Thomasine Skrevet 17. januar 2007 #1 Skrevet 17. januar 2007 Nå vil jeg lage pai til middag. Gjerne en jeg kan ta med på buffét-fest også... Hva er din favoritt? Kan det forresten stemme at det ikke finnes noe her inne på forumet for mat og drikke om pai?? :klø: Brukte søkefunksjonen og det dukket ikke opp noe...
Arkana Skrevet 17. januar 2007 #2 Skrevet 17. januar 2007 Jeg har flere oppskrifter på pai i dagboken min, kanskje de kan inspirere deg: Skinkepai m/brokkoli og sopp og Tomatpai m/aubergine og chorizo Tre forskjellige typer skinkepai Kyllingpai Tre forskjellige typer kyllingpai Karri-kyllingpai og Vegetarpai Quiche m/laks, sopp og vårløk og Karamellisert løk- og spinatterte
Gjest piaf Skrevet 17. januar 2007 #3 Skrevet 17. januar 2007 Min favorittpai er med purre, fersk chèvre, eggestand og valnøtter. Si fra hvis du vil ha mer presis oppskrift/beskrivelse, så skal jeg forsøke å somle meg til å skrive den ned.
Thomasine Skrevet 17. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 17. januar 2007 Skal innom oppskriftene dine, Arkana... ...din også Piaf, om du gidder rote litt... Er det forresten slik at all pai er med eggestand-fyll? :klø: Ser hva du sier, Latee, men hvorfor holder det ikke med bare pai...:klø: Skal prøve slik du sa...
Arkana Skrevet 17. januar 2007 #6 Skrevet 17. januar 2007 Er det forresten slik at all pai er med eggestand-fyll? :klø: ← Nei, en quiche skal tradisjonelt sett ha eggestand, mens en pai kan ha hva som helst.
Thomasine Skrevet 17. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 17. januar 2007 Nei, en quiche skal tradisjonelt sett ha eggestand, mens en pai kan ha hva som helst. ← Ok, takk... Man lærer så lenge man lever...
GoldenGlow Skrevet 18. januar 2007 #8 Skrevet 18. januar 2007 Maizenas paideig er utrolig god og lettvindt! Står oppskrift bak på
Gjest Skya Skrevet 18. januar 2007 #9 Skrevet 18. januar 2007 (endret) Min favorittpai er en forenklet versjon av en jeg har funnet her inne: - Balnd og kjevle ut Maizena paideig. Deigen fylles med en halv kilo kjøttdeig stekt med tacokrydder, tomatskiver legges oppå der, fyll på med Creme Fraiche (jeg bruker nesten 2 bokser) og topp med revet ost. Stekes som det står bak på paideig-pakken og serveres med salsa. Endret 18. januar 2007 av Skya
Thomasine Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #10 Skrevet 18. januar 2007 Maizenas paideig er utrolig god og lettvindt! Står oppskrift bak på ← Har hørt flere nevne denne, men på Maizena-pakka jeg kjøpte i dag er det ingen slik oppskrift. Kunne ikke tenke deg å skrive ned fra din pakke, vel...
Gjest piaf Skrevet 18. januar 2007 #11 Skrevet 18. januar 2007 Pai med purre, chèvre og valnøtter Bunn: 2 dl hvetemel 1 dl sammalt spelt 75 g smør 75 g kesam 1-2 ss vann Fyll: 2 purrer, skåret i ringer 1-2 ss smør salt, pepper 4 egg 1,5 dl fløte muskat ca. 1/2 pk Tine chèvre naturell 50 g valnøtter Kjør mel og smør sammen i foodprocessor, tilsett kesam og vann og kjør maskinen videre til deigen blir til en ball. La hvile i kjøleskap 30 min, kjevle ut deigen og kle en paiform med den, forstek ved 200 i 10-15 min. Surr purren myk i smøret, salte og pepre, la renne av litt på kjøkkenpapir. Bland sammen de øvrige ingrediensene til fyllet (unntatt valnøttene). Legg purren i det forstekte paiskallet, hell over eggeblandingen, legg valnøtter på toppen. Stek videre ved 200 g i 20-25 min, til fyllet er stivnet og paien er gyllen.
Kvist Skrevet 18. januar 2007 #12 Skrevet 18. januar 2007 (endret) Har hørt flere nevne denne, men på Maizena-pakka jeg kjøpte i dag er det ingen slik oppskrift. Kunne ikke tenke deg å skrive ned fra din pakke, vel... ← Regner med at det er snakk om den egne Maizena paideigpakka, ikke vanlig Maizena altså. Men pakka er gul og ligner litt, den pleier å stå sammen med sånne ferdigblandinger med mel til boller osv. Paideigpakka mener jeg det bare er å blande med vann, en pakke er en deigporsjon. *endret* Skrivefeil i halvsøvne... Endret 19. januar 2007 av Lisee
Thomasine Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #13 Skrevet 18. januar 2007 Regner med at det er snakk om den egne Maizena paideigpakka, ikke vanlig Maizena altså. Men pakka er gul og ligner litt, den pleier å stå sammen med sånne ferdigblandinger med mel til bokker osv. Paideigpakka mener jeg det bare er å blande med vann, en pakke er en deigporsjon. ← Ahh... Skal titte etter den i butikken...
skrue Skrevet 20. januar 2007 #14 Skrevet 20. januar 2007 Pai med purre, chèvre og valnøtter Bunn: 2 dl hvetemel 1 dl sammalt spelt 75 g smør 75 g kesam 1-2 ss vann Fyll: 2 purrer, skåret i ringer 1-2 ss smør salt, pepper 4 egg 1,5 dl fløte muskat ca. 1/2 pk Tine chèvre naturell 50 g valnøtter Kjør mel og smør sammen i foodprocessor, tilsett kesam og vann og kjør maskinen videre til deigen blir til en ball. La hvile i kjøleskap 30 min, kjevle ut deigen og kle en paiform med den, forstek ved 200 i 10-15 min. Surr purren myk i smøret, salte og pepre, la renne av litt på kjøkkenpapir. Bland sammen de øvrige ingrediensene til fyllet (unntatt valnøttene). Legg purren i det forstekte paiskallet, hell over eggeblandingen, legg valnøtter på toppen. Stek videre ved 200 g i 20-25 min, til fyllet er stivnet og paien er gyllen. ← Denne må jeg nok prøve ja. Hvor stor form passer dette til?
Gjest piaf Skrevet 20. januar 2007 #15 Skrevet 20. januar 2007 Denne må jeg nok prøve ja. Hvor stor form passer dette til? ← Formen jeg bruker er 24 cm.
skrue Skrevet 20. januar 2007 #16 Skrevet 20. januar 2007 Formen jeg bruker er 24 cm. ← Takker. Tror jeg må spørre hvor mye "ca. 1/2 pk Tine chèvre naturell" tilsvarer også. Så ikke noe slikt i butikken idag så jeg kjøpte en butikkpakket variant.
Gjest piaf Skrevet 20. januar 2007 #17 Skrevet 20. januar 2007 Takker. Tror jeg må spørre hvor mye "ca. 1/2 pk Tine chèvre naturell" tilsvarer også. Så ikke noe slikt i butikken idag så jeg kjøpte en butikkpakket variant. ← Det er denne jeg pleier å bruke, så drøyt halvparten blir ca. 100 gram, ser det ut til. Men det er bare å fylle på med så mye chèvre du har lyst på og får plass til, egentlig. Oppskriften er ganske hjemmelaget, og mengden chèvre er først og fremst bestemt av at jeg pleier å bruke andre halvparten i pakken til noe annet.
pulverheksa Skrevet 20. januar 2007 #18 Skrevet 20. januar 2007 Takker. Tror jeg må spørre hvor mye "ca. 1/2 pk Tine chèvre naturell" tilsvarer også. Så ikke noe slikt i butikken idag så jeg kjøpte en butikkpakket variant. ← Ca 100 g, hadde en pakke i kjøleskapet.
monja Skrevet 20. januar 2007 #19 Skrevet 20. januar 2007 TACOPAI: Jeg bruker sånn cirka denne oppskriften med en liten vri (jeg dropper chilisausen og bruker "vanlig" tacosaus isteden. Også har jeg mais oppi. Nam-nam!: Deig: 4 dl mjøl 1/2 ts salt 2 ts bakepulver 50 g smør 1 1/2 dl mjølk Fyll 1: 1 hakka løk 500 g kjøttdeig 1 pose tacokrydder 1 dl vatn Fyll 2: 4 tomater hakkes 4 ss chilisaus 2 dl creme fraiche 4 ss majones kvit pepper 2 dl ost Tilberedning: Trykk deigen ut i ei smurt form. Fyll 1: Brun kjøttdeig og løk. Kok opp alt, og hell det i paiskallet. Fyll 2: Bland alt og hell over fyll 1. Skjær ein løk i ringer og legg oppå. Ha revet ost på toppen. Stekes ved 250 grader i ca. 20 min på nederste rille.
skrue Skrevet 21. januar 2007 #20 Skrevet 21. januar 2007 Det er denne jeg pleier å bruke, så drøyt halvparten blir ca. 100 gram, ser det ut til. Men det er bare å fylle på med så mye chèvre du har lyst på og får plass til, egentlig. Oppskriften er ganske hjemmelaget, og mengden chèvre er først og fremst bestemt av at jeg pleier å bruke andre halvparten i pakken til noe annet. ← Godt ble det. Det er sikkert. Anbefales.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå