LadyInRed Skrevet 17. januar 2007 #1 Skrevet 17. januar 2007 skal bestille for mer enn 200 kr fra LF, og har tenkt å fortolle dette selv (blir jo billigere). jeg har bedt om passord etc på www.toll.no, men vet ikke hvordan jeg gjør det! noen som har gjort det? isåfall, kan du fortelle hvordan du gjorde det. gjør jeg det før eller etter at jeg har mottatt pakken???
Fru Fomle Skrevet 18. januar 2007 #3 Skrevet 18. januar 2007 Du trenger ikke å fortolle selv via internett, tollen ordner det og sender med en regning som du betaler når du henter pakken på Posten.
Gjest Blanca Skrevet 18. januar 2007 #4 Skrevet 18. januar 2007 skal bestille for mer enn 200 kr fra LF, og har tenkt å fortolle dette selv (blir jo billigere). jeg har bedt om passord etc på www.toll.no, men vet ikke hvordan jeg gjør det! noen som har gjort det? isåfall, kan du fortelle hvordan du gjorde det. gjør jeg det før eller etter at jeg har mottatt pakken??? ← Er du sikker på at det blir billigere? Jeg mener å ha hørt du sparer null på å fortolle selv (i allefall for varer under 1000 kr). Posten vil uansett ta et gebyr om du velger å fortolle via nettet.
Prego Skrevet 18. januar 2007 #5 Skrevet 18. januar 2007 Blir dessverre ikke rimeligere å fortolle selv. Forenklet tollbehandling (gjøres av posten for varer med verdi mellom 200 og 1000) og fortolling selv koster det samme, kr 90. Jeg forstår det slik at du allerede har registrert deg på toll.no. Du må vente til varen har ankommet fortollingsstedet (sannsynligvis Gardermoen) og du får beskjed med referansenummer. Resten gir seg selv. Det raskeste er å gi Posten fullmakt til å gjøre forenklet tollbehandling så snart pakken ankommer. De vil da gjøre dette for fremtidige forsendelser automatisk. Du får da beskjed når pakken kan hentes på postkontoret.
Prego Skrevet 18. januar 2007 #6 Skrevet 18. januar 2007 Du trenger ikke å fortolle selv via internett, tollen ordner det og sender med en regning som du betaler når du henter pakken på Posten. ← Da har du sannsynligvis gitt Posten fullmakt ved tildigere anledning. Ellers så vil du få besked fra Posten om at det har ankommet pakke som må fortolles og du må fylle ut et skjema og returnere. Dette må gjøres hver gang hvis du ikke gir posten fullmakt til forenklet tollbehandling.
Gjest Deception Skrevet 18. januar 2007 #7 Skrevet 18. januar 2007 Jeg har aldri gitt noen fortollingsfullmakter, men har allikevel bare hentet ut pakken på postkontoret og betalt moms og gebyrer der. Gebyret til Posten var sist på 85 kroner.
Fru Fomle Skrevet 18. januar 2007 #8 Skrevet 18. januar 2007 Jeg har aldri gitt noen fortollingsfullmakter, men har allikevel bare hentet ut pakken på postkontoret og betalt moms og gebyrer der. Gebyret til Posten var sist på 85 kroner. ← Samme her!
LadyInRed Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 18. januar 2007 Jeg har aldri gitt noen fortollingsfullmakter, men har allikevel bare hentet ut pakken på postkontoret og betalt moms og gebyrer der. Gebyret til Posten var sist på 85 kroner. ← oki. jeg har hørt at man sparer litt, men det er ikke mer enn en 50-lapp så jeg gidder ikke styre med det (har det travlet for tia ). Men (bare for å få det inn med teskjeer): du må betale 85 kr til Posten når du henter ut pakken? men man skal jo også betale 25 % av varens verdi i tillegg. Betaler du det på postkontoret når du henter pakken, eller får du regning fra tollvesenet i ettertid på dette?
Gjest Blanca Skrevet 18. januar 2007 #10 Skrevet 18. januar 2007 oki. jeg har hørt at man sparer litt, men det er ikke mer enn en 50-lapp så jeg gidder ikke styre med det (har det travlet for tia ). Men (bare for å få det inn med teskjeer): du må betale 85 kr til Posten når du henter ut pakken? men man skal jo også betale 25 % av varens verdi i tillegg. Betaler du det på postkontoret når du henter pakken, eller får du regning fra tollvesenet i ettertid på dette? ← Riktig. Posten fortoller for deg, derfor gebyret på 85 kr. Du betaler moms+gebyr når du henter pakken. Jeg har heller aldri gitt posten noen fullmakt; har alltid hentet pakken som en vanlig pakke.
Gjest Deception Skrevet 18. januar 2007 #11 Skrevet 18. januar 2007 oki. jeg har hørt at man sparer litt, men det er ikke mer enn en 50-lapp så jeg gidder ikke styre med det (har det travlet for tia ). Men (bare for å få det inn med teskjeer): du må betale 85 kr til Posten når du henter ut pakken? men man skal jo også betale 25 % av varens verdi i tillegg. Betaler du det på postkontoret når du henter pakken, eller får du regning fra tollvesenet i ettertid på dette? ← 85 kroner i tillegg til 25% av vareverdi+porto i moms. Betaler på posten når jeg henter pakken.
LadyInRed Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #12 Skrevet 18. januar 2007 85 kroner i tillegg til 25% av vareverdi+porto i moms. Betaler på posten når jeg henter pakken. ← ok. takk
Gjest Gjesten Skrevet 18. januar 2007 #13 Skrevet 18. januar 2007 Men altså, la oss sei at du kjøper ei vare til 400, du betaler 40 i frakt. Så skal altså staten ha 110 i moms, og så skal posten ha 85? Då kjem vara på 595 kroner. Det skal vel litt til at dette løner seg, eller er verkeleg ting SÅ mykje billegare på nett? Eller bør ein kjøpe masse, slik at ein ikkje treng betale postavgifta meir enn innimellom? Tykkjer dette verkar dyrt eg... Forresten, korleis blir dette i forhold til å handle i tax- free på flyplass? Vil ein då ende opp med omlag det same som dette reknestykket mitt blir?
Gjest *Fiona* Skrevet 19. januar 2007 #14 Skrevet 19. januar 2007 Eksempel; en bodylotion som koster 578 hos min hudpleier koster 330 på SN. Vel, 313 med min rabatt. Så når den kom i posten, betalte jeg 313 78 (mva) 85 (forenklet tollbehandling gjort av Posten) altså 476 kroner - og har spart kr. 102,- Alle monner drar Har de to siste månedene spart nesten 2000 på å handle på nett, og nå har jeg produkter for bortimot ett år - hudpleieserie, hårpleieserie ++ Det lønner seg, uten tvil. Bodylotionen er det absolutt dyreste jeg har kjøpt da, kjøper som regel under 200. Blant annet mascara som i butikken koster et par hundre, kostet 130,- - rett i postkassa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå