snuffles Skrevet 17. januar 2007 #1 Skrevet 17. januar 2007 Hallois! Jeg og min samboer har kommet i en situasjon som vi ikke kan finne noe svar på i lovverk eller på trygdekontoret sine sider. ( eller internett forøvrig). Here is the case: Jeg er for tiden i fødselspermisjon og samboer (pappan) har planlagt å ta ut sine 6 uker etter min endte permisjon. Jeg har i løpet permisjonstiden mistet min nåværende jobb som følge av nedleggelse og vurderer nå å melde meg arbeidsledig etter endt permisjon da jeg enda ikke har funnet noen ny stilling. Men, har blitt nevnt av bekjente at dersom jeg er arbeidsledig og går hjemme, kan ikke samboer ta ut sin planlagte permisjon. Eller at jeg evt. ikke får utbetalt dagpenger i denne perioden. Vi har begge jobbet de siste 3 årene og opparbeidet full rett til fødselspenger samt permisjon.... Håper det finnes noen kloke hoder som kan hjelpe med å oppklare dette for oss. På forhånd 1000 x takk! Mvh 2 uvitende førstegangsforeldre ( som har gått seg vill i byråkratiets jungel Happy.gif )
gaja Skrevet 17. januar 2007 #2 Skrevet 17. januar 2007 det får ingen utslag for de 6 pappaukene, men han kan ikke ta ut mer enn dem samtidig som du går hjemme. Så lenge dere begge har jobbet 6 av ti siste mnd før fødsel har han rett på disse seks ukene. trygdeloven er faktisk ikke så vanskelig å lese, man skummer lett gjennom paragraf 14 (foreldrepenger) på en kveld. Da finner du svar på alt sånt http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/kapi...=main-j.htm&2.0
snuffles Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 18. januar 2007 Takk for svar. Og jeg vil evt. få dagpenger utbetalt selv om vi er hjemme begge to i denne perioden. Han med permisjon og jeg på dagpenger.? Vil være vanskelig for oss hvis vi må gå 6 uker kun på 80% av hans lønn. Igjen takk for respons
Fru Blå Skrevet 18. januar 2007 #4 Skrevet 18. januar 2007 Ja, når du har jobbet har du krav på dagpenger. Jeg og mannen skal gjøre det samme, han skal ha de 6 ukene med pappaperm, mens jeg skal søke om dagpenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå