Gå til innhold

Legen avviste meg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dro til fast legen min idag. 2-3 dager på rad har jeg hatt sinnsykt høy feber, smerte i nakke/bakhodet (kan IKKE bøye meg fremover, eller riste på det .. AU AU) I tillegg så har jeg sååå vondt å svelge:S

Bestisen min har fått streptokokker... Men han gjordwe ingenting annet enn å tite ned i halsen, og sende meg hjem,.

Venninnen min fortalte at de må ta prøver for å finne streptokokker... Stemmer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må ta prøve for å finne ut om det er streptokokker ja. En "q-tips" i halsen. Tar kort tid å få svar.

Skrevet
Dro til fast legen min idag. 2-3 dager på rad har jeg hatt sinnsykt høy feber, smerte i nakke/bakhodet (kan IKKE bøye meg fremover, eller riste på det .. AU AU) I tillegg så har jeg sååå vondt å svelge:S

Bestisen min har fått streptokokker... Men han gjordwe ingenting annet enn å tite ned i halsen, og sende meg hjem,.

Venninnen min fortalte at de må ta prøver for å finne streptokokker... Stemmer det?

Dette høres ikke bra ut. Om ikke fastlegen gjør jobben sin så bør du dra til legevakten. De bør sjekke halsen din og ta blodprøve. Primært bør de sjekke CRP nivået ditt. Det viser om du har en infeksjon i kroppen eller ikke.

Jeg har selv hadde streptokokkinfeksjon og det startet omtrent som du beskriver. Jeg gikk til legevakten fordi det var helg. Ikke hovedkontoret, men et annet kontor. De fant ingenting selv om de sjekket for streptokokker. Men 2 dager etterpå var infeksjonen min gått så lagt at jeg hadde fått halsbyll og måtte på rikshospitalet for å åpnet det opp og tømme det. Fysj. Dette måtte gjentas flere ganger parallelt med 2 ukers penicillinkur. En veldig lei sideeffekt av streptokokkinfeksjonen var at jeg fikk reaktiv artritt som gjorde at knær, ankler etc. var vonde i flere måneder.

Så du bør IKKE ta lett på en veldig vond hals som gjør at det er vanskelig å svelge etc. Det er IKKE forkjølelse. Komplikasjonene kan bli store om du går for lenge uten behandling. Det er ikke så lett å oppdage uten blodprøve.

Du har høy feber også. Det er også et tegn på en infeksjon. Jeg forstår ikke at fastlegen din ikke ser disse symptomene og tar de rette prøvene. Om han sier at det ikke er noe å bry seg om så bør du absolutt vurdere å bytte fastlege. Man spøker ikke med mulig streptokokkinfeksjon. Det kan utvikle seg raskere enn du aner.

Skrevet (endret)

???sant??

Ring en annen lege, el legevakten.

Dette høres ikke bra ut.

Endret av Snuppelure
Skrevet

De kan ikke finne ut om det er resistente bakterier, men en lege ville gitt deg pencillin og sendt en prøve til en lab.

Jeg blir helt oppgitt over helsevesnet iblant, det er så mange maktmennesker der, som ikke bryr seg om annet enn sin egen tittel.

Skrevet
Det er ikke så lett å oppdage uten blodprøve.

Omvendt, faktisk. CRP er en helt uspesifikk parameter, den kan kun fortelle at det er en infeksjon et sted i kroppen, men ikke noe om hva eller hvor den er. For å påvise streptokokker i halsen må det tas en prøve til dyrkning.

Skrevet
Omvendt, faktisk. CRP er en helt uspesifikk parameter, den kan kun fortelle at det er en infeksjon et sted i kroppen, men ikke noe om hva eller hvor den er. For å påvise streptokokker i halsen må det tas en prøve til dyrkning.

Det er både rett og galt. Poenget er at dersom du har en streptokokkinfeksjon så er CRP'en din over 100. Virusinfeksjoner gir sjelden CRP over 60-70. Så legene kan bruke CRP måling som en tidlig indikator på om du har en bakteriell infeksjon i kroppen. Og dersom den er høy så kan man ta andre prøver som spesifikt gir svar på hva som er galt. Legene gir for eksempel ikke penicillin før de er sikre på at det er en bakteriell infeksjon. Da måler de CRP'en.

Det var dette de gjorde med meg og de forklarte hvorfor. En fordel med CRP måling er at man får veldig raskt svar. Man kan få det i løpet av noen minutter istedet for å sende prøven til Fürst for undersøkelse, noe som tar dager.

Det er veldig lite sannsynlig at man har streptokokkinfeksjon om CRP målingen er lav. Men en høy CRP måling ikke nødvendigvis betyr streptokokkinfeksjon.

Husk at dersom man har mistanke om streptokokkinfeksjon trenger man raskt svar på om man skal gi penicillin eller ikke. Da er CRP i tillegg til den stripen man putter i halsen det legene begynner med.

Skrevet

Takk, jeg vet alt det der. :icon_smile: Ut i fra det forrige innlegget ditt virket det bare som om du trodde at CRP var svaret på alt, men vi er visst egentlig helt enige.

Skrevet
Det er både rett og galt. Poenget er at dersom du har en streptokokkinfeksjon så er CRP'en din over 100. Virusinfeksjoner gir sjelden CRP over 60-70.  Så legene kan bruke CRP måling som en tidlig indikator på om du har en bakteriell infeksjon i kroppen. Og dersom den er høy så kan man ta andre prøver som spesifikt gir svar på hva som er galt. Legene gir for eksempel ikke penicillin før de er sikre på at det er en bakteriell infeksjon. Da måler de CRP'en.

Det var dette de gjorde med meg og de forklarte hvorfor. En fordel med CRP måling er at man får veldig raskt svar. Man kan få det i løpet av noen minutter istedet for å sende prøven til Fürst for undersøkelse, noe som tar dager.

Det er veldig lite sannsynlig at man har streptokokkinfeksjon om CRP målingen er lav. Men en høy CRP måling ikke nødvendigvis betyr streptokokkinfeksjon.

Husk at dersom man har mistanke om streptokokkinfeksjon trenger man raskt svar på om man skal gi penicillin eller ikke. Da er CRP i tillegg til den stripen man putter i halsen det legene begynner med.

CRP over 100 er vel ganske høyt?

Nå er ikke jeg lege eller noe, jeg kjenner noen som fikk påvist over 100 en gang. Han ble straks kjørt til kontroll for å finne ut hvilken infeksjon det var snakk om.

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321586

Skrevet

Nja, jeg hadde 97 og da var jeg på vei til å bli frisk :)

Skrevet
CRP over 100 er vel ganske høyt?

Nå er ikke jeg lege eller noe, jeg kjenner noen som fikk påvist over 100 en gang. Han ble straks kjørt til kontroll for å finne ut hvilken infeksjon det var snakk om.

Ikke når det gjelder streptokokkinfeksjoner. Jeg hadde verdier over 140 da jeg første gang fikk en streptokokkinfeksjon. Da hadde jeg rosen (benet ble veldig vondt og ømt). Jeg ble innlagt på legevakten og fikk intravenøs penicillin i 1 døgn. Dagen etter var jeg nede i CRP på 75 og da sa det at situasjonen var under kontroll og jeg kunne reise hjem på penicillinkur og kun komme innom legevakten for daglige CRP tester. Da testen falt under 30 ble jeg "friskmeldt" og jeg slapp møte mer.

Da jeg hadde halsbyll var også CRP godt over 100. Legen på rikshospitalet sa at CRP veldig ofte er over 100 når man har en bakteriell infeksjon (streptokokk eller stafylokokk). Det er en indikator som raskt skiller bakteriell infeksjon fra virus infeksjon.

Men det finnes andre forhold som kan gi veldig høy CRP. En venn av meg ble brått syk og fikk målt CRP til over 400. Han ble innlagt på sykehus, men de fant ingenting. CRP'en falt igjen til normalt uten grunn. Men legene sjekket videre og fant at han hadde alvorlig kreft.

Så CRP er ingen entydig indikator, men en høy CRP øker sannsynligheten for reell streptokokkinfeksjon såfremt de andre symptomene er der (veldig sår hals, vansker med å svelge, høy feber etc.).

Poenget mitt med dette er at enhver fastlege eller legevakt kan ta en CRP test og prøve av halsen for å sjekke for streptokokker. Det tar kun noen minutter og pasienter får svar på stedet. Måler legen høy CRP kan han skrive ut penicillinkur istedet for å vente på endelig svar på testene. Alternativet er det som skjedde med meg. Jeg målte høy CRP, men negativ på streptokokktesten. Legen hos legevakten skrev IKKE ut penicillinkur og bare sendte meg hjem. To dager etter hadde infeksjonen utviklet seg til en meget smertefull halsbyll med reaktiv artritt som sideeffekt to uker etterpå. Dette hadde vært unngått om legen hadde gitt meg penicillin med en gang da jeg var hos legen for kontroll. Det er avgjørende å komme tidlig i gang med penicillin når man har en streptokokkinfeksjon. Så høy CRP over 100 er en indikator om at man burde starte med penicillin.

Skrevet

Skrevet

Jeg hadde CRP på nesten 140 da ville de legge meg inn på sykehuset. Jeg hadde da både bihulebetennelse og lungebetennelse.

Nå for ikke lenge siden hadde jeg både bronkitt og lungebetennelse hadde da CRP på 60.

Så jeg vil si at CRP over 100 er veldig høyt.

Skrevet
Så jeg vil si at CRP over 100 er veldig høyt.

Uten andre indikasjoner gies det ikke antibiotika før CRP passerer 100 på St.Olav Hospital.

Skrevet

Det er faktisk ikke så vanskelig å se om det er mest sannsynlig virus eller bakterier kun ved å kikke i halsen. Derfor er det ikke alltid nødvendig med prøver dersom man ikke ønsker å starte antibiotika behandling.

Skrevet
Uten andre indikasjoner gies det ikke antibiotika før CRP passerer 100 på St.Olav Hospital.

Dog på legekontor gies det antibiotika behandling ved lavere CRP.

Skrevet
Det er faktisk ikke så vanskelig å se om det er mest sannsynlig virus eller bakterier kun ved å kikke i halsen. Derfor er det ikke alltid nødvendig med prøver dersom man ikke ønsker å starte antibiotika behandling.

Rød i halsen = virusinfeksjon

Hvite "propper" i halsen = bakteriell infeksjon

Ta ei lykt og lys i halsen, så ser du selv. Men så må du vurdere almentilstanden til pasienten også. Feberfri og med matlyst og energi betyr neppe en farlig infeksjon....

Skrevet

Nå er det vel egentlig også en god ting at leger er litt tilbakeholdende med å utskrive antibiotika når de ikke vet hva pasienten feiler. Det finnes altfor mange mennesker som har blitt feilbehandlet med en annen type antibiotika enn det de skulle hatt. Antibiotikaresistens er et økende problem i den vestlige verden.

Tror ikke 100 i CRP er så veldig mye. Hadde selv 390 da jeg hadde bukhinnebetennelse etter at blindtarmen sprakk. Men da skal det sies at jeg var temmelig ute å kjøre også :ler: Anbefales ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...