at han reagerer som han gjør da....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...