Bønna Skrevet 17. januar 2007 #1 Skrevet 17. januar 2007 (endret) Jeg foreslår at alle følger nøye med hvem som blir Yssens neste arbeidsgiver. Det kommer garantert til å gi en åpenbaring i forhold til hva denne ”Valla-saken” egentlig dreier seg om. Personlig er jeg villig til å vedde svært mye på at hennes neste jobb vil ha en tydelig tråd til Jens Stoltenberg og direktørvennene hans. Etter min mening er det liten tvil om at dette er en planlagt politisk kampanje mot Gerd Liv Valla spesielt og mot LO generelt. Hvorfor skulle ellers en person på Yssens nivå ha interesse av å gå til media med sin konflikt med ledelsen hos sin tidligere arbeidsgiver? En person på Yssens nivå vet utmerket godt at det er det dummeste man kan gjøre dersom man har håp om en ny jobb på tilsvarende nivå. Så hvorfor gjør hun det da, når hun vet at det normalt sett vil skade hennes fremtidige jobbmuligheter? Den eneste rasjonelle forklaringer på Yssens håndtering av saken er at hun allerede er blitt lovet en annen jobb, for å lage en offentlig sak av sitt ansettelsesforhold hos sin tidligere arbeidsgiver. Det sies at dersom man vil finne sannheten, så bør man følge pengene. Og pengene i dette tilfellet er Yssens neste jobb. Følg med! Følg med! Endret 18. januar 2007 av Bønna
Gjest care Skrevet 18. januar 2007 #3 Skrevet 18. januar 2007 Sa hun ikke opp i juni da? Tenker hun allerede har fått et jobbtilbud.
Bønna Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 18. januar 2007 Normalt ville uansett hennes karriere tatt skade av at hun lager offentlig spetakkel omkring sitt tidligere arbeidsforhold. Så hvorfor gjorde hun det da? Den som søker svaret finner det i Yssens neste jobb. Følg med!
Gjest LilSweetie Skrevet 18. januar 2007 #5 Skrevet 18. januar 2007 Lest Vetle Lid Larsen i Dagbladet, Bonna? Ellers tror jeg ikke paa konspirasjonsteorien her, men mener at mange som er prinsipielt mot LO, Valla, og ikke minst at LO og Valla faar til noe, har sett dette som en gyllen anledning til aa svekke fagbevegelsen. Spekulerer nok ikke for mye naar jeg tror at veldig mange av de som er i harnisk over Valla naa, og mener at hun burde trekke seg fra alt hun har av verv og posisjoner, mente det for tre uker siden ogsaa. Hederlige motiver i kampen mot mobbing ser jeg lite av.
Gjest gjesta Skrevet 18. januar 2007 #6 Skrevet 18. januar 2007 Lest Vetle Lid Larsen i Dagbladet, Bonna? Ellers tror jeg ikke paa konspirasjonsteorien her, men mener at mange som er prinsipielt mot LO, Valla, og ikke minst at LO og Valla faar til noe, har sett dette som en gyllen anledning til aa svekke fagbevegelsen. Spekulerer nok ikke for mye naar jeg tror at veldig mange av de som er i harnisk over Valla naa, og mener at hun burde trekke seg fra alt hun har av verv og posisjoner, mente det for tre uker siden ogsaa. Hederlige motiver i kampen mot mobbing ser jeg lite av. ← Som om jeg skulle skrevet det selv, bortsett fra at jeg hadde brukt æ, ø og å.
Bønna Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 18. januar 2007 Lest Vetle Lid Larsen i Dagbladet, Bonna? ← Levner du meg ingen evne til selvstendig tenkning? men mener at mange som er prinsipielt mot LO, Valla, og ikke minst at LO og Valla faar til noe, har sett dette som en gyllen anledning til aa svekke fagbevegelsen. ← Nettopp. Det er en gylden anledning til å svekke arbeiderbevegelsen. Iallfall den arbeiderbevegelsen Valla representerer (blåmannbukken Jens liker åpenbart ikke den). Noe som i seg selv gir en grunn til å anta at anledningen neppe er en tilfeldighet. Men det som virkelig skurrer er at ei klatremus av Yssens kaliber gjør noe som er helt utenkelig i hennes sjikt av arbeidsmarkedet. Det er akkurat denne vanvittige, fra klatremusperspektiv, handlingen fra Yssens side som gjør at man ikke bare kan avfeie det med at man ikke tror på konspirasjonsteorier. For øvrig er det heller ikke så mye konspirasjonsteori. Det er snarere en rasjonell analyse av det kyniske politiske spillet man vet foregår. Men som sagt. Den som vil finne sannheten bør følge pengene. Og pengene er i dette tilfellet Yssens neste jobb. Hvem tør å vedde på at den ikke vil ha en rød tråd til Jens Stoltenberg og direktørvennene hans? Jeg vedder iallfall svært mye på at det er den samme gamle historien. Noen har snakket sammen.
Gjest LilSweetie Skrevet 18. januar 2007 #8 Skrevet 18. januar 2007 Levner du meg ingen evne til selvstendig tenkning? ← Beklager hvis det virket saann. Det du skrev minnet bare litt om det han skrev, men det er jo lov Synes denne kommentaren hadde mye for seg, dette handler forst og fremst om makt, ikke om folelser.
Bønna Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 18. januar 2007 Synes denne kommentaren hadde mye for seg, dette handler forst og fremst om makt, ikke om folelser. ← At det er maktkamp er det liten tvil om. Men kampen foregår ikke mellom Yssen og Valla. Kampen foregår mellom politiske retninger innen Arbeiderpartiet. Valla representerer en retning som direktørfløyen i Arbeiderpartiet synes er altfor arbeidervennlig. Posisjonen som LO-leder gir Valla evnen til å utøve makt mot direktørfløyen i Arbeiderpartiet. En makt hun ved gjentatte anledninger har demonstrert at hun er villig til å bruke. Noe som direktørfløyen i Arbeiderpartiet selvsagt ikke blir spesielt glad for. Så i denne maktkampen er Yssen bare et middel for å ramme den direktørfløyfiendelige retningen som Valla representerer. Og akkurat som med Thorbjørn Jagland, som heller ikke var på godfot med Jens Stoltenberg og direktørvennene hans, ble det satt i gang en svertekampanje mot Valla i media. Når det gjelder den artikkelen i Dagsavisen, viss hovedpoeng er at saken er et uttrykk for et kvinnefiendelig samfunn, mener jeg det bare viser hvor teite feministene i realiteten er.
Paradokset Skrevet 18. januar 2007 #10 Skrevet 18. januar 2007 Hederlige motiver i kampen mot mobbing ser jeg lite av. ← Det er et hylekor hvor det meste er basert på spekulasjoner - og mange er nok ute med skjulte agendaer her. Skulle det likevel være noe i påstandene som er kommet frem om Vallas lederstil så er det selvfølgelig i LOs egen interesse å rydde opp internt. Det er problematisk for en arbeidstagerorganisasjon som kjører kampanje mot mobbing å ha en sjef som selv mobber sine ansatte.
Bønna Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 18. januar 2007 Det er et hylekor hvor det meste er basert på spekulasjoner - og mange er nok ute med skjulte agendaer her. ← Og som alltid, når hylekoret er på sitt verste, skal man ta en pust i bakken, slappe av og spørre rolig og behersket hvor pengene er. Følger man pengene finner man svaret. Hvem tjener på dette? Og således gir Yssens handlinger ingen mening så fremt det ikke ligger noe mer bak.
Gjest gjesta Skrevet 18. januar 2007 #12 Skrevet 18. januar 2007 Det er problematisk for en arbeidstagerorganisasjon som kjører kampanje mot mobbing å ha en sjef som selv mobber sine ansatte. ← Enig. Noen vil også mene at det er problematisk å ha en ledelse som prediker moderasjon ved hvert lønnsoppgjør, for så selv å ta ut fete bonuser, opsjoner og generelle tillegg verd en vanlig årslønn. Morsomt at noen av deres politiske forkjempere nå mener at Valla må gå pga inkonsekvensen i sitatet ovenfor. Eller kanskje ikke morsomt, men ganske avslørende. Det betyr ikke at denne "saken" er en kampanje planlagt av flere enn Yssens rådgivere, det betyr bare at mange ser dette som en utmerket mulighet til å styrke seg selv ved å svekke andre. Ikke uvanlig, og ikke dumt - isolert sett.
Gjest Gjesta Skrevet 18. januar 2007 #13 Skrevet 18. januar 2007 Enig. Noen vil også mene at det er problematisk å ha en ledelse som prediker moderasjon ved hvert lønnsoppgjør, for så selv å ta ut fete bonuser, opsjoner og generelle tillegg verd en vanlig årslønn. Morsomt at noen av deres politiske forkjempere nå mener at Valla må gå pga inkonsekvensen i sitatet ovenfor. Eller kanskje ikke morsomt, men ganske avslørende. Det betyr ikke at denne "saken" er en kampanje planlagt av flere enn Yssens rådgivere, det betyr bare at mange ser dette som en utmerket mulighet til å styrke seg selv ved å svekke andre. Ikke uvanlig, og ikke dumt - isolert sett. ← Så det at andre gjør feil berettiger at LO lederen mobber sine ansatte? Det er godt mulig at mange Valla-motstandere nå gnir seg i hendene og øyner en sjangse til å duppere henne skikkelig, en gang for alle. Men jeg syns det blir ganske sekundært. Med din argumentasjon er jo Valla uangripelig! Mener du virkelig at politiske motstandere ikke skal kunne gripe fatt i kritikkverdige tilstander fordi de nettopp er politiske motstandere og kan tenkes å ha en dobbelt agenda?
Gjest gjesta Skrevet 18. januar 2007 #14 Skrevet 18. januar 2007 (endret) Så det at andre gjør feil berettiger at LO lederen mobber sine ansatte? Det er godt mulig at mange Valla-motstandere nå gnir seg i hendene og øyner en sjangse til å duppere henne skikkelig, en gang for alle. Men jeg syns det blir ganske sekundært. Med din argumentasjon er jo Valla uangripelig! Mener du virkelig at politiske motstandere ikke skal kunne gripe fatt i kritikkverdige tilstander fordi de nettopp er politiske motstandere og kan tenkes å ha en dobbelt agenda? ← Imponerende evne til å tillegge andre meninger de ikke har. Derfor, punktvis: 1) Nei. Og at andre kaster stein fra glasshusene sine er helt OK. 2) Nei, hun er ikke uangripelig, hvilket vel er behørig bevist den siste uken. Litt morsomt, forresten, å observere at du hva Valla angår har mye høyere terskel ift. hva som er saklig kritikk og hva som er personangrep enn du har hatt i andre saker og andre tråder. Men greit nok, der er vi like. Husk bare at dine motiver ikke er edlere enn mine. 3) Nei. Trodde du virkelig at jeg mente det, eller var det et litt mislykket retorisk spørsmål? Hva var grunnen til at du stilte et så meningsløst spørsmål? Mener du at det er totalt uvedkommende/sekundært/whatever å få en dobbelt agenda nevnt? Endret 18. januar 2007 av Champagnepikken
Bønna Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #15 Skrevet 18. januar 2007 Men jeg syns det blir ganske sekundært. ← Mobbing og lederstil er sekundært per se. Det sentrale er hva Yssen har å tjene på denne offentlige skittentøyvasken. For klatremuser av hennes kaliber vil det normale være å bite i det sure eplet og komme seg videre. Men nettopp av den grunn, at hun ikke gjorde det, er det god grunn til å anta at Yssens eple ikke er så surt likevel. Dette dreier seg om maktkamp som går langt uttover Yssen og Valla som individer.
Gjest gurimalla Skrevet 18. januar 2007 #16 Skrevet 18. januar 2007 For klatremuser av hennes kaliber vil det normale være å bite i det sure eplet og komme seg videre. ← Synes det blir veldig vanskelig å ta deg seriøst når du konsekvent omtaler Yssen som klatremus. Mener du hun har ligget seg til topps?
Bønna Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #17 Skrevet 18. januar 2007 Det har ikke noe med kjønn å gjøre. Det er et forsøk på å trekke karrieremenneskene ned på jorda. Eller vaskeekte jantelov, om du vil.
Gjest Gjesta Skrevet 18. januar 2007 #18 Skrevet 18. januar 2007 Enig. Noen vil også mene at det er problematisk å ha en ledelse som prediker moderasjon ved hvert lønnsoppgjør, for så selv å ta ut fete bonuser, opsjoner og generelle tillegg verd en vanlig årslønn. Morsomt at noen av deres politiske forkjempere nå mener at Valla må gå pga inkonsekvensen i sitatet ovenfor. Eller kanskje ikke morsomt, men ganske avslørende. Det betyr ikke at denne "saken" er en kampanje planlagt av flere enn Yssens rådgivere, det betyr bare at mange ser dette som en utmerket mulighet til å styrke seg selv ved å svekke andre. Ikke uvanlig, og ikke dumt - isolert sett. ← Så det at andre gjør feil berettiger at LO lederen mobber sine ansatte? Det er godt mulig at mange Valla-motstandere nå gnir seg i hendene og øyner en sjangse til å duppere henne skikkelig, en gang for alle. Men jeg syns det blir ganske sekundært. Med din argumentasjon er jo Valla uangripelig! Mener du virkelig at politiske motstandere ikke skal kunne gripe fatt i kritikkverdige tilstander fordi de nettopp er politiske motstandere og kan tenkes å ha en dobbelt agenda? ← Imponerende evne til å tillegge andre meninger de ikke har. Derfor, punktvis: 1) Nei. Og at andre kaster stein fra glasshusene sine er helt OK. 2) Nei, hun er ikke uangripelig, hvilket vel er behørig bevist den siste uken. Litt morsomt, forresten, å observere at du hva Valla angår har mye høyere terskel ift. hva som er saklig kritikk og hva som er personangrep enn du har hatt i andre saker og andre tråder. Men greit nok, der er vi like. Husk bare at dine motiver ikke er edlere enn mine. 3) Nei. Trodde du virkelig at jeg mente det, eller var det et litt mislykket retorisk spørsmål? Hva var grunnen til at du stilte et så meningsløst spørsmål? Mener du at det er totalt uvedkommende/sekundært/whatever å få en dobbelt agenda nevnt? ← Mener du at jeg tillegger deg meninger du ikke har? Det er i såfall ikke meningen, men mine spørsmål stilte jeg ut i fra det jeg siterte deg på. 1. Du "angriper" de som nå er en del av hylekoret/Vallas kritikere fordi de ikke alltid selv gjør hva de predikerer. Kall det gjerne å kaste sten i glasshus, men følger man den tanken kan jo egentlig ingen uttale seg om noe som helst. Alle har vel sine små og store svin på skogen. 2. Jeg vet godt at hun ikke er uangripelig. I'm not blind Og siden du trekker fram hva jeg har ment i andre saker og andre tråder, så kan jeg svare at du har da ikke noe problem med å diskutere offentlige personer som har dummet seg ut sånn til vanlig? Mulig jeg blander sammen deg med noen andre, men det er i allefall det inntrykket jeg har av deg - og det er ikke ment som kritikk. Men helt ærlig så ble jeg litt overrasket over at du er så veldig "tenk på personen" i denne saken. Men som sagt, kanskje jeg blander deg med andre. Og når du snakker om personkritikk - du har da i andre tråder om denne saken gått ganske langt ut mot Yssen og hennes udugelighet. Og det er greit, kanskje hun er udugelig osv. Men er det bedre å sitte i forum og si at Yssen gjør en dårlig jobb kontra å sitte i forum og si at Valla har mobbet en underordnet? Ang motiver så har jeg ingen. Medmenneskelig sett syns jeg veldig synd på Valla nå, uansett hva hun har gjort eller ikke gjort. Hun er i en forferdelig situasjon. Men man kan vel ikke la ting passere fordi det er trist for de som har gjort feil og tråkket på andre? 3. Hva som var grunnen til at jeg stilte et så meningsløst spørsmål? Vel, med mindre man er fullstendig naiv vil vel enhver vite at det sitter mange med horn i siden til Valla, Ap, LO som gnir seg i hendene nå og godter seg over at hun er i hardt vær, og at for mange er "anledningen" til å ta Valla viktigere enn at det er synd på Yssen eller at man må forhindre mobbing på arbeidsplasser. Akkurat det ligger vel implisitt i en slik sak og er vel noe de fleste er klar over. Så jeg stusset kanskje litt over at du syns det var så viktig å påpeke det. Jeg syns du dreier diskusjonen over på andre og mer uviktige ting (som at dobbeltmoralistene nå godter seg, folk har skjulte agendaer for å kritisere osv). For sånn er det jo i alle politiske saker, meg bekjent er det en del av spillet. Når jeg leser det du skriver ser du ut som du forsvarer Valla ved å angripe de som angriper henne. For meg virker det som et ønske om å vri sakens fokus over på noe annet. Derfor mitt mislykkede retoriske spørsmål.
Gjest gjesta Skrevet 18. januar 2007 #19 Skrevet 18. januar 2007 Mener du at jeg tillegger deg meninger du ikke har? Det er i såfall ikke meningen, men mine spørsmål stilte jeg ut i fra det jeg siterte deg på. 1. Du "angriper" de som nå er en del av hylekoret/Vallas kritikere fordi de ikke alltid selv gjør hva de predikerer. Kall det gjerne å kaste sten i glasshus, men følger man den tanken kan jo egentlig ingen uttale seg om noe som helst. Alle har vel sine små og store svin på skogen. 2. Jeg vet godt at hun ikke er uangripelig. I'm not blind Og siden du trekker fram hva jeg har ment i andre saker og andre tråder, så kan jeg svare at du har da ikke noe problem med å diskutere offentlige personer som har dummet seg ut sånn til vanlig? Mulig jeg blander sammen deg med noen andre, men det er i allefall det inntrykket jeg har av deg - og det er ikke ment som kritikk. Men helt ærlig så ble jeg litt overrasket over at du er så veldig "tenk på personen" i denne saken. Men som sagt, kanskje jeg blander deg med andre. Og når du snakker om personkritikk - du har da i andre tråder om denne saken gått ganske langt ut mot Yssen og hennes udugelighet. Og det er greit, kanskje hun er udugelig osv. Men er det bedre å sitte i forum og si at Yssen gjør en dårlig jobb kontra å sitte i forum og si at Valla har mobbet en underordnet? Ang motiver så har jeg ingen. Medmenneskelig sett syns jeg veldig synd på Valla nå, uansett hva hun har gjort eller ikke gjort. Hun er i en forferdelig situasjon. Men man kan vel ikke la ting passere fordi det er trist for de som har gjort feil og tråkket på andre? 3. Hva som var grunnen til at jeg stilte et så meningsløst spørsmål? Vel, med mindre man er fullstendig naiv vil vel enhver vite at det sitter mange med horn i siden til Valla, Ap, LO som gnir seg i hendene nå og godter seg over at hun er i hardt vær, og at for mange er "anledningen" til å ta Valla viktigere enn at det er synd på Yssen eller at man må forhindre mobbing på arbeidsplasser. Akkurat det ligger vel implisitt i en slik sak og er vel noe de fleste er klar over. Så jeg stusset kanskje litt over at du syns det var så viktig å påpeke det. Jeg syns du dreier diskusjonen over på andre og mer uviktige ting (som at dobbeltmoralistene nå godter seg, folk har skjulte agendaer for å kritisere osv). For sånn er det jo i alle politiske saker, meg bekjent er det en del av spillet. Når jeg leser det du skriver ser du ut som du forsvarer Valla ved å angripe de som angriper henne. For meg virker det som et ønske om å vri sakens fokus over på noe annet. Derfor mitt mislykkede retoriske spørsmål. ← Se det, da er vi ganske samstemte bortsett fra at vi er uenige om hvem som bærer bjelken og hvem som har flisen (bibelsk, jeg er tross alt sørlending). Jeg er akkurat like inkonsekvent i denne saken som andre er, noe jeg har vært åpen på ved flere anledninger. Andre er "imot mobbing" og mobber Valla grundig. Jeg er en mobber som forsvarer Valla, blant annet fordi hun fortjener at noen stiller seg på siden av det kollektive hylekoret ingen lenger kan benekte. Jeg har, som såvidt nevnt i en annen tråd, vært såpass tett innpå enkelte av de aktuelle personene i en periode (for eksempel i 1997) at jeg har fått prosessinformasjon fra flere av dem som nå uttaler seg i media og fra andre i andre stillinger rundt dem. Mulig at denne informasjonen (som de fleste nok vil kalle førstehånds) gjør meg noe mer bevisst på å se bak ordene, å se bak rekkefølgen i hvem som går ut, å se hva som sies og ikke sies (og ikke minst hvem som ikke sier noe) etc, og det er fortsatt plenty som ikke har kommet frem i begge retninger. Jeg har mine tanker om hvem som lekker i morgen, subsidiært i kveldens TV2-nyheter. Det kan tenkes at jeg dermed fokuserer for mye på prosessen, på dirty tricks og mer eller mindre skjulte motiver og dundrende inhabilitet (har noen spurt Anne Holt om hun støttet Berit Reiss-Andersen uten å skamrødme?) og for lite på det media nå hoster opp - fordi jeg har hørt begge sider av historien før. Men nevner jeg for mye om dét blir det i seg selv kritikkverdig for dem som ønsker å kritisere (hvori ikke opptatt deg, for ordens skyld). Ellers håper jeg uansett at Valla har et solid apparat rundt seg nå, sånn personlig sett. Sist gang noen fikk et kjør mot seg som er i nærheten av dette, het personen Tore Tønne.
Bønna Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #20 Skrevet 18. januar 2007 Mulig at denne informasjonen (som de fleste nok vil kalle førstehånds) gjør meg noe mer bevisst på å se bak ordene, å se bak rekkefølgen i hvem som går ut, å se hva som sies og ikke sies (og ikke minst hvem som ikke sier noe) etc, og det er fortsatt plenty som ikke har kommet frem i begge retninger. Jeg har mine tanker om hvem som lekker i morgen, subsidiært i kveldens TV2-nyheter. ← Nettopp. Hele saken er et velregissert politisk spill som har fint lite å gjøre med hvorvidt Valla er slem mot sine underordnede. Det dreier seg om maktkamp i Arbeiderpartiet. De arbeiderfiendelige slår tilbake mot de arbeidervennlige. Så hvorfor fortsetter dere å diskutere som om personalpolitikk er sakens virkelige kjerne?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå