Fairytale Skrevet 17. januar 2007 #1 Skrevet 17. januar 2007 (endret) Hei, jeg er nå kommet i den situasjonen at jeg ser meg nødt til å leie ut mitt hus. Alle regningene og alt som følgte med huskjøpet vokste meg litt over hodet, kan en si. Jeg har vurdert å selge det også, men siden dette er et slikt hus jeg alltid har ønsket å bo i vil jeg heller leie det ut for noen år for å se om min økonomiske situasjon bedrer seg. Er det noen av dere som har erfaring med det å leie ut et hus? Hva bør jeg tenke på i forhold til hva som skal stå i kontrakten og lignende? Og er det lov til å leie ut et hus for et år av gangen? Hilsen en som aldri har gjort dette før... Endret 17. januar 2007 av Fairytale
Gjest Eir Skrevet 18. januar 2007 #2 Skrevet 18. januar 2007 (endret) Søk opp husleieloven på nettet, og les igjennom den, der står alt om dine rettigheter og plikter som utleier. Du kan også laste ned en standard husleiekontrakt, som du kan ta utgangspunkt i, de pleier å være enkle og ryddige. Husk også at punkter som du evt ikke tar med i kontrakten følger husleieloven, og at du ikke kan gi leietaker dårligere vilkår enn det som står i denne. Det du også bør tenke på er at dersom det oppstår behov for reperasjoner ol, så vil du være ansvarlig for dette. Så du bør ha satt til side litt penger til uforutsette utgifter, siden leietaker ellers kan kreve avslag i husleia, dersom du ikke får ordnet ting i tide. Du er også ansvarlig for å forsikre selve huset, mens leietaker må stå for innboforsikring. Når du setter opp regnestykket over hvor mye du får inn i leieinntekter må du heller ikke regne med at du får inn husleie 12 måneder i året, 9 eller 10 måneder av 12 er ett mer realistisk anslag. (Man mister fort en måned eller to dersom folk flytter, og du bruker litt tid på å finne nye.) Du bør også sørge for at du har minst 14 dager margin fra husleia skal betales, til du skal betale dine evt lån, i tilfelle husleia er seint ute i blant. Angående å leie ut for ett år av gangen kan dette gjøres dersom det er spesielle grunner for det, og at du har tenkt å bo der selv er en slik grunn. Men dette må stå spesifisert i kontrakten. Endret 18. januar 2007 av Eir
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå