Gå til innhold

fungerer godt både som løs- og bandhund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan hende jeg er dum :sjenert: , men hva vil det si? Driver og leser om forskjellige hunde raser og har sett den beskrivelsen noen ganger.

Videoannonse
Annonse
Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Vil tro det vil si det er en hund som er lydig både i bånd og når den går løs...? Ikke alle hunder som kan gå i bånd, og veldig mange som ikke kan gå løse...

Skrevet

Løshund og bandhund er to ulike måter å jakte på, og brukes mest i forbindelse med jakt av elg.

Løshund: Hunden er løs og følger etter byttet. Underveis loser hunden for at jegeren skal kunne følge etter. Hunden "stiller" byttet når den tar det igjen. Dvs holder seg inntil og forhindrer at byttet forsvinner.

Bandhund: Hunden er i bånd og med hundefører følger de spor etter byttet og driver byttet frem mot jaktpost eller til de kommer nært nok til å skyte selv (sjelden).

Når man avler elghunder prøver man å ikke blande løshundlinjer med bandhundlinjer siden jaktformen er litt forskjellig. Og noen ønsker jo å ha en hund som enten bandhund eller løshund, og da er det greit å vite hva "slekta" er brukt til, siden dette er arvelig.

Skrevet

oki tusen takk. Da ble jeg litt klokere :ler:

Skrevet

Oj, da har jeg lært litt jeg også! :klappe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...